CONSUM CULTURAL

Tan sols un 25% dels balears és consumidor habitual de cultura

Un estudi sobre els hàbits de consum cultural fet per la Conselleria suposa una passa més cap al pla de cultura de les Illes Balears, que es preveu que estigui enllestit a finals d'any

Llegir, anar al teatre, a concerts o al cinema són alguns dels hàbits de consum
Margalida Mateu
19/09/2016
2 min

PalmaLa Conselleria de Cultura fa passes per al que "en uns mesos" serà el pla de cultura de les Illes Balears, "un pla pactat amb el sector públic i privat", ha assenyalat aquest dilluns en roda de premsa la consellera Ruth Mateu. Per aquest motiu, la institució ha encarregat un estudi sobre els hàbits de consum dels ciutadans de l'Arxipèlag.

Una de les dades principals que s'extreu d'aquest estudi és poc encoratjadora: només un 25% de la població de les Balears és consumidora habitual de cultura, cosa que significa que fan consum d'un acte cultural més d'una vegada al mes.

Altres dades són que el cinema és l'única tipologia cultural que té un percentatge superior de consum entre els balears, i que les dones consumeixen més cultura que els homes, pràcticament en tots els àmbits.

La consellera de Cultura també ha assenyalat que s'ha reunit amb el conseller de Treball per tal que la nova Llei d'indústries inclogui les culturals. I és que l'objectiu de la Conselleria és "la internacionalització, el foment del sector i que pugui arribar a tothom".

La consellera Ruth Mateu i el director general, Jaume Gomila, en roda de premsa aquest dilluns

Resultats de l'estudi

L'estudi sobre 'El consum cultural a les Illes Balears' ha estat elaborat mitjançant una enquesta a 1.601 ciutadans de les Balears majors de 16 anys i de totes les Illes, en el qual s'han combinat enquestes telefòniques i presència per tal d'"arribar als barris i perfils socioeconòmics més baixos" amb l'objectiu de donar a conèixer la demanda de serveis culturals, la participació, identificar les principals barreres i determinar el grau de satisfacció dels consumidors culturals.

Segons el director general de Cultura, Jaume Gomila, els resultats de l'estudi demostren que existeixen tres grans segments de població depenent dels seus hàbits de consum: "un 25% de la població és consumidor habitual de cultura, consumeix algun acte cultural més d'una vegada al mes; el 25% n'és consumidor ocasional, en fa consum diverses vegades a l'any, i el 50% n'és consumidor esporàdic, que tenen un consum baix o gairebé nul, excepte en l'àmbit del cinema".

Les activitats que més s'han realitzat els darrers 12 mesos són anar a la biblioteca –sobretot entre els joves–, llegir llibres, anar al cinema i acudir a concerts. Les que menys són anar al circ, a espectacles de dansa i al teatre. Entre les causes per les quals no es consumeixen activitats culturals, hi ha la manca de temps, la falta d'interès o els preus cars.

Una de les conclusions també assenyala que la llengua catalana és de consum minoritari entre els illencs. Pel que fa al consum cultural entre les quatre Illes, l'estudi recalca que és pràcticament igual entre totes, per la qual cosa Mateu ha destacat que "permetrà fer estratègies comunes per a les quatre illes".

La propera passa per al pla de cultura serà la publicació d'un estudi de què representa la cultura per a l'economia de les Illes Balears.

stats