Les 20 millors pel·lícules del 2024
Els crítics de l’ARA trien el millor del cinema d’aquest any
BarcelonaMentre els pessimistes proclamen la seva mort, víctima de l'ofensiva estríming o d'una taquilla en hores baixes, el cinema s'entesta a demostrar la seva vitalitat amb pel·lícules extraordinàries que segueixen renovant un llenguatge amb més d'un segle d'història. Aquesta llista elaborada pels crítics de l'ARA (María Adell Carmona, Gerard Casau, Ignasi Franch, Eulàlia Iglesias, Joan Pons, Paula Arantzazu Ruiz, Manu Yáñez Murillo i servidor) vol servir com a guia per recuperar algunes de les millors pel·lícules de la collita del 2024.
Carlos Marques-Marcet
L’any de les pel·lícules sobre la mort ha deixat aquest musical de veus i ritmes ancestrals sobre una parella que decideix posar fi a la vida de manera voluntària i conjunta. Superat el debat sobre el dret a l’eutanàsia, el film de Marques-Marcet medita sobre el desig de mort i l’egoisme de l’amor i arriba a l’èxtasi amb la música de Maria Arnal i les coreografies de La Veronal. En sales de cinema
Radu Jude
Una de les obres que més ha sacsejat la cinefília en els últims mesos és l'últim treball del romanès Radu Jude, una radical i divertida sàtira anticapitalista de tres hores amb forma de road movie urbana que segueix pels carrers de Bucarest una ajudant de producció que fa un càsting per a un vídeo de prevenció de riscos laborals. Disponible a Filmin en VOSCat
Luca Guadagnino
Els ritmes electrònics febrils de Trent Reznor i Atticus Ross –¿banda sonora de l’any?– empenyen aquesta història de desig i ambició en què el sexe i el tenis són dues cares de la mateixa moneda. Ple de tensió sexual –i competitiva–, aquest triangle amorós esdevé el film més voluptuós i juganer de Luca Guadagnino, i la consagració de Zendaya com a estrella de cinema. Disponible a Amazon Prime
Mar Coll
La directora que va inspirar la nova onada del cinema català adapta la novel·la Les mares no de Katixa Agirre sobre una escriptora que acaba de ser mare (una Laura Weissmahr pertorbadora) i que s’obsessiona pel cas d'una mare infanticida. La visió incòmoda i desidealitzada de la maternitat conviu amb una deriva cap al terror que culmina en un final lluminós i atrevit. En sales de cinema
Alexander Payne
Un professor irascible, un estudiant problemàtic i una cuinera de dol per la mort del fill es veuen obligats a conviure durant les vacances de Nadal. Tres personatges que han interioritzat la derrota vital amb qui Alexander Payne ordeix un drama sobre solituds compartides que colpeix com una abraçada inesperada. En resum: un altre cinema nadalenc és possible. Disponible a SkyShowtime
Bertrand Bonello
El relat La bèstia en la jungla de Henry James és el punt de partida del laberint de sentiments, èpoques i gèneres cinematogràfics que Bertrand Bonello recorre en aquesta adaptació lliure i mutant en què el pes del passat s'enfila per les vides d'una parella (George MacKay i una extraordinària Léa Seydoux) marcada per una premonició terrible. Disponible a Movistar+ i a Filmin (de lloguer) en VOSCat
Richard Linklater
La comèdia romàntica de l’any s’inspira en la història real d’un professor universitari que es va fer passar per assassí a sou per ajudar la policia de Nova Orleans a evitar homicidis. Espurnejant com una screwball comedy i incisiva com els contes morals de Woody Allen, Hit man regala rialles a cabassos, intriga filosòfica i una exhibició interpretativa de Glen Powell. Disponible a Amazon Prime doblada al català i en VOSCat
Coralie Fargeat
La tirania cultural de la bellesa destrossa la psique i el cos d'una actriu madura en la pel·lícula més extrema de la temporada. Amb una Demi Moore entregadíssima, The substance és un espectacle de body horror amb una orgia final de sang i fetge, però també una faula brutal que examina a través dels codis del cinema fantàstic la pressió estètica que pateixen les dones. En sales de cinema
Sean Price Williams
El cinema indie nord-americà aporta un nou nom a seguir: Sean Price Williams, director de fotografia habitual dels germans Safdie. En el seu debut com a director, una adolescent travessa el mirall i, com l’Alícia de Carroll, s’endinsa en un món paral·lel: una Amèrica al·lucinada que es mou de l’anarquisme punk a l’extrema dreta militaritzada. Disponible a Filmin en VOSCat
Pedro Almodóvar
En el seu primer llarg en anglès, amb dues dives com Tilda Swinton i Julianne Moore, el cineasta manxec intensifica el discurs social del seu cinema amb un al·legat pel dret a la mort digna. L’embolcall és un drama sobri, però sofisticat, que emociona sobretot en el retrat de la sororitat còmplice de les dues amigues protagonistes. En sales de cinema
Andrea Arnold
Un pare amb el cap ple de pardals, una llar disfuncional i el cor endurit són el bagatge amb què la Bailey arriba a l’adolescència, i el paisatge hostil en el qual forja una aliança amb un misteriós home ocell. Amb una banda sonora excepcional, el film d'Andrea Arnold captura la confusió i l’angoixa d’existir en un preciós relat d’iniciació a la maduresa entre el drama social i el realisme màgic. En sales de cinema en VOSCat
Ryusuke Hamaguchi
La vida en harmonia amb el seu entorn natural d'un pare i una filla es veu alterada per la pròxima construcció d'un càmping de luxe als afores del seu idíl·lic poble. Després de l’èxit de Drive my car, Hamaguchi reinventa el seu cinema amb un conte misteriós que va del costumisme amable d’un poble emprenyat a l’estranyesa d’un final fosc i poderós, quasi lynchià. Disponible a Filmin en VOSCat
Javier Macipe
La sorpresa de l’any en el cinema espanyol. A partir del viatge del músic aragonès Mauricio Aznar a les arrels del folklore argentí, el debutant Javier Macipe dona forma a una pel·lícula lluminosa i emocionant sobre la recerca de la veritat en l’art i en la vida. Plena d’idees arriscades que funcionen meravellosament, La estrella azulés un petit miracle. Disponible a Movistar+ i a Filmin
Severin Fiala i Veronika Franz
L’epidèmia de suïcidis indirectes de dones deprimides que va assolar Europa els segles XVII i XVIII inspira aquesta colpidora pel·lícula sobre l’horror d’una societat modelada pel zel religiós. Gran triomfadora del Festival de Sitges, El bany del dimoni va més enllà del terror per capturar amb eloqüència que, efectivament, l’infern són els altres. En sales de cinema
Todd Haynes
Si Todd Haynes s’apropa al cas real de l’abús d’una mestra al seu alumne de dotze anys amb qui va acabar formant una família no ho fa buscant el morbo sinó la complexitat emocional d’una relació marcada per la transgressió, la mirada depredadora dels mitjans i el dominant joc de miralls bergmanià entre Julianne Moore i Natalie Portman. Disponible a Amazon Prime doblada al català i en VOSCat
Jonathan Glazer
L’última aproximació al problema de representar l’Holocaust explora l’exterior d’Auschwitz: les cases que habitaven les famílies de guàrdies i oficials, un suburbi idíl·lic contigu a l’escenari del crim. La banalitat del mal s’apodera de les imatges de la vida domèstica de Rudolf Höss en una pel·lícula incomodíssima d’una potència i rigor aclaparadors. Disponible a Movistar+ i a Filmin en VOSCat
Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez
A partir de la gravació del disc Una semana en el motor de un autobús, de Los Planetas, Segundo premio recrea les tensions internes d’un grup trencat per les drogues, l’ambició i els retrets. Mirant sempre més enllà dels fets, Lacuesta i Rodríguez escodrinyen l'horitzó d'una llegenda a la recerca de la veritat, la que només trobem en el cinema o en els versos d'una cançó. Disponible a Movistar+
Christian Petzold
Qui hauria imaginat que aquell director de melodrames sublims com Barbara o Phoenix portava dins una comèdia romàntica com Cel vermell, amb tanta lleugeresa i lluminositat? Christian Petzold, el director alemany més interessant dels últims anys, canvia de registre per explicar la història d'un escriptor insegur i egocèntric que s'escapa uns dies amb un amic per treballar en una novel·la, però que no para de distreure's amb la tercera ocupant de la casa on s'allotja, una venedora de gelats. Com en una pel·lícula estiuenca d'Éric Rohmer, els personatges xerren i xerren, passegen i s'equivoquen, sobretot un protagonista que sembla sortit de les comèdies de nens grans insegurs de Judd Apatow. I tot és encantador i divertit fins que deixa de ser-ho en un tram final sublim que ens recorda l'altura dramàtica de Petzold com a director. Disponible a Filmin en VOSCat
Alice Rohrwacher
La poètica de Pasolini i la màgia de Fellini s’han reencarnat en una cineasta de la Toscana, Alice Rohrwacher, que amb només un grapat de pel·lícules s’ha convertit en la cineasta italiana –i potser també l’europea– més important de la seva generació. A La quimera teixeix un relat enigmàtic sobre el dol amorós d’un arquitecte (un Josh O’Connor en estat de gràcia) que es dedica a saquejar tresors arqueològics amb la colla d’amics, turmentat pel passat com si fos un Orfeu modern atrapat entre la vida i la mort. La bellesa i la gràcia flueixen per unes imatges en què la directora invoca la puresa del cinema clàssic italià sense desconnectar-se del present. De fet, Rohrwacher despulla la misèria espiritual de la societat capitalista mentre el seu cinema llança idees brillants (l’ús de la música!) i destil·la intel·ligència, veritat i passió per la gent. Disponible a Movistar+
Sean Baker
Palma d’Or de Canes, favorita dels Oscars i millor pel·lícula de l'any segons els crítics de l’ARA. La irresistible odissea d’una ballarina de lap dance que és un torrent de carisma i vitalitat i l’eixelebrat príncep blau que se li apareix en forma de fill d’oligarca rus ha sigut un dels esdeveniments cinematogràfics de l’any, un film que es reinventa sobre la marxa i esquiva la definició fàcil: ¿Història d’amor desesperada? ¿Comèdia screwball? ¿Thriller autoparòdic? Anora és tot això i més, un remolí d’emocions que s’entrelliguen en el caos de la vida i que retrata extraordinàriament el combat impossible entre la pulsió vitalista dels que no tenen res a perdre i la voracitat depredadora dels que ja ho tenen tot. Sean Baker, que fa deu anys estava rodant pel·lícules amb un iPhone, es consagra com a gran cronista dels expulsats del somni nord-americà i com a hereu de la tradició iconoclasta del primer Almodóvar. En sales de cinema