Agenda teatral

Les obres de teatre recomanades d'aquesta tardor

La temporada teatral 2024-2025 arriba carregada de reposicions, obres del Festival Grec d'aquest any i molts clàssics en clau actual

Una imatge del musical 'Ànima', al TCN.
Alba Mendoza
01/10/2024
9 min

BarcelonaAquesta tardor la programació teatral és plena de varietat de gèneres, però amb una forta preeminència de clàssics reinterpretats des de la contemporaneïtat. Jauría, L'adversari, Mar i cel, Hit me if I’m pretty o la princesa moderna i Un matrimoni de Boston tornen als escenaris; mentre que Hamlet, una versión recontralibre, Tirant lo Blanc i Tots ocells estrenen als teatres després d'un èxit total al Festival Grec 2024. Aquesta és una selecció de les 15 obres imprescindibles (i una recomanació especial sobre el Temporada Alta de Girona, el gran festival de tardor del país).

'Ànima'

De Blanca Bardagil, Oriol Burés, Víctor G. Casademunt i Marc Gómez. Teatre Nacional, fins al 27 d’octubre

El Broadway català arriba a Barcelona per la porta gran. El TNC obre la temporada de la Sala Gran d'una manera inesperada i expectant, amb un musical de gran format en català. Ànima narra la història de la Greta, interpretada per una excepcional Paula Malia, una noia somiadora que prova de fer-se un lloc a la indústria de l'animació de Los Angeles durant els anys trenta. L'obra, amb música d'Adrià Barbosa i Abel Garriga, reivindica el paper de la dona creadora i emprenedora, a la vegada que posa en relleu la lluita feminista per ocupar espais tradicionalment masculinitzats. Un musical ple de talent i espectacularitat que farà estimar els musicals, fins i tot, a aquells que habitualment en reneguen.

'Assassinat al club'

D'Impro Barcelona. Espai Texas, fins al 25 d’octubre

Una obra de misteri amb quatre intèrprets i una premissa senzilla, però contundent: un dels quatre protagonistes a l’escenari morirà. Qui? El públic ho haurà de decidir. Impro Barcelona, referents de l’espectacle d’improvisació a Catalunya, fan un pas endavant i estrenen la seva primera peça d’improvisació llarga als escenaris. Un thriller a l’estil d’Agatha Christie amb abundants dosis d’humor que el públic haurà d’anar construint a través de respondre preguntes de tota mena. Un espectacle que destaca per un treball grupal interpretatiu àgil, indiscutiblement divertit i on cada funció és única i irrepetible.

'Austràlia'

D'Israel Solà. Espai Texas, del 25 d’octubre al 24 de novembre

Què vol dir exactament la paraula família? Aquesta és la primera de moltes preguntes que es fa Israel Solà en la seva primera obra en solitari, lluny de la companyia La Calòrica. Un atrevit road trip basat en fets reals que parla de la maternitat, però especialment dels vincles familiars. Tot comença quan la Laia truca a la seva germana Elena, que viu a Austràlia, per demanar-li un òvul amb l’objectiu de tenir un fill amb el seu marit, i aquesta diu que sí. Austràlia és una comèdia dramàtica que sacseja les idees del que entenem per família i maternitat i que a més d’un li farà pensar en la seva pròpia família, sempre amb amor, naturalment.

'BioLògica'

De Sílvia Navarro. Direcció de Pau Roca. Sala Beckett, fins al 20 d’octubre

Ser mare al segle XXI, aquesta és la qüestió. Sixto Paz i la Sala Beckett uneixen forces per coproduir aquesta comèdia inquietant interpretada per unes excel·lents Mar Ulldemolins, Clàudia Benito i Victòria Pagès. Aquesta és la història de l’Àgata, que decideix tenir un fill amb una garantia de devolució de 5 anys. La decisió farà trontollar el seu sistema familiar i obrirà qüestions sobre què vol dir ser una bona mare, si és possible existir com a individu més enllà d’aquesta etiqueta i altres preguntes sobre la maternitat en l’actualitat. Una obra amb elements distòpics, àcida i hilarant.

'Els miserables' 

Direcció de Miquel Maus Fiol. Teatre Tantarantana, de l’1 al 27 d’octubre

El clàssic de Victor Hugo reinterpretat en forma de sàtira mil·lennial. Aquest muntatge escrit i dirigit per Miquel Maus Fiol va exhaurir entrades tots els dies del Festival Grec. L’obra parla d’un egòlatra director teatral que arreplega un grup d’actors fatigats i un teatre de segona categoria per muntar una versió comercial d'Els miserables i, d’aquesta manera, fer-se famós i ric. Una obra plegada de referències pop, humor negre i uns intèrprets bestials. Un muntatge metateatral que exposa la ràbia, els somnis trencats, l’activisme cool i els intents d'evolució de la generació mil·lennial.

'Hamlet, una versión recontralibre'

De Chela Ferrari. Teatre Lliure de Gràcia, del 9 al 20 d’octubre

Un grup d’intèrprets peruans amb síndrome de Down despullen el clàssic de Shakespeare amb una llibertat admirable. L’obra traspassa la ficció per explicar, en primera persona, les vivències de persones amb aquesta condició i els seus anhels en una societat que exclou la diversitat. Julio Manrique, director actual del Teatre Lliure, estrena la temporada amb aquest muntatge que el va enamorar al Festival Grec del 2022, amb l’objectiu de propulsar i incloure persones amb diversitat funcional als escenaris. Una proposta valenta, diferent, divertida i plena d’esperança.

'Jauría'

De Jordi Casanovas. Direcció de Miguel del Arco. Teatre Goya, fins al 20 d’octubre

L’obra basada en el cas que va commoure i canviar tot un país, el cas de la Manada, torna als escenaris de Barcelona. Una ficció documental que reconstrueix els fets succeïts el 2016 a Pamplona a partir de les transcripcions del judici de la Manada. El muntatge es va estrenar per primer cop el 2019 i no ha parat de voltar; aquest mateix any va estar a l’abril al Teatre Romea. Una obra necessària i dura que convida a la reflexió i l’autocrítica amb un repartiment de luxe: Ángela Cervantes, Artur Busquets, Francesc Cuéllar, Quim Àvila, David Menéndez i Carlos Cuevas i Adrián de Núñez.

'L'adversari'

D'Emmanuel Carrère. Direcció de Julio Manrique. Teatre Romea, del 10 al 27 d'octubre

Pere Arquillué, guanyador del premi Max a millor actor protagonista per L’adversari, torna a protagonitzar aquest fascinant true crime sobre la mentida. Jean-Claude Romand, el gener del 1993, va matar tota la família i va intentar suïcidar-se sense èxit. Dos dies més tard, es va descobrir que tot el que se sabia de la seva vida era fals. L’adaptació teatral de la novel·la francesa basada en fets reals parla de la relació entre escriptor i assassí, per descobrir què hi ha darrere de la mentida. Una ficció teatral sobre aparences i mentides, el significat del mal i protagonitzada per uns virtuosos Pere Arquillué (Carrière) i Carles Martínez (Romand).

'La gavina'

D'Anton Txékhov. Direcció de Julio Manrique. Teatre Lliure de Montjuïc, del 3 d’octubre al 3 de novembre

Julio Manrique enceta la temporada del Lliure com a director amb la versió contemporània d’aquest clàssic, que dirigirà ell mateix. Una peça fundacional del drama modern que parla del conflicte entre els somnis artístics frustrats i les relacions sentimentals de quatre joves. Manrique posa el focus en el debat de les formes noves i les velles i en què o qui ha d’ocupar els espais de representació i els escenaris. Els protagonistes David Selvas, David Verdaguer i Cristina Genebat, juntament amb uns intèrprets joves brillants, es deixen la pell i fan malabars en un muntatge que busca l’essència de La gavina per extreure’n les reflexions universals que desprèn.

Àlex Rigola entre la companyia d’actors que protagonitza 'Glengarry Glen Ross'.

'Glengarry Glen Rose'

De David Mamet. Direcció d'Àlex Rigola. Heartbreak Hotel Teatre, fins al 17 de novembre

Què faries per guanyar un premi suculent? Una agència immobiliària repta els treballadors a vendre el màxim possible: el guanyador obtindrà un BMW, els dos últims seran acomiadats. Àlex Rigola estrena una nova adaptació d’una obra sobre el capitalisme salvatge nord-americà i les seves dinàmiques als anys 80. Un drama de diàlegs amb ritme entre guanyadors i perdedors protagonitzat per Pep Ambròs, Àlex Fons, Francesc Garrido, Miranda Gas, Andrés Herrera i Sandra Monclús. L’obra mostra l’individualisme resultat de la competitivitat, que deshumanitza l’altre per tal de guanyar: allò d'"el fi justifica els mitjans". Una producció crua, terrenal i molt pròxima amb l’espectador.

'Mar i cel' (2024), al Teatre Victòria.

'Mar i cel'

De Dagoll Dagom. Teatre Victòria, fins al 2 de març

La reposició teatral més esperada que marca l’adeu dels escenaris de Dagoll Dagom després d’una trajectòria de 50 anys. El musical català que ha fet història s’estrena coincidint amb la commemoració del centenari de la mort de l’autor Àngel Guimerà. La tragèdia narra l’amor prohibit entre una noia cristiana i un corsari morisc, tancats en un vaixell que s’ha perdut enmig del mar. Aquesta obra amb música d'Albert Guinovart sobre la pirateria mediterrània del segle XVII escenifica la rivalitat entre dos mons, la intolerància per la diferència i l’amor, que no entén de fronteres. Jordi Garreta i Alèxia Pascual (exconcursant d’Eufòria) fan una feina excel·lent en el paper de Saïd i Blanca.

'Passaran coses fantàstiques'

De Jordi Casado i Sílvia Navarro. Sala FlyHard, del 17 d’octubre al 9 de desembre

Aquesta comèdia amb format de true crime explica la història de l’Artur, que ha decidit reconduir la seva vida per ser conductor d’un pòdcast sobre crims. La desaparició d’una veïna i la sospita d’un culpable li fan pensar que aquest serà el cas que el catapulti a la fama. El muntatge és una oda a la confiança, que obre la porta a la capacitat de deixar-se sorprendre per la vida. Una rebel·lió contra el cinisme i el derrotisme imperant del present. Sergi Armentano, Júlia Santacana, Teresa Vallicrosa i Ferran Vilajosana protagonitzen aquesta comèdia fantàstica sobre les petites coses, que sempre hi són.

'Tirant lo Blanc'

De Joanot Martorell. Teatre Romea, del 31 d’octubre al 17 de novembre

El clàssic de Joanot Martorell de sempre, però ben diferent, a partir de l'actualització de Màrius Serra i amb direcció de Joan Arqué. La narrativa es construeix a partir de les aventures de Tirant lo Blanc i Plaerdemavida per tornar a Constantinoble, després d’un naufragi a les costes del nord de l’Àfrica. La música està firmada per Judit Neddermann, que també actua juntament amb Quim Àvila, Laura Aubert, Moha Amazian, Neus Ballbé, Clara Mingueza, Ireneu Tranis i Agnès Jabbour. El trencador muntatge, que va ser al Festival Grec 2024, fa un paral·lelisme amb el present i la manera d’explicar els relats heroics, en què els vencedors s’alcen sobre cadàvers innocents.

Joan Carreras i Clara Segura a 'Tots ocells'.

'Tots ocells'

De Wajdi Mouawad. Direcció d'Oriol Broggi. Teatre La Biblioteca, fins al 23 d’octubre

La història d’un amor impossible més sensible ha tornat als escenaris després d’exhaurir entrades al Festival Grec d’aquest any. L’obra de la companyia La Perla 29 relata la història d’amor entre una noia d'origen àrab i un nou jueu enmig del conflicte del Pròxim Orient com a teló de fons. Una peça molt poètica sobre la comunicació entre dos mons diferents i el dolor de no arribar a comprendre’s. Els intèrprets de l’obra, Guillem Balart, Xavier Boada, Joan Carreras i Clara Segura, entre d’altres, teixeixen amb una delicadesa sublim aquesta peça plena d’humanitat. Els ocells va obtenir crítiques excel·lents i, a més a més, el reconegut autor de l'obra, Wajdi Mouawad, visitarà Barcelona pròximament amb motiu de la Biennal de Pensament.

'Un matrimoni de Boston'

De David Mamet. Direcció de Joan Sellent. Teatre Municipal de Girona (Temporada Alta), del 4 al 6 d'octubre, i la Villarroel, del 12 d’octubre al 17 de novembre

Emma Vilarasau i Marta Marco reprenen aquest text capitanitzat per Josep Maria Mestres dinou anys després de la seva estrena. Una comèdia victoriana molt actual que explora les convencions d’una manera poc habitual i atrevida. La història parla de dues dones burgeses del segle XX que formen un matrimoni curiós, que pot acabar en una intimitat emocional, però també física. El muntatge és protagonitzat per les meravelloses i ràpides Vilarasau i Marco, juntament amb la intèrpret jove plena de talent Emma Arquillué. L’obra més divertida i trapella de David Mamet adaptada per Mestres amb molt d’humor ferotge, amor, desamor i altes dosis de contemporaneïtat.

Temporada Alta

El festival per excel·lència de la tardor, el Temporada Alta de Girona, també inicia temporada. Fins al 8 de desembre, Girona i Salt seran l'escenari principal de les arts escèniques. La 33a edició programa 110 espectacles, tot un rècord, en què hi haurà 23 obres internacionals, 25 coproduccions i 21 estrenes. Aquesta nova edició del festival ha posat èmfasi en la internacionalització i la coproducció, amb l'objectiu de promocionar i catapultar el talent local i teixir vincles entre països. Les propostes internacionals més destacables són Bérénice, de Jean Racine, dirigida per Romeo Castellucci i interpretada per Isabelle Huppert, i Dans la mesure de l'impossible, del director del Festival d'Avinyó, Tiago Rodrigues.

Pel que fa a les coproduccions sobresurten Pura passió, adaptació de la novel·la de la premi Nobel Annier Arnaux, dirigida per Lucia del Greco i interpretada per Cristina Plazas; Un sublime error, de la companyia belga Needcompany, dirigida per Jan Lawers i interpretada per Gonzalo Cunill; Sis hectàrees d'oliveres, d'Aina Tur amb Anna Alarcón i Nao Albert, i les lectures dramatitzades dels textos de Rousseau, interpretats per Jordi Boixaderes, i Thoreau, interpretat per Carlos Cuevas. En matèria d'obres de creació local ressalten Un matrimoni de Boston, de David Mamet, amb direcció de Josep Maria Mestres i un repartiment encapçalat per Emma Vilarasau, Marta Marco i Emma Arquillué; Bartleby, adaptació del relat de Herman Melville, de Llàtzer Garcia, i Hamlet.02, de Sergi Belbel i Enric Cambrany. En dansa despunta Tontentaz, de la popular companyia La Veronal. Finalment, per al públic familiar destaca el retorn de l'exitós musical d'El Petit Príncep, clàssic de Saint-Exupéry, dirigit per Àngel Llàcer amb música de Manu Guix.

stats