El contratenor Xavier Sabata assumeix el repte d'un 'Winterreise' teatral al festival de lied Primavera Life

Rafael. R. Villalobos s'inspira en Samuel Beckett per a la posada en escena del cicle de lied de Schubert

Xavier Sabata en una imatge del 'Winterreise' escènic.
3 min

BarcelonaXavier Sabata està fart dels estereotips que es projecten en la figura dels contratenors: que si veus angelicals, que si "la veu de Déu"... "Ja hem demostrat que som cantants!", exclama a l'auditori del CaixaForum de Barcelona, on el 27 de març a les 19 h inaugurarà el festival Primavera Life, l'extensió primaveral del festival de lied organitzat per la Fundació Victoria de los Ángeles. I tant que són cantants, els contratenors, i ben capaços de reptes com interpretar el cicle de lied per excel·lència: Winterreise (El viatge d'hivern) de Franz Schubert. Prou que ho ha demostrat amb el pianista Francisco Poyato en el CD editat per Berlin Classics. Com recorda Sabata, d'aquestes cançons compostes per a tenor se n'han fet transposicions per a baríton, baix, mezzosoprano i soprano, i "ningú pot privar un contratenor de fer-ho". Això sí, cal fer-ho sent "conscient de la tradició", fent-hi una "aproximació de la manera més honesta" i amb "coneixement, però també desacomplexadament". "Per què s'ha de limitar a un tipus específic de veu, gènere o edat?", demana Sabata.

Repte sobre repte, el cantant d'Avià es planteja un segon desafiament a propòsit de Winterreise: interpretar-ne una producció escènica dirigida per Rafael R. Villalobos, el talent sevillà que al maig debutarà al Liceu firmant la proposta escènica del recital de Sondra Radvanovsky sobre les reines Tudor de Donizetti i que al juny estrenarà una producció de Tosca a La Monnaie de Brussel·les. Sabata, Poyato i Villalobos saben que el lied és austeritat escènica i que res no ha de distreure de la interpretació a veu i piano. Precisament perquè coneixen aquest context essencial, no proposen una estripada, sinó una dramatúrgia inspirada en el teatre de Samuel Beckett que, segons Villalobos, persegueix reproduir "el viatge d'una persona a l'interior de la seva ment". "Comença amb la imatge d'aquella persona asseguda amb un ram de flors que s'han assecat de tant com ha esperat l'estimada. També té a veure amb la salut mental. És una posada en escena que no explica una història, sinó que mostra una persona tancada en un no-lloc", avança Villalobos. No serà un reguitzell d'imatges projectades mentre es canta, sinó una intervenció teatral que aprofita el talent interpretatiu com a cantant i com a actor de Sabata, portaveu artístic d'un univers poètic amarat de la filosofia d'Arthur Schopenhauer i de la pintura de Caspar David Friedrich.

"Això no ho podia fer ningú més que el Rafael", diu el contratenor, content de poder protagonitzar un espectacle que també reflexiona sobre "què és el lied o què suposa trencar alguns cànons". "El Rafael ha creat a partir del text i de la música. Primer va escoltar, i després va anar proposant coses que reforçaven la proposta", afegeix Poyato. "És un privilegi fer-ho amb el Xavier, a qui conec i admiro des que jo estudiava a l'Esmuc", admet Villalobos.

Recitals fins al maig

Aquest Winterreise escènic suposa el debut al Life Victoria de Sabata, "un intèrpret nacional molt internacional", tal com el descriu el director artístic del festival, Marc Busquets. "Per a nosaltres és una gran satisfacció que es dugui a terme el Primavera Life. L'any passat el vam anunciar, però no es va poder fer a causa de la pandèmia", explica Busquets sobre una programació que conjuga la part docent de les classes magistrals amb un seguit de recitals fins al 15 de maig, la majoria al Recinte Modernista de Sant Pau. "El Primavera Life és un laboratori d'idees, una plataforma de llançament de talents, i volem aconseguir que el públic s'aproximi al lied d'una altra manera, no només de la clàssica", diu el director artístic.

La programació del festival continuarà amb el debut de la soprano Christiane Karg, al costat del baríton Julien Van Mellaerts i el pianista Simon Lepper, el dia 6 d'abril amb el Cançoner italià d'Hugo Wolf. Altres protagonistes de l'abril seran la soprano Sylvia Schwartz i el pianista Malcolm Martineau, mentre que al maig s'organitzarà el quart recital amb Elena Harsányi, Toni Ming Geiger, Michael Rakotoarivony i Teodora Oprisor a Sant Cugat del Vallès. El cicle de recitals es tancarà l'11 de maig amb un homenatge a Josep Carner, amb David Alegret i Rubén Fernández Aguirre, i estrenes absolutes d'Antoni Ros Marbà, Antoni Parera Fons i Francesc Prat.

stats