Art

Artista busca dobles de Joan Carles I, Elionor i Rosalía

La Roca Umbert de Granollers exposa els controvertits retrats de dobles de famosos de la fotògrafa Alison Jackson

Alison Jackson amb el seu retrat censurat de Lady Di
4 min

BarcelonaL’artista britànica Alison Jackson és imparable: exposa a la Fàbrica de les Arts Roca Umbert de Granollers fins al 26 de novembre una selecció dels seus retrats corrosius fets amb dobles de personatges com la reina Elisabet d’Anglaterra, la princesa Diana de Gal·les, el polític Donald Trump i el futbolista David Beckham. I ja pensa en personatges espanyols i catalans. "Si coneixeu dobles del vostre rei anterior, d'Elionor i de Rosalía, envieu-me’ls", demana Alison Jackson, que també busca dobles de Harvey Weinstein, Joe Biden i l’exassessor estrella de Boris Johnson, Dominic Cummings. “El color dels cabells no importa, perquè tinc perruques”, assegura.

'La veritat ha mort'.

L'exposició porta per títol La veritat ha mort i forma part del Festival Panòramic de Cinema, Fotografia i més. El repertori d’imatges és increïble: n'hi ha que recreen Donald Trump abraçat a membres del Ku Klux Klan; d'altres amb els dobles de Brad Pitt i Angelina Jolie triant un nen per adoptar-lo com si fos una joguina; de Jack Nicholson dins una piscina plena de dones despullades, i d'un David Beckham nu com si fos l’Adam de la Capella Sixtina, però amb un frànkfurt al lloc del penis. I també d'Elton John, que li va comprar el seu retrat amb una infermera que li fan un ènema. "Ja no pots dir què és veritat i què és mentida –adverteix Jackson–. Ens informem a través d'un bombardeig d'imatges, i les imatges són molt tramposes, perquè et fan creure que alguna cosa és real quan en realitat és falsa".

'Reina al lavabo'.
'Camilla al tron'

La visita a la mostra amb l’artista, desheretada d’una família adinerada, és per sucar-hi pa, perquè un no pot evitar riure amb les mil i una anècdotes que hi ha al darrere de cadascuna de les fotografies. De fet, ha convertit la visita en una obra teatral durant la qual transforma algú del públic en un dels seus personatges. Entre les imatges més cridaneres hi ha un retrat de la reina Elisabet II asseguda al vàter amb les calces abaixades. “És probablement la meva obra més controvertida”, diu l’artista.

'Saló de perruqueria'.

La feina d’Alison Jackson és arriscada. Ella mateixa bromeja amb un doble de Trump a qui la fama li va pujar al cap i besava les models amb qui treballava –“no vaig poder treballar amb ell durant un any i mig”–, però en el fons ha de suportar pressions i censures. “Mai he rebut cap advertiment legal ni m’he ficat en cap litigi, però moltes vegades em passa que el meu agent em diu que no he de continuar una feina, així que demano disculpes i no la faig”, explica l’artista.

Un dels casos més sonats és el d’un vídeo sobre Lady Di, que va ser censurat i després es va perdre. La desapareguda princesa de Gal·les es troba a l'origen de les seves reflexions sobre la imatge per tot el que la seva mort va suscitar en persones que no la coneixien. Quan Jackson va retrobar el vídeo molts anys després, el va fer servir per fer una fotografia pintada de la princesa fent la botifarra. “Quan el vídeo estava a punt de projectar-se a Leicester Square, de sobte, vaig rebre una trucada dient-me que això no passaria. Hi havia unes cent persones, tothom va marxar i em vaig quedar allà sola, va ser molt trist –recorda Jackson–. El Consell de la Ciutat de Westminster, que eren els propietaris del lloc, em van dir que no es podia mostrar. Més tard vaig saber que hi havia una política local que treballava per al primer ministre, Tony Blair, que va dir que era "una taca al Regne Unit cool de Tony Blair". Però més tard em vaig assabentar que ni tan sols havia vist la pel·lícula”.

En aquest vídeo, la dona que fa de Diana obria i tancava les cames com Sharon Stone a Instint bàsic. "Aquesta obra és una reflexió sobre el voyeurisme i sobre com la imatge et fa veure les coses d'una manera voyeurista que no es correspon amb la realitat –explica Jackson–. Amb una imatge o un vídeo, la persona representada és immediatament vista com un objecte; i per tant, no podem evitar projectar-hi les nostres fantasies". En una altra imatge punyent, la desapareguda princesa de Gal·les, que va patir un accident mortal durant una persecució amb uns paparazzis, apareix amb la seva última parella, Dodi Al-Fayed, i un fill comú. Aquesta altra imatge sembla una reacció davant la idea conspiranoica segons la qual la mort de Diana hauria sigut un crim d’estat per evitar que el futur rei d’Anglaterra tingués un germanastre musulmà.

'L'orfelinat de Brangelina'.

Sense por de la IA

Malgrat tot, Jackson no tem l’impacte de la intel·ligència artificial a l’hora de crear imatges sense limitacions. “Tinc planejat fer una pel·lícula amb dobles, gent real, intel·ligència artificial, imatges generades per ordinador i deep fakes, tot barrejat perquè no puguis distingir-ne la tècnica. La diferència entre les meves imatges i les generades amb intel·ligència artificial és que les meves realment existeixen, tenen un fonament de carn i ossos –diu Jackson–. L’home de la foto és un tal John Smith, però en la teva ment és Donald Trump perquè la teva percepció està esbiaixada pel mitjà de la fotografia”.

Per a Jackson, el tema clau és la versemblança. “Amb la intel·ligència artificial sempre pots veure que la imatge és un fake, mai sembla real”, explica. Així que, de moment, la intel·ligència artificial no li sembla prou bona perquè a aquestes imatges “se li veuen les costures”, conclou.

stats