SETMANA CULTURAL

Los Oficios Terrestres celebra el Dia de la visibilitat lèsbica

La llibreria ofereix, per tercer any consecutiu, un programa d’actes que dura tota la setmana

ROSTRES VISIBLES  Maria Khan i Lola Fernández posen a la llibreria Los Oficios Terrestres.
Marina P. De Cabo
21/04/2018
4 min

PalmaEl Dia de la visibilitat lèsbica se celebra cada 26 d’abril en diverses parts del món com a estratègia per exigir la igualtat de drets per a les lesbianes. El moviment s’originà l’any 2008 al territori espanyol, impulsat pels col·lectius LGTBIQ. El seu objectiu és fer manifest el paper que ocupen les lesbianes en els espais públics. Aquest dia es fa una crida a les dones homosexuals que fan feina en l’àmbit públic per mostrar-se i convertir-se en un referent social positiu que contribueixi a l’eliminació de prejudicis i homofòbia entre la població. De manera paral·lela, els col·lectius LGTBIQ exigeixen a governs i institucions que promoguin la igualtat de drets i fomentin la no-discriminació.

Només cal detectar l’escassetat de lesbianes que provoquen inspiració a la nostra societat per comprovar que la reivindicació que comporta la data continua tenint importància, per la qual cosa és necessària. En aquest sentit, no es viu una situació normalitzada.

Al juliol farà sis anys que la llibreria perruqueria palmesana Los Oficios Terrestres obrí les portes. Agafant el relleu de Sagitari, la perruqueria llibreria especialitzada en poesia que Xavier Abraham regentava abans al mateix espai, Lola Fernández actualitzà el concepte de perruqueria i decidí redirigir la part reservada als llibres cap a les qüestions de gènere i amb el temps la convertí en centre neuràlgic i reivindicatiu de la diversitat.

Los Oficios Terrestres fa tres anys que organitza un programa d’activitats culturals per commemorar la data i contribuir a la construcció d’un món més equitatiu i coherent, en el qual les persones tinguin els mateixos drets sense importar gènere, ètnia, estatus o condició. Enguany, per fer-se ressò de la data, han programat tota una setmana dedicada a les visibilitats lèsbiques des del vessant cultural, que inclou des d’una exposició d’il·lustracions de l’artista Ironna Von Dask fins a un taller de performança impartit per Laura Corcuera, sense deixar de banda conferències, recitals de poesia, trobades temàtiques i manifestacions. El vídeo de presentació, dirigit per l’artista audiovisual Maria Khan, mostra amb ambient festiu i estètica contemporània l’orgull de part de la comunitat lèsbica mallorquina.

Aprofitant la proximitat de la celebració, Lola Fernández i Maria Khan parlen de les activitats i reflexionen sobre la comesa de la cultura pel que fa a la visibilitat lèsbica i, més generalment, a la igualtat real de gènere.

El programa d’activitats

Així com l’any passat varen centrar més els esdeveniments en activitats performatives, enguany hi ha un clar predomini de taules de debat i tallers -un d’organitzat per la cooperativa Bauma i un altre, a càrrec del col·lectiu Zikutak, centrat en la violència entre dones, destinat a emmarcar-la dins la violència de gènere i tractar-la-. El programa inclou també una lectura performativa de la poeta Sara Torres Rodríguez de Castro (Gijón, 1991), que tractarà dels Escenaris de la fantasia lesbiana: l’amant, la pèrdua, el phantasma, que recorre diferents emplaçaments en què es crea la relació entre dos amants.

No podia finalitzar, la setmana, sense una festa de clausura, que oferirà diferents actuacions musicals.

El vídeo

Durant els tres anys que Los Oficios Terrestres fa que celebra el Dia de la visibilitat lèsbica, l’artista audiovisual Maria Khan hi ha col·laborat dirigint els vídeos promocionals amb els quals han presentat els diferents programes. En les tres ocasions, el guió ha estat escrit conjuntament per Manuela Acereda. El primer any, la temàtica girà entorn de la trobada de les lesbianes i els espais que s’hi destinen -i, malgrat que es tractava d’una producció més íntima i familiar, aconseguí quantioses visites a les plataformes digitals. El segon se centrà més en el concepte d’organització i tingué per lema ‘Si ens organitzam, ballam tots’. El d’enguany, gravat a Can Alonso i amb estètica i format de videoclip, treballa el significat mateix de les visibilitats i s’orienta lleugerament cap a la família i l’expansió del cercle.

El punt de vista adoptat sempre és bastant crític. En tots tres fan aparició personatges peculiars, estranys, i la paròdia i la comèdia hi són presents, ja que no es volen prendre a si mateixes de manera gaire seriosa. En les diferents edicions, han anat evolucionant en complexitat i participació, i aquesta és precisament la finalitat de la setmana: convertir-se en lloc de trobada, atesa la carència de punts físics on fer-ho. I és que va haver-hi un temps en el qual a Ciutat hi havia locals destinats a lesbianes, però gairebé tots varen tancar. Lola Fernández recorda els temps daurats de la plaça Gomila i els voltants, abans que Cursach posàs fi a la vida nocturna de Palma, i nega, conservant petites espurnes d’esperança, que la zona conservi vida en la llarga letargia.

Cultura per reivindicar drets

“Ens expressam mitjançant produccions culturals”, diu Fernández. “El fet que la major part estigui institucionalitzada i marcada per un règim mainstream, conservador, fa que qualsevol proposta que surti dels marges i que se sumi al firmament de produccions culturals, que són múltiples i diverses, aporta imatgeries diferents i enriqueix les existents, perquè aporta diferents punts de vista. Això es fa des de la cultura”.

Pensant en els seus vídeos i en les il·lustracions d’Ironna Von Dusk, Marina Khan al·ludeix a la immediatesa de les produccions culturals divulgatives, més accessibles que els discursos acadèmics, per exemple.

stats