Broadway reobrirà (però al setembre)
Es comencen a vendre entrades de musicals com 'El fantasma de l'òpera'
Nova YorkL’alcalde Bill de Blasio vol que Nova York reobri l'1 de juliol. El governador Andrew Cuomo assegura que la majoria de restriccions pandèmiques es relaxaran les dues setmanes vinents. Però Broadway, un destí turístic i un motor econòmic, no està preparat per encendre els focus dels escenaris. La majoria d’espectacles no començaran les funcions fins al setembre o més tard. Però hi ha senyals de vida: es començaran a vendre entrades amb l’aforament complet dels teatres i algunes funcions arrencaran el 14 de setembre.
Per què d'aquí quatre mesos? Amb vuit funcions a la setmana per omplir, i els turistes, que representen una part important del gruix d'espectadors, encara per reaparèixer, els productors necessiten temps per anunciar-se i començar a vendre. Han de reunir els repartiments i reassajar amb actors que han estat sense feina més d’un any. I necessiten crear i negociar els protocols de seguretat.
Però la raó principal està basada en la intuïció: intenten imaginar quan se sentirà còmode el públic passejant per Times Square, creuant vestíbuls plens de gent i files estretes per seure colze amb colze amb desconeguts. La majoria d’obres de Broadway perden diners fins i tot en els millors moments, de manera que els productors diuen que no es poden permetre reobrir amb distàncies físiques, tenint en compte els alts costos laborals i immobiliaris que suporten. “Mai havia passat una cosa així –explica Victoria Bailey, de TDF, l'entitat que ven les entrades a Times Square–. L’última vegada que la indústria del teatre va obrir després d’una pandèmia Shakespeare encara escrivia obres”.
Una tornada lenta
La tornada després de la pandèmia serà lenta i gradual. Cada sector econòmic haurà de resoldre quan i com reobrir. Broadway, que té 41 teatres, va rebre 14,6 milions d’espectadors que van gastar 1.800 milions de dòlars en entrades l’any 2019. La pandèmia va obligar a tancar les sales el 12 de març del 2020, i reobrir serà molt més complicat que tancar. Un dels reptes més grans que afronta la indústria és la falta de turistes, dues terceres parts de l’audiència de Broadway abans de la pandèmia.
Uns trenta espectacles estan planejant la seva tornada abans que acabi el 2021, la meitat començaran al setembre i la resta repartits durant l’últim trimestre de l’any. Entre els primers que començaran a vendre entrades, divendres, hi ha El fantasma de l’òpera, el muntatge més longeu de Broadway, que tornarà el 22 d’octubre. "Emfàticament: sí, tornem", va dir el compositor de l’espectacle, Andrew Lloyd Webber.
Els tres musicals que més havien recaptat abans de la pandèmia, El rei lleó, Hamilton i Wicked, estan planejant anunciar conjuntament la seva tornada a mitjans de setembre. Aquests espectacles, amb títols coneguts i seguidors fidels, s’enfronten a menys riscos que altres musicals a l’hora de tornar i tenen més possibilitats de resistir el risc financer. Chicago, American Utopia –de David Byrne–, Aladdin o Come from away també esperen tornar al setembre. Tots estan convençuts que tindran públic, tot i algunes prediccions que asseguren que es podria trigar anys a recuperar el turisme completament. “Crec que s’intentarà arribar al públic de l'estat, viatgers d’un dia i locals. ¿Explotarà la demanda i després baixarà? Si no ens mullem no ho sabrem”, explica la productora principal de Come from away, Sue Frost.
Uns quants espectacles no tornaran fins al 2022. El més important és l’obra en dues parts Harry Potter i el llegat maleït, que està replantejant la seva durada i estructura abans de decidir quan reobrirà. Quatre musicals nous arribaran a Broadway aquesta tardor, entre els quals Six, l’espectacle britànic en format concert sobre la vida de les dones del rei Enric VIII, i Mrs. Doubtfire, Diana i Flying over the sunset. I un cinquè nou musical, MJ, sobre la vida de Michael Jackson, planeja començar les funcions a finals d’any.
Preguntes freqüents
Tot i així, encara queden moltes incerteses. ¿Serà obligatori portar mascareta? (segurament, almenys al principi). ¿Signaran autògrafs els actors a les portes del teatre? (és probable que no, durant un temps). ¿Es requerirà estar vacunat? (Cuomo ha dit que ho preferiria però que ho decidirà la indústria del teatre). El fantasma de l’òpera ha explicat en el seu comunicat que els protocols poden demanar la vacunació o un test negatiu.
Fins i tot encara s’ha de determinar la freqüència de les actuacions. La Broadway League i alguns sindicats han estat parlant de la possibilitat d’obrir amb menys de les vuit funcions setmanals habituals. Això significaria un sou menor per als actors i el personal, una concessió que estarien disposats a considerar sempre que els propietaris dels teatres també retallessin el mateix percentatge de lloguer.
Les polítiques de preus encara s’han de determinar. Alguns productors esperen començar a vendre entrades a preus similars als d’abans de la pandèmia, però podrien ajustar-los depenent de la demanda. Un canvi que sembla segur en l’era postpandèmia: facilitar al màxim les devolucions (El fantasma de l’òpera, per exemple, ha dit que es podran tornar o canviar les entrades fins a dues hores abans de la funció).
Renegociar contractes
Cada espectacle fa front a diverses complicacions perquè la majoria dels contractes amb els actors, si no tots, han expirat i hauran de ser renegociats. Alguns actors necessiten entrenar els cossos i veus. Alguns encara pateixen efectes del covid. Altres han decidit que la vida a Nebraska, per exemple, és millor que a Nova York. Alguns actors infantils –i hi ha nens a més de mitja dotzena d’espectacles– s’han fet més grans que els seus personatges. L’estrella de Jagged little pill, Elizabeth Stanley, està embarassada. I una de les actrius principals de Moulin Rouge!, Karen Olivo, ha criticat Broadway per les seves prioritats i falta de resposta a comportaments abusius i ha anunciat que no tornarà.
Black Lives Matter
Broadway no només ha estat sacsejat per la pandèmia, sinó que també ha sigut testimoni de les manifestacions en contra de la discriminació racial que va viure el país després dels assassinats a mans de la policia de George Floyd i Breonna Taylor. Totes les obres noves anunciades per a aquesta tardor estan escrites per autors negres. Dues són produccions comercials –Thoughts of a colored man, de Keenan Scott II, sobre el dia de set homes negres a Brooklyn, i Pass Over, d’Antoinette Chinonye Nwandu, sobre dos homes negres atrapats en la por de viure en una societat en què molts negres són assassinats per la policia–, i també hi haurà tres produccions sense ànim de lucre d’escriptors negres.