EMT Palma

L'Ajuntament de Palma només garanteix el transport públic gratuït de l'EMT fins a juny de 2024

Cort accepta la subvenció de 20 milions d'euros i reclama al govern espanyol que assumeixi el deute de 7,3 milions d'euros extres generat per la mesura

El regidor espera poder bonificar alguns perfils a partir de l'any que ve.
28/12/2023
5 min

PalmaL'Ajuntament de Palma només garanteix el transport públic gratuït de l'EMT fins al juny de 2024. El regidor de Mobilitat de Cort, Antoni Deudero, s'ha emparat en el caràcter deficitari de l'empresa pública per concloure que no hi haurà doblers suficients que garanteixin la gratuïtat. No obstant això, el Butlletí Oficial de l'Estat estableix que la subvenció ha d'oferir-se als ciutadans des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2024.

Deudero ha comparegut en roda de premsa per confirmar que Cort s'acollirà a la bonificació de la gratuïtat de l'EMT, encara que ha advertit que la partida –de 20 milions d'euros– és "clarament insuficient" i únicament permet aplicar aquesta gratuïtat fins al juny. "L'EMT no pot atendre la gratuïtat del transport per si mateixa", ha afegit.

El regidor ha acusat el govern espanyol de prorrogar de manera automàtica la subvenció de 2023 i ha assegurat que l'EMT afronta un dèficit de 7,3 milions d'euros enguany per la gratuïtat i que a final de 2024 augmentarà fins a 15 milions d'euros. Per això, insta l'executiu de Pedro Sánchez a assumir la diferència. "El govern espanyol sabia que els 20 milions d'euros inicials per a Palma o els 43 milions d'euros per a les Balears són insuficients; no sabem per què no ha fet consultes", ha insistit.

Deudero considera que l'aportació de l'executiu de Pedro Sánchez hauria d'assumir l'increment de l'IPC interanual per no minvar les arques de l'EMT. "Si l'esperit del govern espanyol és que hi hagi gratuïtat al 100%, que la mantinguin amb el resultat real. Així amb l'ajuda de tots, tot l'any quedaria cobert", ha afegit.

La continuïtat de la gratuïtat es formalitzarà de manera "senzilla" amb un decret de batlia que renovi la subvenció per als ciutadans en les mateixes condicions que actualment. Segons el regidor, el govern espanyol ha trigat 11 mesos a transferir els doblers per a la gratuïtat, mentre que el Govern de Prohens l'ha dipositat en les arques municipals en només "quatre setmanes". Igualment, ha denunciat que l'executiu estatal no ha fet liquidacions trimestrals i que Cort ha rebut, de moment, 14 dels 20 milions corresponents a 2023.

A més, el regidor ha justificat l'actuació diferent del Govern de Prohens que va prorrogar la gratuïtat el mes de gener a l'espera de la renovació de la subvenció i la de Cort, que va anunciar el pagament de del dia 1. "L'escenari no tenia res a veure", ha assegurat referint-se, de nou, a les dificultats de l'Ajuntament per assumir el dèficit de l'EMT.

Quant al tramvia de Palma, ha confirmat l'abandó per part de Cort del projecte, finançat de manera finalista pel govern estatal amb 185 milions d'euros. "Tot són futuribles, amb el tramvia. No hi ha projecte. L'Ajuntament està desitjós de rebre aquests doblers, però és el consistori qui ha de vetllar per la mobilitat i no tercers aliens que imposin un altre tipus de projectes per fer aportacions econòmiques", ha declarat.

"No hi ha excuses"

La gratuïtat dels autobusos de l'EMT a Palma s'ha convertit en un assumpte polític no municipal, sinó autonòmic. Des de Cort, el regidor de Mobilitat va anunciar fa dues setmanes que tornaria a ser de pagament, malgrat que el Govern havia prorrogat la subvenció per al mes de gener esperant la renovació de l'ajuda des del govern espanyol. L'executiu de Pedro Sánchez va confirmar aquest dimecres que les Balears rebran, de nou, 43 milions per finançar els bitllets de tot el transport públic terrestre, EMT inclosa. El PP de Cort volia esperar a veure la mesura publicada en el BOE i el PSIB, aquest dijous, a primera hora, el duia imprès per mostrar-lo en públic i repetir una consigna única: "Ja no hi ha excuses".

A l'Ajuntament, la portaveu dels socialistes de Palma, Rosario Sánchez, s'ha presentat en roda de premsa acompanyada del portaveu parlamentari en el Govern, Iago Negueruela, en una demostració de força i de treure rèdit polític d'una polèmica elevada a l'Executiu de Prohens. Negueruela ha desvelat el contingut del BOE i ha llegit l'article, que no deixa dubte sobre el tema. "La gratuïtat del transport públic és una de les mesures més justes i reclamades per les classes treballadores", ha dit abans de llançar-se contra el Govern "Prohens ens va dir que ho reclamàssim al govern espanyol, que féssim la seva feina. Vàrem acceptar l'envit. Aquí hi ha el Butlletí Oficial de l'Estat, l'esforç de la nostra secretària general, Francina Armengol. Només n'han de llegir un article. És el mateix que l'any passat. No hi ha excuses".

I així, amb el BOE a la mà, l'oposició ha reclamat l'aplicació immediata de la mesura en el marc de l'escut social. I, de passada, ha atacat directament la consellera d'Habitatge, Territori i Mobilitat, Marta Vidal, perquè va dir que "calia llegir la lletra petita [del BOE] i no n'hi ha". "Prohens ha de prendre les regnes en benefici de la majoria social. Ha d'oferir certeses. Suprimeix impostos als més rics, als que tenen més de tres milions d'euros, i no planifica el que el gruix de la ciutadania necessita. L'autobús ha de ser gratuït", ha afegit Negueruela.

Rosario Sánchez, per la seva banda, ha assenyalat que "seria una barbaritat i una broma de mal gust que el transport públic fos de pagament" a Palma i ha remarcat que els socialistes estan a la disposició del Consistori per aprovar immediatament la gratuïtat de l'EMT amb la convocatòria d'un ple aquesta mateixa setmana i un consell d'administració de l'empresa pública. També existeix la possibilitat de prorrogar les mesures acordades l'any passat.

30 dies

Una vegada publicada l'ordre en el BOE, és la consellera Vidal, qui ha de certificar, en un termini de 30 dies, l'acceptació dels 43 milions d'euros per a la gratuïtat total del transport públic a les Illes. D'aquests 43 milions, uns 20 milions es destinarien a la gratuïtat de l'EMT en el cas de Palma.

Amb tots aquests arguments, la portaveu socialista ha instat el batle Jaime Martínez a iniciar "immediatament el treball administratiu" per fer possible que l'1 de gener cap ciutadà de Palma hagi de pagar per utilitzar el transport públic i reclami a l'Executiu autonòmic que faci la seva part i fermar el conveni.

L'article 74 de l'ordre recull textualment que "en reconeixement del fet insular, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears serà beneficiària d'una ajuda per import de 43 milions d'euros, per a l'establiment d'un descompte del 100% en el preu dels abonaments i títols multiviatge del transport públic col·lectiu terrestre de les Illes Balears".

El finançament estatal per a la gratuïtat és finalista i permetria destinar els recursos que inicialment estaven prevists per mantenir algunes bonificacions a col·lectius a millorar el servei.

L'Ajuntament de Palma va presentar recentment una campanya instant els ciutadans que recarregassin les seves targetes de transport urbà per estar preparats davant la implantació, novament, del pagament. Rosario Sánchez s'ha preguntat en aquest punt, si finalment es recupera la gratuïtat, què passarà amb aquests diners, si es retornaran o no a la butxaca dels ciutadans.

stats