'Beckett': John David Washington, frenètic sota l'ombra de Hitchcock i Polanski
Luca Guadagnino produeix aquest 'thriller' ambientat a Atenes que estrena Netflix
'Beckett'
(2,5 estrelles)
Direcció: Ferdinando Cito Filomarino. Guió: Kevin A. Rice I Ferdinando Cito Filomarino. 108 min. Itàlia, Brasil i Grècia (2021). Amb John David Washington, Alicia Vikander i Vicky Krieps. Disponible a Netflix a partir del 13 d'agost
El nom d'una de les productores d'aquest thriller del subgènere home innocent perseguit ofereix pistes sobre els seus referents i motivacions. Darrere de Frenesy Film hi ha Luca Guadagnino, productor del film i, segurament, motiu principal del seu repartiment estel·lar, encapçalat per un John David Washington que, després de Tenet, deixà de ser el fill de Denzel per tenir una identitat autònoma. La paraula frenesy sona una mica com Frenètic, memorable i hitchcockià thriller de Polanski que narrava una història similar: les vacances d'un americà tranquil a Europa es converteixen en un malson després de la desaparició (temporal o definitiva) de la seva parella, que desencadena una angoixant fugida a través de les teulades de París o, en el cas de Beckett, de les places abarrotades de l'Atenes de la crisi i les retallades.
Un dels problemes del film és que conté massa pel·lícules possibles i cap és gaire original: l'ombra de Hitchcock –però també la de De Palma o El fugitiu– plana sobre seqüències com la del tren, i Costa-Gavras és invocat a través de les localitzacions gregues i d’una superficial intriga política. Però el drama del segon llarg de Cito Filomarino és que els seus referents són millors que la pel·lícula, que només aconsegueix mantenir l'interès gràcies a Washington, que exposa el seu cos rotund a un viacrucis insòlit per a un heroi d'acció: el rostre castigat i consumit per la culpa del pla final apunta cap a una interessant transformació de l'heroi acrobàtic en màrtir traumatitzat que Beckett, lamentablement, no desenvolupa.