Un espectacle sobre la resiliència fet de cera d'abelles
Carlos Gallardo porta l'espectacle 'Cera: 500 hores de vol' a la Fundació Joan Brossa
BarcelonaEl creador escènic Carlos Gallardo va créixer envoltat d'abelles, cera i mel. L'àvia i la besàvia maternes eren apicultores i, durant la guerra i la postguerra, es van dedicar a la cria d'abelles i l'extracció de mel per sobreviure. Arran d'aquest llegat familiar, el creador es va interessar per la cera com a material escènic i va emprendre un procés d'investigació de dos anys per descobrir-ne les possibilitats expressives. Ara presenta el seu primer projecte en solitari, l'espectacle autobiogràfic Cera: 500 hores de vol, un homenatge a la cera i a les segones oportunitats que serà fins a l'1 de desembre a la Fundació Joan Brossa Centre de les Arts Lliures.
El muntatge narra les diferents etapes de la vida de Gallardo, a través de cassets, mentre ell modifica a escena un cos de cera de mida humana sobre el qual transcorren els fets que s'expliquen. "Hem construït un cos de cera com a metàfora de la pell humana, on es graven les coses que ens passen", apunta Gallardo. I afegeix: "M'interessa la capacitat de fondre's i tornar a recuperar-se del material, que representa a l'obra les petites morts quotidianes i les segones oportunitats de la vida". A l'obra, l'autor fa un exercici de resiliència i d'escriptura similar al que feien els aprenents grecs amb les seves tauletes de cera per escriure. "Cada vegada que penses que et moriràs i no passa, reescrius la teva història", constata l'autor.
Cera: 500 hores de vol pretén fer un paral·lelisme entre la vida humana i la de les abelles. Gallardo va trobar moltes similituds entre ambdós éssers durant el procés de recerca. "Per exemple, quan les abelles maten un intrús que ha entrat al rusc i no el poden treure perquè pesa massa, el recobreixen de cera i pròpolis per no contaminar l'espai. Quan nosaltres no podem gestionar alguna cosa que ens espanta, també ho guardem dins nostre perquè no afecti la resta, fins que som capaços de treure-ho", diu Gallardo. Pia Nielsen signa l'espai sonor de l'obra, també inspirat en aquests insectes, que compta amb música electrònica composta a partir dels sons de les abelles.
La poesia del teatre d'objectes i visual
"El teatre d'objectes i visual té un vessant poètic i metafòric molt interessant que no es tan habitual en el teatre de text", reivindica Gallardo. L'autor considera que aquest tipus de teatre genera "un diàleg amb l'espectador", atès que segons el bagatge personal de cadascú, les imatges ressonen de maneres diferents. I, afegeix, "amb el teatre de text l’experiència és més racional, però amb el visual o d'objectes l'experiència és vivencial". Cera: 500 hores de vol és un dels projectes guanyadors de la convocatòria Hermann Bonnín 2023 i guanyador d’una beca d’investigació de l’OSIC l’any 2022-23.