“Vull ser missioner 3.0”
Antonio vol estudiar el primer postgrau especialista en evangelització a xarxes socials a Espanya que ofereix el CESAG
PalmaLa religió, com els mitjans, està dissenyada per servir a les persones a escala, d’una sola vegada, a tothom de la mateixa manera. El més meravellós dels nostres temps és que hem pogut aconseguir tot això i, fins i tot, superar-ho. “Just ara s’ha fet palesa la necessitat de professionalitzar la comunicació en els entorns de l’Església catòlica i n’existeix demanda”, explica Xiskya Valladares, directora del primer postgrau especialista en evangelització a xarxes socials del territori espanyol, cotitulat pel CESAG i la Universitat Pontifícia Comillas ICAI-ICADE.
L’objectiu és formar en les noves tendències digitals de comunicació pastoral, sobretot en l’entorn social mèdia. La metodologia és online, excepte dos caps de setmana presencials, i comença el novembre d’enguany. Tot molt enfora del proselitisme, ben a prop del discurs que enfila ara el papa Francesc a Cracòvia, en la XXXI Jornada Mundial de la Joventut.
Antonio Moreno, periodista establert al Bisbat de Màlaga, és un dels primers a voler ser “missioner 3.0”. Ell, un dels primers voluntaris del moviment iMision, creu que la xarxa no és més que “un nou continent per evangelitzar”.
La brusca de ser missioners digitals no és nova. Fa anys que Valladares, Daniel Pajuelo i Susana Herrera treballen, a través de la sensibilitat d’un estil comunicatiu evangèlic i ecològic, darrere i fora de la pantalla, per recuperar la credibilitat en l’Església.
La competitivitat i la dificultat de l’ambient, abocat cap a la narració multimèdia, demanen la consecució d’una formació de qualitat i la necessitat de “fer bé el bé”. Les places públiques són avui digitals, per tant, el llenguatge ha de saber emocionar un auditori nou, més interconnectat i fragmentat que mai.
En el postgrau, a part de Valladares, religiosa de la Puresa de Maria i professora doctora de Comunicació, hi ha 13 docents més experts en diferents àrees de la comunicació digital, alguns membres de la Secretaria de Comunicació del Vaticà com Leticia Soberón i Ariel Beramendi, president de la RIIAL; Rafael Rubio, director de les JMJ de Madrid 2011 i assessor internacional de la de Rio 2013 i els Jocs Olímpics de Rio 2016, i Julia Violero, directora del CESAG, entre altres.
Tots ells expliquen que la història de la nova evangelització no està lluny dels orígens d’internet i passa per les noves plataformes d’activisme social. Il·lustren, ells que en saben tant, els missatges del pontificat de Joan Pau II, Benet XVI i Francesc amb els principals documents eclesiàstics que versen sobre comunicació. I així, sense sortir del guió, continuen parlant de marca personal i reputació online, de content curator, de social media, d’estratègies i plans per gestionar crisis online.
“No serveix qualsevol curs de Community Manager, perquè no es tracta només d’una professionalització, sinó que és necessari que aquesta es faci des d’uns valors propis de l’evangeli. Per aquest motiu, en el temari hi ha parts que podrien valer per a qualsevol empresa, però n’hi ha unes altres que són específiques de la visió que té l’Església sobre internet i la nova evangelització”, diu Valladares.
Altres professors com Iker Olabe, Pedro Macías, Javier Siquier i Pere Marí explicaran a Antonio, Mauricio, José i a tants altres que tot el món pot relacionar-se amb tot el món sense necessitat de guardians si tenen coneixements d’analítica web, fotografia digital, vídeo, publicitat, de notícies o de blogs, interpretar dades, fidelitzar l’usuari, mesurar el retorn i no perdre’s a Google Analitycs.
L’altra cara de les xarxes
El grup iMision sap de bona font a què es refereix el ministre Fernández Díaz quan parla de l’amenaça de ‘llops solitaris’, perquè “el procés de radicalització a través de les xarxes socials és cada vegada més ràpid”. La religiosa va patir la por de rebre missatges de l’Estat Islàmic que li deien: “Convertiu-vos o moriu”, quan, a l’hivern passat, tornava de contar el que pareixia ser “el darrer Nadal a l’Iraq”.
Andrés Ortiz, expert en jihad 2.0, volia saber si era difícil contactar amb jihadistes i es va sorprendre tant del resultat que va escriure un llibre: Cómo el Estado Islámico ha conquistado internet y los medios de comunicación.
La clau, diuen, com el papa, és evitar la temptació, “que s’infiltra pertot arreu”.