Cultura

Els artistes, a través dels seus objectes (i de la mirada de Jean Marie del Moral)

Fins a finals de maig, a la galeria ABA Art de Palma, Del Moral mostra ‘Els silencis de l’estudi’, una exposició de 30 fotos que surten dels tallers de 22 artistes a Mallorca per parlar-nos d’ells

Estudi de Rafa Forteza
23/03/2025
3 min
Regala aquest article

Palma“L’estudi amb els objectes és l’autoretrat de l’artista”. Així ho diu el fotògraf Jean Marie del Moral, qui ha entrat en els tallers de pintors i escultors de diversos continents. Se sent fascinat “per la poètica” que hi troba i, sobretot, per les relacions que s’hi estableixen, no només entre l’espai, els objectes i la manera de ser de l’artista, sinó també per “les connexions inconscients que pots trobar entre dos estudis de dos artistes molt diferents que, així i tot, tenen alguns objectes semblants”, diu. Fins a finals de maig, a la galeria ABA Art de Palma, Del Moral mostra ‘Els silencis de l’estudi’, una exposició de 30 fotos que surten dels tallers de 22 artistes a Mallorca per parlar-nos d’ells.

De Joan Miró a Dolors Sampol, de Steve Afif a Andreu Maimó, de Miquel Barceló a Mercedes Laguens, a Els silencis de l’estudi. Artistes a Mallorca Jean Marie del Moral s’ha aturat a pensar el món de 22 artistes perquè, al marge de l’obra, les seves coses són una bona manera de conèixer-los. De les fotografies que s’exhibeixen a ABA Art, ens fixam en quatre, com a exemple de fins a quin punt parlen de qui habita en elles.

Bernardí Roig

Diu Jean Marie del Moral que a l’estudi de Bernardí Roig, a Binissalem, “sents una tensió”, segurament similar a la que expressen les seves obres. “Hi ha una inquietud secreta, que s’hi percep. És un dels estudis més impressionants de l’illa”, remarca el fotògraf. Per a Del Moral, el fet que Bernardí Roig tingui un vell telèfon al qual li ha posat el retrat de Samuel Beckett, diu molt de l’artista. “En ell hi ha drama, però no és dramàtic. La fotografia del telèfon té màgia i amb ella veus que té un toc quasi surrealista. I que és divertit. Bernardí em diu: ‘Hi he posat la foto de Beckett esperant que em truqui, i no em truca’. I feim una rialla”.

Estudi de Bernadí Roig

Rafa Forteza

“Té una alegria i un humor que es noten sempre a la seva obra, també a l’estudi”, observa Jean Marie del Moral quan s’atura davant la fotografia d’uns objectes captats al taller de Rafa Forteza, a una antiga nau d’Alaró. “És caòtic aparentment, però no ho és en realitat. Diria que té un alfabet mental molt singular” que el fotògraf francès ha trobat particularment reflectit en el racó de l’estudi que ha immortalitzat en aquesta imatge. “L’escultura de la nina, tan clàssica, que té posada al costat de la màscara verda, obra del mateix Rafa, tan seva, ja ho diu tot d’ell, de la seva iconografia d’imatges, tan potent”.

Susy Gómez

Aquesta fotografia d’un quadre de Susy Gómez mig tapat amb un llençol la va fer Jean Marie del Moral quan l’artista tenia el seu estudi a Palma, als antics tallers de la Michelin. “Els artistes saben transformar qualsevol lloc, com un garatge, en aquest cas, en un espai creatiu. A més, aquell taller de Susy Gómez era una instal·lació permanent, cosa que també la defineix”, apunta el fotògraf. Entre molts altres objectes, Del Moral va clavar la mirada en l’obra coberta amb un llençol. “És una imatge que també diu molt de la condició femenina, que l’artista explora tan sovint. La mà és l’únic que surt de sota el llençol, i surt com un crit. Amb aquesta manera de tenir les coses a l’estudi, l’artista ens duu a una reflexió”.

Estudi de Susy Gómez

Teresa Matas

“Aquesta màquina és del passat, sempre present en Teresa Matas. Amb la imatge que té sortint-ne, mostra un món intrigant. Tot plegat recorda la manera de mirar que té ella”, descriu qui és l’autor de la fotografia. Jean Marie del Moral subratlla així el “món de la memòria” de Teresa Matas, “una memòria sovint dolorosa”, diu. “La màquina d’escriure serveix per dir coses, però així, la imatge parla del silenci del seu estudi”. I estableix relacions: “Aquesta foto la vaig fer el 2020 a l’estudi de Teresa, però el 2018 havia fotografiat una altra màquina al de Susy i, curiosament, també hi tenia un gravat o un dibuix que en sortia. Segur que elles no en són conscients”.

Estudi de Teresa Matas
stats