Cultura15/05/2018

La companyia El Eje carrega contra l'amor romàntic

El Tantarantana estrena demà 'Masticar hielo', una versió de 'Qui té por de Virginia Woolf'

Núria Juanico
i Núria Juanico

BarcelonaNo hi ha terme mitjà quan es tracta de mastegar gel: o en gaudeixes o ho odies. Marc Ribera, per exemple, no ho pot suportar. "Fins i tot sentir com algú ho fa em genera una forta incomoditat", admet. Inspirant-se en 'Qui té por de Virginia Woolf', d’Edward Albee, Ribera ha creat i dirigeix 'Masticar hielo' amb la companyia El Eje, que estrenarà el muntatge demà al Teatre Tantarantana i el representarà fins al 3 de juny. El títol de l’obra ja és una declaració d’intencions, perquè la voluntat és "generar incomoditat al públic", explica Ribera, que precisa que l’objectiu "no és provocar sinó commoure l'espectador".

El muntatge és una arma de destrucció contra les parelles heteronormatives en crisi. En concret contra la Martha i el George, dues persones que segons el director "s'estimen molt però tenen problemes seriosos amb l'alcohol i viuen en una presó de mentides". A la seva espiral de violència i maltractament hi arrosseguen la Nuna i el Nick, una altra parella que veu en directe l'anihilació dels seus companys. "L’obra surt de l'amor romàntic i heteronormatiu per parlar de persones enganxades al dolor, que no paren de fer-se mal perquè els fa sentir vius", assenyala Ribera. Amb Eric Balbàs, Maria Hernandez, Mar Pawlowsky i Jordi Samper al repartiment, 'Masticar hielo' orbita al voltant d'un engany molt gran que aboca els protagonistes a l'abisme. Ribera explica que a través d'aquest element volia parlar "de les diferències entre veritats i mentides i del fet que, a vegades, una mentida dita mil vegades es converteix en veritat".

Cargando
No hay anuncios

Contra l'art contemporani sense sentit

L’espectacle aprofita el relat d'Albee per fer una crítica a l'art contemporani. L'escenografia està formada per un conjunt de quadres amb els peixos com a element comú i que actuen com una gàbia que ofega les dues parelles. "No estic gaire a favor de les obres d’art sense sentit –apunta Ribera–. Per això vaig creure convenient que una de les protagonistes fos una artista de ressò mundial però amb creacions superficials". La promoció de 'Masticar hielo' a les xarxes socials va provocar que Facebook eliminés la pàgina del Tantarantana (que ja ha recuperat) perquè al cartell de l'obra s'hi veu un cul masculí i una dona que l’agafa.

Cargando
No hay anuncios

"La fotografia és provocativa, però al seu darrere hi ha una lectura. Marca la línia de la companyia i de l’espectacle, que és dur i controvertit", assenyala el codirector artístic de la sala, Ferran Murillo, que avança que "és una imatge que veurem a l’escenari". Sobre aquesta qüestió, Ribera indica que a l’obra hi ha "pornografia explícita" però que "pesa més la pornografia emocional", perquè "les emocions són molt presents a les nostres vides, però estem acostumats a no veure-les gaire".