Teatre

Ariadna Gil fent d'Anna Karènina i 'L'aranya' de Guimerà: els grans noms de la nova temporada del TNC

Angélica Liddell, Victoria Szpunberg, Oriol Pla i Alícia Gorina, els creadors que marcaran la nova temporada del Teatre Nacional de Catalunya

Presentació de la nova temporada del Teatre Nacional de Catalunya.
29/05/2024
5 min

BarcelonaEl Teatre Nacional de Catalunya (TNC) encara la temporada 2024-2025 amb un repte: mantenir el llistó de la que ara s'acaba, que ha tingut un rècord històric de 5.701 abonats, un 83,3% d'ocupació i més de 126.500 espectadors. "Són xifres extraordinàries, que ens pressionen una mica, perquè no volem abaixar el nivell gens ni mica", ha dit la directora del teatre, Carme Portaceli, durant la presentació de la nova programació, que té com a eix vertebrador el tema de la marginalitat. "Els marges tenen a veure amb allò que queda fora del model establert com a desitjable o com a normal –ha explicat Portaceli–. Les persones a les quals la societat posa al marge, ja sigui perquè venen d'una altra cultura, perquè són velles, pobres o dones, ens poden ajudar a veure altres mons i obrir la nostra ment". "Aquesta programació ens farà reflexionar sobre la importància d'escoltar els altres més enllà dels prejudicis i la censura", ha afegit la consellera de Cultura en funcions, Natàlia Garriga.

La programació de la Sala Gran arrencarà el 26 de setembre amb Ànima d'Oriol Burés, un espectacle de teatre musical que aplegarà 24 joves a l'escenari. "Als teatres públics ens pertoca córrer riscos i apostar per companyies joves", segons Portaceli. En aquest sentit, Garriga ha recordat que una de les accions del departament de Cultura durant l'última legislatura ha estat crear una línia de suport per produir musicals de gran format en català que, a part d'Ànima, s'estrenarà amb El dia de la Marmota d'Àngel Llàcer i Manu Guix i Mar i cel de Dagoll Dagom. "Els musicals suposen menys del 5% dels espectacles programats, però són la segona opció més triada pel públic –ha dit Garriga–. És essencial poder oferir a tots aquests espectadors obres de teatre musical en català".

La segona gran aposta de la temporada, que s'estrenarà el 21 de novembre, serà una adaptació de la novel·la Anna Karènina de Tolstoi, a càrrec d'Anna Maria Ricart Codina i sota la direcció de Portaceli. "És una de les novel·les més interessants que he llegit mai: Tolstoi és un gran coneixedor de l'ànima humana", segons la directora del TNC. Aquesta producció, que inclou Ariadna Gil, Eduard Farelo i Borja Espinosa en el repartiment, farà una gira internacional amb parades a Brussel·les, Zagreb, París, Porto i Amsterdam.

Portaceli ha apostat un cop més pel director i dramaturg gironí Jordi Prat i Coll, que aquesta setmana ha acabat les funcions d'Els criminals al TNC. El 30 de gener del 2025 presentarà una versió lliure de L'aranya d'Àngel Guimerà, de qui enguany se celebra el centenari de la mort. "Àngel Guimerà era homosexual; no sé per què ens costa tan encara avui dia d'admetre-ho públicament", escriu el director. El text original passa el 1908 a Barcelona, però Prat i Coll l'ha adaptat a la Girona que van viure els seus pares pels volts del 1968. "Jo crec molt que les coses que fem han de tenir a veure amb nosaltres", diu Portaceli, que avança que L'aranya serà "el retrat d'una societat catalana tancada, que amaga els seus desitjos". També ocuparà la Sala Gran la dramatúrgia catalana contemporània. El 24 d'abril, la dramaturga d'origen argentí Victoria Szpunberg presentarà La tercera fuga, una història sobre la seva família, que el segle passat va haver d'exiliar-se uns quants cops abans d'establir-se definitivament a Barcelona.

'Anna Karènina', al TNC.

Una altra de les cites més esperades serà Vudú (3318) Blixen d'Angélica Liddell, una artista de culte. "Per a ella, el teatre és la venjança del dolor que ha patit", diu Portaceli, que es mostra "molt orgullosa" d'acollir-la. El mes de juny, Michael De Cock i Junio Mthombeni presentaran Hannibal, una barreja d'òpera, slam i house. I finalment, dins el Festival Grec Barcelona 2025, Eline Arbo dirigirà a la Sala Gran i en neerlandès The Hours de Michael Cunningham, una història sobre tres dones que busquen la llibertat en un món massa rígid.

Les dones, al centre de la programació

Durant segles, les veus femenines han restat al marge dels discursos hegemònics. Per això els relats de les dones ocuparan un lloc central en tota la programació de la temporada vinent. Alícia Gorina dirigirà Vosaltres, les bruixes de Jan Vilanova, un espectacle de teatre documental que desmunta els prejudicis associats a la figura de la bruixa. Amb Primera sangre, María Velasco recrea l'assassinat d'una menor, que va tenir lloc els anys 90, per plantejar de quina manera els feminicidis condicionen la vida de les noies en un món patriarcal. La directora establerta a Brussel·les Gaia Saitta dirigirà una adaptació en francès d'Els dies de l'abandonament d'Elena Ferrante, que segons Portaceli és "l'escriptora que explica millor les misèries del patriarcat". La companyia La Briana presenta Alícia en un món real, un espectacle protagonitzat per quatre dones, i Glòria Balañà proposa una versió d'Anatomia d'un suïcidi de l'autora britànica Alice Birch.

Autors catalans

Sergi Belbel continuarà el projecte de Hamlet amb un monòleg dedicat al segon acte de la tragèdia. Joan Yago, que aquesta temporada ha estrenat Entrevistes breus amb dones excepcionals, portarà al TNC un títol que va estrenar el 2022 al CDN de Madrid, Breve historia del ferrocarril español. I Oriol Pla Solina i Pau Matas Nogués presentaran l'espectacle Gola, sobre "com l'individualisme inevitablement també col·loca les persones als marges, encara que sembli que segueixen la línia desitjada", segons Portaceli.

"Volem desenterrar alguns autors que ens semblen extraordinaris però que algú, algun dia, va decidir que no ho eren", diu Portaceli. En aquest sentit, Ester Villamor i Carles Mallol recuperaran Marie, la roja, l'única obra que Rosa Maria Arquimbau va poder estrenar a Barcelona, l'any 1938. Pel que fa a la literatura catalana, la programació també reivindicarà l'obra d'Aurora Bertrana, Vicent Andrés Estellés, Joana Raspall i Jacint Verdaguer, amb quatre espectacles inclosos al Festival Clàssics. En cada sessió participaran un músic, un actor i un expert en l'obra de l'autor. "Estem contents de poder fer aquest homenatge a Estellés, perquè creiem que a València no l'hi faran", denuncia Portaceli.

La veu dels artistes palestins

El TNC repetirà el Cicle del Mediterrani, que en aquesta ocasió estarà dedicat a Palestina, amb artistes com Bashar Murkus, Samaa Wakim, Samar Haddad King, Raeda Taha, Basel Zaraa, Kamilya Jubran i Sarah Murcia. "Esperem que tots els artistes puguin viatjar fins a Barcelona: de moment, sabem que un d'ells no podrà venir perquè l'han tancat a la presó", diu Portaceli. La companyia Dau al Sec presentarà un espectacle que també se situa en un punt marginal del planeta: Daraya, una ciutat situada als afores de Damasc. Els contrabandistes de llibres de Daraya, amb Ayoub El Hilali, Ilyass El Ouahdani, Marwan Sabri i Laura Rosel entre el repartiment, explica la història d'una biblioteca que durant la guerra civil siriana es va convertir en un refugi contra la guerra. D'altra banda, Zagreb és la ciutat escollida per a l'intercanvi Dramatúrgia emergent europea, en què participaran els catalans Marta Buchaca i Marc Artigau i els croats Espi Tomičić i Ivana Vukovic.

'Primera sangre', al TNC.

Cuidar el públic juvenil

El TNC dedicarà el mes de març a la dansa, amb Suite N. 4: Do not disturb d'Hotel Col·lectiu escènic i {Infinite} de Humanhood. D'altra banda, el projecte ChoreoLab Internacional aplegarà els coreògrafs Lorena Nogal, Karolin Stächele i Lea Ved el 5 de juny a la Sala Tallers. Segons Portaceli, una de les prioritats del TNC és l'oferta juvenil, que la pròxima temporada abordarà qüestions com l'assetjament escolar, amb Loneliness de la Cia. Roberto G. Alonso; el món drag, amb Massa brillant d'Oriol Puig Grau, i la salut mental, amb un text de Lara Díez Quintanilla. "Intentem que siguin propostes que marquin molt la gent jove", explica la directora. Una altra proposta juvenil és Iaia, un homenatge a les àvies que van viure durant el franquisme. Per al públic familiar, la programació inclou propostes de la Cia. Ortiga, Sol Picó i Inspira Teatre.

stats