Teatre
Cultura06/06/2022

'Canto jo i la muntanya balla' s'imposa a Lorca als premis Max

'Una noche sin luna', de Juan Diego Botto, que es veurà al Teatre Nacional, rep el premi a millor espectacle i actor

MaóLa d’ahir va ser una bona nit per al teatre català, encara que alguns van patir fins al final. La producció de La Perla 29 Canto jo i la muntanya balla i Una noche sin luna, de Juan Diego Botto, van ser les grans triomfadores de la 25a edició dels premis Max, que van guardonar dues peces inspirades en l'obra de dos escriptors: Federico García Lorca i Irene Solà. La gala va celebrar-se al Teatre Principal de Maó. 

Així, Canto jo i la muntanya balla, que acumulava fins a cinc nominacions, va ser la més premiada, amb tres Max. L’obra de teatre de Clàudia Cedó inspirada en la novel·la d’Irene Solà s’endugué el guardó de millor direcció, que recolliren Guillem Albà i Joan Arqué. Des de l’escenari no van voler oblidar la disciplina que els ha guiat sempre professionalment: l’ofici de pallasso. La producció de La Perla 29 també va guanyar el premi a millor disseny d’espai escènic, que firmen Alfred Casas i Laura Clos, i Judith Nedderman va alçar-se amb el Max a millor composició musical per a un espectacle escènic, en el seu debut teatral. Que agafin l’agenda els que van quedar-se sense veure una de les peces que més ha enlluernat el públic (ja va arrasar als premis Butaca) i la crítica d’aquests darrers temps: Canto jo i la muntanya balla tornarà aquest juliol al teatre de la Biblioteca de Catalunya i ahir van demanar en directe un teatre a Madrid.

Cargando
No hay anuncios

L’altra gran triomfadora de la nit va ser Una noche sin luna, de Juan Diego Botto, que va endur-se dos dels grans premis: millor espectacle de teatre i millor actor. Aquesta obra, homenatge a Federico García Lorca i a tots els desapareguts durant la Guerra Civil, es podrà veure al Teatre Nacional de Catalunya el mes de desembre. L’equip d'Una noche sin luna va protagonitzar un dels discursos més emocionants de la nit. El director Sergio Peris-Mencheta no va poder evitar que se li trenqués la veu davant el públic: “Juan Diego Botto va escriure aquesta peça perquè va veure, en la vida de Lorca, molts ecos que ressonaven en els nostres dies. I això és l’extrema dreta, aquesta ideologia que vol expulsar la ciutadania que pensa diferent, que nega drets. Una ideologia que va donar un cop d’estat, que va provocar una guerra i que va dissenyar un pla per exterminar desenes de milers de compatriotes. Molts continuen oblidats a les cunetes del nostre país, i és hora que tinguin una digna sepultura al costat dels seus éssers estimats. Lorca és el desaparegut més famós de la nostra història, però això és per a tots els desapareguts”, va dir en el discurs més polític de la nit. 

La darrera producció de La Calòrica, De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda, va endur-se un dels dos premis als quals optava: Mònica López va recollir el de millor actriu i va dedicar-lo al "rigor i l'estrepitosa capacitat de fer feina que tenen" els calòrics. Joan Yago, finalment, no va poder endur-se el premi a millor autoria teatral –al migdia va dir que “aquest any no tocava” (ja va guanyar el 2018)–. El guardó va ser per a María Velasco González, autora de Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra, una obra que protagonitza l’actriu catalana Laia Manzanares. La valenciana Sandra Ferrús es va endur el premi a millor autoria revelació per La panadera, peça que ha escrit i dirigit ella mateixa. Des de l'escenari, va dedicar el premi a totes les dones que han patit algun tipus de violencia.

Cargando
No hay anuncios

Els que van desbordar alegria són els de l’equip de la companyia Kamchàtka, que fa més de 15 anys que produeix espectacles de carrer a Barcelona. L’últim que han fet, Alter, va endur-se precisament aquest guardó. Els que van patir més, en canvi, són l'equip de Carrer Robadors. Cap al final de la nit, quan gairebé semblava que la producció del Grec Festival i Bitó partiria de Menorca amb les mans buides, Julio Manrique, Marc Artigau i Sergi Pompermayer van pujar a l’escenari a recollir el premi a millor adaptació o versió teatral. 

Qui també estava emocionat era el ballarí nascut a Badalona Jesús Carmona, premi Max a millor intèrpret masculí de dansa per Baile de bestias, que va alçar-se també amb el guardó a millor espectacle de dansa. “Si algun dia un infant diu «vull ballar», escolteu-lo, aplaudiu-lo, doneu-li espai”, va reivindicar des de l’escenari. 

Cargando
No hay anuncios

Company va guanyar el Max a millor espectacle musical, una producció del Teatro del Soho Caixabank, el projecte cultural d’Antonio Banderas a Màlaga, que encara es pot veure fins al 12 de juny al Teatre Apolo.