Cultura05/12/2016

Bertolucci respon a la polèmica: "La Maria ho sabia tot, l'única novetat del guió va ser la mantega"

El director italià afirma que hi ha hagut un "ridícul malentès" al voltant de les seves paraules sobre l'escena de la violació de 'L'últim tango a París'

Ara
i Ara

BarcelonaDesprés que aquest cap de setmana hagi tornat a ser polèmic un vídeo en què Bernardo Bertolucci explica com ell i Marlon Brando van modificar el guió de l'escena de la violació de 'L'últim tango a París' perquè la reacció de l'actriu Maria Schneider fos real, aquest dilluns el director ha explicat en un comunicat que reprodueixen mitjans com 'THR' o 'Variety' que les crítiques es basen en un "malentès ridícul" del que realment va passar que continua "generant notícies a tot el món".

El director explica que quan a la Cinemateca Francesa li van demanar detalls sobre la famosa escena de la mantega va afirmar –"però potser no vaig ser clar", aclareix– que va "decidir amb en Marlon Brando de no informar la Maria que utilitzaríem mantega". "Volíem la seva reacció espontània a l'ús impropi [de la mantega]. Aquí és on radica el malentès", afirma. "Algú va pensar, i pensa, que la Maria no havia estat informada de la violència sobre ella. Això és fals! La Maria ho sabia tot perquè havia llegit el guió, en el qual es descriu tot. L'única novetat va ser la idea de la mantega".

Cargando
No hay anuncios

Bertolucci admet que "anys després" va saber que això havia ofès l'actriu, però "no la violència a què se sotmet a l'escena, que va ser escrita en el guió", insisteix.

Cargando
No hay anuncios

La polèmica, en realitat, ve de lluny. El vídeo que ha tornat a circular és del 2013, d'una classe magistral, en què parla de l'escena del film de 1972, del moment en què Brando utilitza una barra de mantega com a lubricant per simular relacions sexuals amb Schneider, que tenia 19 anys. "Vaig ser menyspreable perquè no li vam dir res. Vam enganyar-la, perquè volia que reaccionés com una nena i no com una actriu. Volia que se sentís humiliada i que cridés", hi diu el cineasta. "Encara ara em sento culpable", afegeix. També afirma que no se'n penedeix.

L'actriu va afirmar al 'Daily mail' que "l'escena no era al guió", va dir Schneider quatre anys abans de morir de càncer. "El Marlon em va dir: 'No et preocupis, només és una pel·lícula'. Però durant l'escena, encara que no fos real, jo plorava de veritat. Si he de ser sincera, em vaig sentir humiliada. Em vaig sentir com si d'alguna manera m'haguessin violat el Marlon i Bertolucci. Després de l'escena, el Marlon no em va demanar disculpes ni em va consolar. Afortunadament només va ser una presa".

Cargando
No hay anuncios

Aquest cap de setmana, hi ha hagut moltes reaccions, de personalitats com Jessica Chastain.

Cargando
No hay anuncios

El fet és quan va morir Schneider, Bertolucci va dir que li sabia greu no haver-la pogut tronar a abraçar i dir-li 'ho sento'. "La forta relació creativa que vam tenir durant el rodatge 'L'últim tango' havia estat enverinada amb el pas del temps", va dir a l'agència ANSA. "La Maria em va acusar d'haver-la desposseït de la seva joventut i només avui em pregunto si no hi havia veritat en això".