Cort confirma que "l'Alaska, així com està, no hi ha de ser"
La regidora de Govern Interior de l'Ajuntament de Palma, Mercedes Celeste, assegura que eliminaran el quiosc de premsa de davant la Misericòrdia
Palma"L'Alaska, així com està, no hi ha de ser". Així de contundent s'ha mostrat la regidora de l'Ajuntament de Palma de Govern Interior, Mercedes Celeste, sobre l'emblemàtic quiosc d'hamburgueses, el qual pretén modificar l'actual equip de govern amb el projecte de reforma de la plaça del Mercat. Ho ha fet aquest dimecres durant una xerrada organitzada per l'associació de defensa del patrimoni ARCA. El principal argument de Celeste és que a l'establiment li va caducar la concessió fa 15 anys, és a dir, el 2008.
Respecte d'aquells que tenen “tant de sentiment cap al bar” –ha dit en referència a aquells que en defensen la continuïtat pel fet de ser patrimoni emocional de la ciutat–, la regidora ha mantingut que els respecta, però ha assenyalat que “algú ha de prendre decisions i han de ser correctes”. Per això, ha insistit que el quiosc s'ha de “transformar en alguna cosa que compleixi la normativa o no hi ha de ser". "Sigui com sigui, no pot estar com està”, ha reiterat.
Això pel que fa a l'estructura del quiosc, però, quant al seu contingut –el negoci–, ha recordat que no hi ha cap manera de garantir-ne una continuïtat, perquè la concessió va acabar i encara s'hi fa feina. "Tindria la concessió qui guanyàs l'oferta pública", ha apuntat Celeste. Durant la xerrada, s'han posat damunt la taula diverses opcions, com ara especificar el tipus d'explotació que se n'hauria de fer –per exemple, que fos només de venda d'hamburgueses–, però això obriria la porta també a grans cadenes, com McDonald's, ha suggerit la regidora, com un efecte no desitjat.
Davant aquesta problemàtica, la vicepresidenta d'ARCA, Àngels Fermoselle, ha recordat que l'entitat no té cap posició al respecte perquè és un tema de "difícil solució". "El que sabem és que l'anterior legislatura es va dir que no complia la normativa d'accessibilitat pel tema dels banys i que, per això, s'havia d'incrementar l'ús de l'espai públic. Ara bé, per fer una cosa nova, potser no val la pena. Tanmateix, no es pot garantir la continuïtat de la concessió a les mateixes persones", ha assenyalat Fermoselle, qui ha recordat també que "l'Alaska és un bar familiar" i dels pocs de la zona que els residents locals es poden permetre.
Els quioscs de premsa i de les flors
Juntament amb el del bar Alaska, la tertúlia organitzada per ARCA ha abordat la situació d'altres quioscs de Palma, com els de premsa i els de les flors de la Rambla. Quant als primers, Celeste també ha defensat que en cal una modificació. "S'hauran de transformar", ha afirmat la regidora, tot i que no s'ha mostrat a favor de cap alternativa en concret. Però la regidora i ARCA han coincidit que no són establiments rendibles perquè "la premsa en paper no és un bon negoci" actualment.
Per això, han posat com a exemple alguns casos tant estatals com europeus, en què aquests quioscs combinen la venda de premsa amb altres activitats, com ara punts de recollida de paquets d'Amazon. "No tenc res a dir, però mentre depengui de mi, a Palma no es farà. Abans, no tindré quioscs", ha dit al respecte la regidora. En aquest sentit, però, ha avançat que Cort té previst tancar-ne un, el del principi de la Rambla, davant de la Misericòrdia. "N'he vist els números. No ven. A més, el convent no necessita un quiosc davant", ha argumentat.
Finalment, quant als quioscos de la Rambla, Celeste ha afirmat també que es remodelaran, dins el projecte dels accessos a la plaça Major. En aquest cas, ha indicat, serà l'Ajuntament qui en pagarà la reforma. "Dins aquest projecte, també s'inclouen els locals de la costa del teatre", ha afegit, encara que no sap quan i com es farà, atès que tot ha de ser fruit d'un concurs d'idees.