TRANSPORT

La via verda deixa el tren en l’oblit

La nova infraestructura s’inaugura avui i fa molt difícil la represa del projecte ferroviari

M. Bonnín
23/11/2014
3 min

ManacorLa via verda, la fórmula amb la qual el Govern balear ha aprofitat el traçat del tren de Llevant després de descartar l’aposta per l’arribada del transport ferroviari fins a Artà, s’inaugura avui amb les reivindicacions a favor del tren caient a poc a poc en l’oblit. Els batles dels pobles per on passa la via, tots ells favorables al servei ferroviari fins a Cala Rajada i cap d’ells del Partit Popular, es mostren resignats per la nova infraestructura, que ja gaudeix d’una gran acceptació per part de la població. La desil·lusió també s’ha instal·lat entre els membres de la Plataforma en defensa del tren de Llevant, que veuen com les reivindicacions iniciades des de 1998 se’n van en orris, “després d’haver estat a punt de veure-les complides”, va indicar ahir Pere Piris, membre de la plataforma.

Els cinc primers edils dels pobles afectats (Manacor, Artà, Capdepera, Sant Llorenç i Son Servera) varen firmar un document l’any passat en què manifestaven el seu rebuig a la decisió de l’Executiu i es comprometien a incloure el reimpuls del tren en el programa electoral de 2015. Això no obstant, la bona acollida del nou projecte, que ja forma part de la quotidianitat de molts veïns de la zona que l’utilitzen de manera massiva, fa difícil aquesta opció.

Ara bé, la construcció de la via verda no exclou, damunt el paper, la possibilitat que el tren torni a passar per aquest traçat. El Pla director sectorial de transports considera que els terrenys són d’ús ferroviari. Per adequar-lo per a vianants, la via s’ha hagut d’afectar amb l’objectiu que “provisionalment” pugui admetre un corredor verd.

El tren entre Manacor i Artà (per allargar-lo després fins a Cala Rajada) era una antiga reivindicació de plataformes ciutadanes que el reclamaven per fer front a la manca de connexions amb transport públic que pateix la comarca. El Partit Popular, que no qüestionava el projecte quan era a l’oposció durant la legislatura 2007-2011, va aturar les obres iniciades pel Pacte mesos després dels comicis, al·legant que el projecte no tenia garantit el finançament i no seria rendible. El setembre de l’any passat va anunciar la via verda, per a la qual disposava d’un pressupost de 5,5 milions.

Les obres es varen adjudicar per 4,2 milions d’euros i s’iniciaren el mes de març passat. El traçat té una longitud de 28,6 quilòmetres i inclou algunes zones de descans. La via està flanquejada per arbres i arbustos autòctons, a més de barreres de fusta. També estarà vigilat per quinze càmeres de vídeo, ja instal·lades i que s’alimenten amb plaques solars. Està previst que les estacions i altres edificis de Serveis Ferroviaris de Mallorca es treguin a concurs

El fet que durant el final de les obres ja hi hagi hagut diversos trams transitables ha avançat la popularitat del trajecte, que cada dia rep desenes de corredors, passejants i ciclistes.

La inauguració està convocada per avui a les 10.30 hores. Les autoritats, entre les quals hi haurà el president del Govern, José Ramón Bauzá, recorreran d’anada i tornada dos quilòmetres entre Sant Llorenç i Artà. Els batle de Sant Llorenç hi assistirà, mentre que el d’Artà -en protesta pel mal estat de l’estació-, el de Manacor -per absència- i el de Son Servera -perquè té un altre acte- no hi acudiran. També hi seran presents el conseller de Territori, Gabriel Company; i el de Turisme, Jaume Martínez.

L’Executiu ha publicitat la inauguració com una “passejada popular” amb la intenció que hi assisteixin els ciutadans.

stats