L'equip de Martínez es desdiu i no modificarà l'actual projecte del passeig Marítim
El batle incompleix el compromís electoral de canviar l'actual pla perquè les obres no fossin "una simple rentada de cara"
PalmaNomés ha passat un mes des que Jaime Martínez va anunciar com a candidat a la batlia de Palma que modificaria el projecte del passeig Marítim i el seu equip –que governa en minoria a Cort des de fa dues setmanes– ja ha fet marxa enrere per reconèixer que fer-ho comportaria encara més problemes perquè les obres ja s'estan executant. El nou regidor d'Urbanisme, Óscar Fidalgo, ha hagut de recular i ha explicat avui en una roda de premsa que "l'important ara és que s'executin les obres del passeig Marítim de la manera que perjudiqui menys els residents i la gent que hi fa feina".
Així, ha admès que si bé la seva intenció era "que almenys afegissin tres grans aparcaments soterranis", es mostren "conscients que aturar un projecte per executar un canvi pot fer que sigui pitjor el remei que la malaltia". D'aquesta manera, Martínez incompleix el compromís electoral de canviar l'actual pla perquè les obres no fossin "una simple rentada de cara", tal com va declarar.
On fa un mes hi havia una proposta més o menys concreta, que incloïa, per exemple, "crear bosses d'aparcaments soterranis al llarg del passeig" i "resoldre la relació de Palma amb el port i la mar", ara només hi ha una predisposició "a negociar certs canvis que millorin el projecte", en paraules de Fidalgo. Atès que les obres estan en marxa, el regidor ha afirmat que les modificacions "poden ser a posteriori", perquè ara ja "fa mesos que tenim el passeig Marítim potes enlaire". Igualment, l'equip de govern encara està pendent d'una "reunió amb l'Autoritat Portuària –que és qui executa el projecte– per parlar d'aquest tema", ha advertit Fidalgo.
De fet, el batle ja es va mostrar menys convençut de poder fer aquests canvis en una entrevista amb l'ARA Balears tot just després de ser investit. "Jo no sé quin percentatge d'èxit podré tenir amb un govern en funcions i amb unes obres començades d'un projecte només d'embelliment de 40 milions d'euros", va declarar fa una setmana. Davant això, i com que "l'Ajuntament no té potestat d'obligar a res", assumia que només "si hi hagués voluntat de l'Autoritat Portuària, segons quins plantejaments es podrien fer".
El projecte d'Elías Torres i José Antonio Martínez Lapeña
Cal recordar que, amb la reforma, redactada pels arquitectes Elías Torres i José Antonio Martínez Lapeña, es pretén passar d'un 29,5% d'espai per als vianants a un 39,7%, i les voreres de la zona més allunyada de la mar, que ara tenen una amplada d'entre dos metres i mig i cinc metres, passaran a ser de cinc a deu metres. D'aquesta manera, pretenen garantir la compatibilitat d'usos, com ara terrasses, zones verdes, aparcaments, parades de bus o contenidors, sense interferir el vianant.
La proposta resultant és un passeig amb dos carrils per sentit, 64.300 metres quadrats d'asfalt i un 35% de superfície per a vehicles, davant dels 3-4 carrils per sentit, els 107.000 metres quadrats d'asfalt i la taxa del 58,5% de superfície per a vehicles actuals. Cal recordar que, fa més de dos anys, es va reduir un carril de circulació i ja estan operatius els dos carrils de circulació del projecte. A més, es manté el carril bici segregat.