Es Baluard llança l'activitat 'Arxius i memòria d’una història particular: la teva!'
Proposen crear, a partir d'imatges i textos, un relat vital que després serà compartit a les xarxes socials i la web del museu
PalmaEs Baluard Museu proposa una nova activitat cultural per al confinament, dins el projecte Família! El museu a ca vostra. Es tracta de la proposta Arxius i memòria d'una història particular: la teva!, en què animen la ciutadania a fer el seu propi arxiu generant un nou relat, a l'estil de la mostra de Marina Planas, Enfocaments bèl·lics del turisme: tot inclòs.
Així, qui vulgui participar haurà de recuperar imatges i materials d'arxiu diversos, i mesclar-los amb textos, ja siguin propis o d'altres autors, que ajudin a construir el relat. "Aprofitant aquesta llarga estada a casa podem transformar aquestes històries de la vida quotidiana i construir un nou relat de futur. Les possibilitats són infinites!", exposen a la pàgina web.
On anirà aquest arxiu-mosaic? El museu proposa diverses opcions: es pot fer en una paret, igual que l'obra de Marina Planas, o si es prefereix es pot utilitzar una cartolina o paper continu. També hi ha l'opció del format en línia, amb eines com, per exemple, les històries de la plataforma Instagram, citant @esbaluardmuseu.
La creació s'ha d'enviar al correu habilitat pel centre expositiu per a la quarantena, noufuturdesdecasa@esbaluard.org, i s'aniran fent públiques les setmanes vinents a través de la pàgina web i les xarxes del museu.
La mostra de Marina Planas
En la línia del treball que Marina Planas fa a partir de l'Arxiu Planas, l'artista ha creat l'exposició Enfocaments bèl·lics del turisme: tot inclòs, un projecte que se centra a mostrar l'ús o abús dels territoris que esdevenen destinació turística. Ho ha fet utilitzant imatges de l'Arxiu Planas, però també de l'arxiu d'internet i d'actuals –sobretot d'Instagram–, i ha acompanyat cada fotografia amb textos d'estudiosos sobre la qüestió. D'aquesta manera, mostra l'evolució del turisme i els conflictes que se'n deriven, principalment la destrucció dels territoris, el treball precari i la transformació de la vida local.
Una paret està plena d'imatge i text de dalt a baix i l'acció és a posta: "Perquè faci la sensació de massificació del turisme, i massificació d'imatges", ha explicat l'artista. A la paret de davant hi ha una imatge de gran format d'una platja paradisíaca, que vol evidenciar el component fals que té la promoció del turisme de masses i la reproducció d'imatges per part dels turistes. Per acabar, hi ha una instal·lació amb un llit damunt l'arena, una botella de vodka i una televisió antiga on es projecten vídeos de Youtube d'accions com el balconing.