Cinema
Cultura04/04/2024

El millor cinema d'autor: les 10 pel·lícules recomanades del D’A

De la llegenda de Los Planetas segons Isaki Lacuesta a la immersió en el Teheran nocturn que el règim iranià no vol que vegis

BarcelonaLa festa grossa del cinema d'autor a Catalunya –el nostre Sant Jordi cinèfil– torna amb la collita més ben triada i remenada del circuit festivaler. La programació de 131 pel·lícules, 25 de les quals estrenes mundials, es projectarà del 4 a l'11 d'abril al CCCB, el Mooby Aribau, la Filmoteca de Catalunya, el Zumzeig, la Casa Montjuïc i la sala Paral·lel 62.

'Segundo premio'

Isaki Lacuesta

El D’A s’inaugura amb la pel·lícula triomfadora del Festival de Màlaga: Segundo premio recrea la gravació del disc Una semana en el motor de un autobús, de Los Planetas, i les tensions internes d’un grup trencat per les drogues, l’ambició i els retrets. Isaki Lacuesta firma un extraordinari biopic musical que va més enllà dels fets per imaginar un relat en clau llegendària que respira veritat.

‘La quimera’

Alice Rohrwacher

Cargando
No hay anuncios

El Premi D’A d’Honor d’aquesta edició és per a la directora italiana més interessant de la seva generació: Alice Rohrwacher portarà al festival La quimera, un enigmàtic relat sobre el dol amorós d’un arquitecte (Josh O’connor, el jove Carles d’Anglaterra de The Crown) que es dedica a saquejar tresors arqueològics amb la seva colla d’amics.

‘El último verano’

Catherine Breillat

El cinema del cos i el desig sexual de Catherine Breillat protagonitza al D’A una retrospectiva que inclou la seva última pel·lícula, que aborda la relació autodestructiva que mantenen una advocada d’èxit (Léa Drucker, magnífica) i el problemàtic fill adolescent del seu marit. Breillat explora el territori de la passió prohibida sense condescendència ni judicis simples.

‘Eureka’

Lisandro Alonso

Cargando
No hay anuncios

Sense perdre el seu minimalisme, l’argentí Lisandro Alonso firma a Eureka el seu film més ambiciós, que són tres històries en una: un western irreverent protagonitzat per Viggo Mortensen i Chiara Mastroianni, un fascinant true crime ambientat en una reserva indígena de Dakota del Sud i una coda màgica que connecta amb el cinema d’Apichatpong Weerasethakul.

‘No esperes demasiado del fin del mundo’

Radu Jude

"La millor pel·lícula de l’any", va escriure a l’ARA la crítica Eulàlia Iglesias quan es va presentar al Festival de Locarno l'últim treball del romanès Radu Jude, una radical i divertida sàtira anticapitalista de tres hores amb forma de road movie urbana que segueix pels carrers de Bucarest una ajudant de producció que fa un càsting per a un vídeo de prevenció de riscos laborals.

‘El nostre dia’ / ‘In water’

Hong Sang-soo

Cargando
No hay anuncios

Aquest any la cita anual de la cinefília militant amb Hong Sang-soo és doble: a El nostre dia, el minimalista director coreà entrecreua les històries amb gat de fons d’una actriu que torna al seu país i d’un poeta septuagenari, i a In water filma (alerta, sempre desenfocat!) el viatge d’un actor i dos amics per rodar un curt.

‘La práctica’

Martín Rejtman

Entre l’humor lacònic d’Aki Kaurismäki i els laberints sentimentals d’Éric Rohmer, aquesta comèdia humanista de Martín Rejtman sobre un professor de ioga en procés de separació explota el contrast entre la serenitat zen del protagonista i l’absolut caos vital que l’envolta. Tot i les interpretacions robòtiques, és un film càlid, acollidor i molt divertit.

‘Mamífera’

Liliana Torres

Cargando
No hay anuncios

La interpretació de Maria Rodríguez Soto –premiada a la nova meca del cinema indie, el South by Southwest d’Austin– és el primer reclam d’un drama que reflexiona amb serenitat sobre el desig de no ser mare d’una dona sacsejada per un embaràs inesperat. Amb Enric Auquer de coprotagonista, Mamífera serà una de les pel·lícules catalanes de l’any.

‘La estafa del amor’

Virginia García del Pino

Entre el document en directe i la performance distesa, La estafa del amor s’interroga sobre els mecanismes del cor a través d’entrevistes amb antropòlegs (Jordi Roca i Girona), filòsofs (Josep Maria Esquirol) i escriptors (Lucía Lijtmaer). Davant d’un públic molt participatiu i amb música en viu, Virginia García del Pino condueix amb agudesa i humor una reflexió col·lectiva i catàrtica.

‘Critical zone’

Ali Ahmadzadeh

Cargando
No hay anuncios

Un jove viatja al fons de la nit del Teheran més sòrdid en la gran triomfadora de l’últim Festival de Locarno, una pel·lícula prohibida a l’Iran que mostra el món de la droga i la prostitució en una road movie nocturna que podria ser la versió al·lucinada i grotesca del Taxi de Jafar Panahi o un Taxi driver iranià que plasma la frustració d’una generació emprenyada amb la seva realitat.