Toni Guiscafrè Rosselló (Capdepera, 2003). Venir a Palma cada dia de Capdepera per anar a classe és haver de córrer per no perdre l’autocar. Si fa tres minuts tard a Manacor, ja he perdut el bus de Capdepera, i he d’esperar una hora més. Demà, que és festa [entrevista feta dia 11 d’octubre], aniré a tomar garroves amb ma mare. Llavors les durem al magatzem de Can Robí, a Sant Llorenç. La casa que fa els Palotes me’n va enviar una capsa plena, i també una Palote inflable, de més d’un metre de llarg. Volien que en fes promoció a TikTok. El vaig inflar i vaig fer veure que era una canya per tomar garroves. Ho vaig fer en català. No sé d’on és, l’amo de la fàbrica. La capsa que m’enviaren venia d’un polígon de Barcelona.
Toni Guiscafrè Rosselló: “Al Cosso de Felanitx venien i em deien: ‘Tu ets el tio del puta TIB!’”
Tiktoker
Palma“En aquest vídeo podem veure dues de les coses que odiam més els mallorquins: els ciclistes i el TIB”. Ho diu Toni Guiscafrè a TikTok, mentre aparaixen unes imatges d’un bus en direcció a Alcúdia. Ho fa a poca velocitat, perquè la carretera és estreta i, a davant, circula un ciclista a qui no pot avançar. En un altre, explica com un company ha perdut l’autocar, perquè, segons comenta, el Consorci de Transports de les Illes Balears no ha canviat la cartelleria per informar dels canvis d’horaris. I conclou: “TIB? Transport Ineficient de les Illes Balears!”. Amb gairebé 25.000 seguidors, @antonigrr ofereix vídeos de temàtiques variades, i sempre en català. Els que critiquen el transport públic són dels que acumulen més visualitzacions i comentaris. Aquest dissabte és un dels participants a La Troca, la trobada de creadors digitals en català que reuneix a Palma joves de tot el domini lingüístic.
Què va causar que el vostre perfil de TikTok agafàs volada?
— Ja tenia compte obert a la xarxa feia mesos, però fa un any vaig començar a ser més actiu. Pel novembre de l’any passat vaig penjar un vídeo anomenat Puta TIB i va acumular moltes visualitzacions. L’any passat jo feia segon del Batxillerat artístic a l’IES Mossèn Alcover de Manacor i hi anava des de Capdepera amb l’autocar. Moltes vegades, els retards del transport públic causaven que jo arribàs tard a classe i me’n vaig queixar. Em vaig trobar que molts de joves que se solen moure amb el TIB arreu de Mallorca em varen fer comentaris. Eren joves que se sentien identificats amb aquesta mateixa problemàtica.
I aquest vídeo el féreu en català...
— Sí. Fins llavors jo no l’havia utilitzat, el català, solia penjar vídeos en castellà. També penjava vídeos sense cap idioma, perquè eren vídeos en què ningú no parlava, sinó que eren accions sense diàleg. Llavors, però, ho vaig començar a fer en mallorquí, perquè no hi havia ningú que ho fes. En català, sí que hi havia joves catalans que n’hi penjaven, però amb el català de Mallorca, vaig ser el primer. Qualcú ho havia de fer.
A banda de queixar-vos del TIB, quines altres temàtiques difoneu?
— Els vídeos sobre menjar solen tenir molt d’èxit. En vaig fer un menjant-me una ensaïmada i va ser gros. Tot allò que tracta de menjars típics mallorquins acumula moltes visualitzacions, i també els vídeos que tracten de frases fetes i dites, com “l’ase va dir al porc orellut” o “a Petra, el dimoni s’hi va retre; a Consell, no hi va trobar remei”. De vegades em pens que sé quan un vídeo tindrà èxit, però és mal d’endevinar i qualque pic m’equivoc. Les temàtiques que solen donar més joc, però, són aquelles en què es planteja una polèmica o debat. Per exemple, els vídeos sobre rivalitats entre pobles, com és el cas entre ses Salines i la Colònia de Sant Jordi, tenen molt d’èxit. I també en tenen molt aquells que es queixen del TIB. Aquest estiu vaig anar a la festa de les clovelles de Petra i al Cosso de Felanitx, i hi havia gent que venia i em deia: “Eh, tu! Ets el tio del puta TIB!”.
Què us motiva a fer aquests vídeos? Per què ho feis?
— Perquè m’ho pas bé, perquè em faig gràcia a mi mateix i faig gràcia a altres persones. De tot d’una, amb tants de seguidors, els meus pares passaven un poc de pena, però ara ja no en passen i, fins i tot, m’ajuden a fer els vídeos. Em donen idees. De vegades, hi ha qualque hater que em diu “en español!”. Jo no els solc contestar i, si hi insisteixen, els bloqueig.
Segons l’informe setmanal que us envia el mòbil, quantes hores passau connectat cada dia?
— [Ho consulta a l’aparell] La setmana passada n’hi vaig passar una mitjana de poc més de quatre hores cada dia. Tampoc no són tantes. Els joves no miram la televisió. Segons l’informe setmanal, Instagram és l’aplicació a què vaig dedicar més temps, després WhatsApp i, en tercer lloc, TikTok. Tot i que tenc el meu compte d’Instagram obert, el faig servir de manera personal. És a dir, hi penj fotos meves, no vídeos que pretenen crear un debat. No et sé dir per què ho faig, em surt així.
Deis que no mirau la televisió, però paradoxalment estudiau el grau de Realització Audiovisual al CEF...
— Aquesta és la reflexió que sempre ens fa el nostre professor de Realització, Joan Coll. Diu que la nostra és una generació molt avesada a consumir vídeos, però que no miram la tele. I és veritat, però també és ver que tot allò que han fet els realitzadors de televisió durant anys és el que ara s’aprofita per fer emissions a Twitch o a Youtube. I a mi em fa ganes dedicar-me a l’edició de vídeos de manera professional.
Els vostres companys d’estudis comparteixen la vostra quimera per fer vídeos en català sobre unes temàtiques determinades?
— La majoria de companys que van a classe amb mi a Palma no solen parlar en català de manera habitual i tenen altres interessos. He penjat alguns vídeos que critiquen la massificació turística a Mallorca, que han tingut molt d’èxit, i pens que ells no hi estan interessats. Ara bé, el curs just fa unes setmanes que ha començat, i tampoc no els conec tant per dir què els interessa i què no.