Desconfinament cultural: teatres, cinemes i sales de concerts veuen inviable obrir amb un terç de l'aforament

Diferents agents culturals diuen que el pla del Ministeri de Cultura s'ha de concretar i acompanyar amb mesures que permetin la viabilitat econòmica

Imatge d'un concert de la Simfònica a l'Auditòrium de Palma
Elena Navarro
30/04/2020
5 min

Palma"Han posat algunes dates que han donat esperances i expectatives, però tenim molta incertesa perquè el document és general i s'ha d'especificar", apunta Carles Molinet, al capdavant del Teatre del Mar de Palma. Com afirma el director del teatre palmesà, el desconfinament cultural anunciat aquesta setmana ha calmat els ànims de molts agents del sector, que no comptaven obrir fins a final d'any o l'any vinent, però, al mateix temps, ha creat incertesa perquè s'han establert unes mesures que fan que, sobretot en els espais privats, sigui molt difícil obrir, segons apunten els responsables d'espais culturals consultats per l'ARA Balears.

En general, el document emès pel Ministeri apunta que aquest dilluns ja podran obrir petits comerços culturals, encara que amb cita prèvia (fase 0); a partir de l'11 de maig, obririen museus i els comerços culturals amb un terç de l'aforament i respectant les distàncies de seguretat (fase 1); del 25 de maig al 8 de juny, teatres, cinemes i auditoris, sempre amb públic assegut i un terç de la seva capacitat (fase 3), i, per últim, del 8 al 22 de juny, preveu la possibilitat de fer concerts amb menys de 800 persones, tothom assegut i amb la distància de seguretat. En aquest punt, als teatres, cinemes, auditoris, llibreries i museus serà del 50%. Amb tot, les dates poden variar en funció de la situació de la crisi sanitària i el mateix Ministeri admet que "la previsió és orientativa i no té caràcter exhaustiu".

Molinet ho té clar: amb un terç de l'aforament no és viable obrir el teatre. Per a ell, haurien de ser les comunitats autònomes les que concretin les obertures i les mesures, tenint en compte les característiques de cada territori. "Ens haurien de dir si podem mantenir els ERTO i anar reincorporant el personal a poc a poc; perquè si no es pot fer, és una trampa". En el mateix sentit, argumenta Marcos Ferragut, director de l'Auditòrium: "Com a director i propietari d'un teatre amb 1.700 localitats, obrir amb un terç de l'aforament és inviable". A més, afegeix que, per a un espai com el que regenta, "de res serveix obrir si no podem dur artistes perquè el moviment entre províncies, vols i ferris estan prohibits o tancats". Proposa la mateixa mesura que Molinet: allargar els ERTO per força major per al sector cultural fins a poder recuperar el 100% de l'aforament. "Haurem de veure la lletra petita d'aquesta declaració d'intencions", tanca Ferragut.

Cinema

"Si els hotelers, restaurants i bars, que estan en temporada alta, tenen dubtes si els surt a compte obrir, imagina els establiments culturals, que estam en temporada baixa", reflexiona Javier Pachón, director de CineCiutat. "També haurem de veure si després de tres mesos consumint cultura a casa seva tancats, en sortir la gent voldrà tornar a un lloc tancat a consumir cultura. Són coses que estam estudiant", afegeix.

Pachón puntualitza que, en el cas dels cinemes, no només depenen d'ells mateixos sinó també de si les distribuïdores creuen que els surt a compte comercialitzar films o no. "Ho hem de parlar amb elles i veure si ens surt a compte i quan", sosté. Ell apunta que hi ha la possibilitat que es creïn dos circuits: els dels cinemes grans i comercials, que a l'estiu tenen una bona temporada perquè venen totes les estrenes d'animació, i el dels cinemes d'autor i proximitat, que estan en temporada baixa. "Pot passar que grans proveïdors com Disney vulguin estrenar sí o sí Mulan al juliol, i que altres més petites pensin que no els val la pena estrenar".

Com els altres, creu que els ajuts s'haurien d'allargar més enllà de l'estat d'alarma. I tots posen l'èmfasi en un punt positiu: el sector cultural està treballant conjuntament com mai, i està mirant d'acordar posicions conjuntes. "Si la gent ha acudit a la cultura per sobreviure durant el confinament, la cultura també ha de poder sobreviure a aquesta crisi. Som optimista", tanca.

Sales de concerts

"La nostra posició és que no obrirem fins que no hi hagi mesures clares", sosté Pep Bauzà, director d'Es Gremi. En el seu cas un terç de la capacitat tampoc no serveix per cobrir despeses: "No podem moure tota l'estructura, perquè, a més a més, les despeses són les mateixes, haurem de fer molts de números abans d'obrir". Opina que "no té cap sentit que hi pugui haver 300 persones i no 500" i veu difícil poder controlar les distàncies de seguretat en un lloc tan gran.

El Cafè Club, amb una capacitat de 300 persones, és la primera sala que tenen previst obrir, però només quan les condicions ho facin viable i es pugui fer "d'una manera correcta i segura". Respecte de fer seure tothom a butaques, es mostra clar: "En segons quin concert, així, no val la pena. Estar a dos metres un de l'altre, ni el so és el mateix". Llança una reflexió final, sobre els nous hàbits de la gent: "Vindran a un lloc tancat? Tindran doblers per gastar en consum cultural? No ho sabem". A més, el govern estatal encara no ha dit res, tampoc, sobre quin seria l'escenari després de la fase 3, i el plantejament afectarà especialment el sector musical, que es mou precisament més a l'estiu.

Els centres públics

En el cas dels centres culturals públics com teatres i museus, la limitació d'aforament no els perjudica tant, però els espais consultats no preveuen obrir l'11 de maig, precisament per l'ambigüitat que encara hi ha. Així ho afirma Imma Prieto, directora d'Es Baluard Museu: "Estam en contacte constant amb l'ADACE (Associació de Directors d'Art Contemporani d'Espanya) i no compt que obrim fins a final de maig". Així i tot, assegura que a Es Baluard "estam llestos per obrir, i com abans millor". De fet, si es pogués fer l'11 de març, suggereix que seria "un bon espai per a les famílies".

Prieto apunta que en un museu no només s'ha de controlar l'aforament, sinó els fluxos de moviment, i controlar que a cada sala hi hagi l'aforament que toca i la distància de seguretat. Hi ha altres qüestions, com l'ús d'auriculars en algunes exposicions, que s'hauran de netejar després de cada ús. "Doblarem el personal en sala per controlar totes aquestes qüestions", apunta la directora, qui afegeix que ja estan preparant activitats que es faran amb el públic assegut i en sistema d'escacs: un sí i un no.

Tot i que la venda d'entrades no els afecta tant per ser un espai públic, la directora subratlla que el 25% són recursos propis que han caigut a zero amb el lloguer del restaurant i el tancament de la botiga. "Aquest 2020 no es tallarà el pressupost, però són molts mesos d'una pèrdua important d'ingressos", diu. Quant a la programació, han mogut el calendari i no estrenaran res fins al setembre, atès que el museu va tancar només dues setmanes després d'inaugurar temporada.

"Crec que pocs obriran ara. Tenc la sensació que el primer que veurem en esdeveniment culturals serà a l'estiu, a partir de juliol", opina el director del teatre Principal de Palma, Josep Ramón Cerdà. Com que el teatre ja havia cancel·lat la programació fins a mitjan agost, aquesta primera restricció no els afecta i, per ara, continua en peu el festival d'estiu que tenien preparat per programar algunes de les peces que s'han hagut de cancel·lar durant el confinament. De fet, estan acabant de tancar l'oferta artística perquè hi ha canvis constants: "Alguns ens estan dient que, com que no poden assajar, no estrenem", posa d'exemple.

Arran del confinament, també estan estudiant pressupost i equipament per fer streamings en directe, més enllà de l'emergència. "Pot ser útil com a segona opció per aportar ingressos, sobretot en aquells esdeveniments en què venem totes les entrades o en les òperes", explica.

stats