Les dones seran les protagonistes del Festival Jordi Savall
La tercera edició també inclou un concert sobre Catalunya entre la Guerra dels Segadors i el 1714
Barcelona"Fem concerts lligats a una voluntat de ser sensibles als temes actuals, al que passa al món", ha dit Jordi Savall aquest dilluns en la presentació de la tercera edició del festival que porta el seu nou i que es farà a Montblanc i els monestirs de Poblet i Santes Creus del 28 de juliol al 15 d'agost. Per això aquest any la programació del Festival Jordi Savall posa un "accent particular en les dones, i en especial les que lluiten aquí i a tot arreu per la seva llibertat i la dignitat". En aquest sentit, destaca el concert de l'11 d'agost a Santes Creus titulat Músiques per la vida i la llibertat, un "homenatge a les heroïnes de l'Afganistan, l'Iran, Palestina i Síria" en què participaran quatre cantants convidades: l'afganesa Jasmin Behnawa, la iraniana Sepideh Raissadat, la siriana Waed Bouhassoun i la palestina NaiBarghouti. Com passa amb altres propostes d'aquesta edició, el concert s'haurà fet abans, al juliol, al festival de l'abadia occitana de Fontfreda que també dirigeix Savall.
L'accent femení amara tota la programació i inclou la presentació d'una orquestra barroca formada exclusivament per dones, el 13 d'agost a Santes Creus. "La idea va venir quan vam constatar que a Le Concert des Nations [una de les formacions estables de Savall] tenim el 50% de dones en una orquestra de 60 músics", ha dit Savall, en roda de premsa al Palau Moja de Barcelona. Són les intèrprets que donaran cos a Le Concert des Nations Fémenin al programa sobre l'Ospedale della Pietà, convent, hospici i escola de música de Venècia d'on van sorgir compositores com Anna Bon i Vincenta Da Ponte, i on Vivaldi va ser professor: el repertori inclourà Les quatre estacions del compositor italià.
Igualment, hi haurà actuacions, entre altres, del trio de la cubana Teresa Yenet, que proposa un repertori sobre cants negres de Cuba; de Miléna Kartowski-Aiach, que oferirà un recital de cants litúrgics dels jueus algerians; i de la violinista Lina Tur Bonet i la fortepianista Olga Pashcenko, que tocaran sonates romàntiques de Beethoven i Schubert. Pel que fa a les compositores, el conjunt The Ministers of Pastime interpretaran obres de Maddalena Casulana, Isabella Leonarda i Barbara Strozzi, la compositora barroca veneciana que també serà present al programa que farà Hirundo Maris, el grup fundat per Arianna Savall i Petter Udland Johansen. I per a la cloenda del festival, Savall s'ha reservat un concert dedicat a Fanny i Felix Mendelsshon.
El caràcter femení del festival arriba també a dos programes sobre la Mare de Déu i les muses de Monteverdi. En el primer, al voltant de l'Stabat Mater, Savall, Le Concert des Nations i la Capella Reial de Catalunya interpretaran peces de Charpentier, Scarlatti i Arvo Pärt. I al segon, Les llàgrimes i el foc de les muses, els solistes de la capella i Hespèrion XXI es mouran per les músiques del temps de Monteverdi.
'Catalunya comtat gran'
El Festival Jordi Savall, que com a lema té A la vida, començarà a Montblanc amb dos concerts d'Hespèrion XXI: un el dia 28 sobre els diàlegs entre les músiques cristianes, jueves i musulmanes entre 1100 i 1400, i un altre, el dia 30, titulat Catalunya comtat gran, en què també participarà la Capella Reial de Catalunya. "És un programa que recorre tots els moments des del començament de la Guerra dels Segadors fins a la capitulació de Barcelona el 1714 –explica Savall–. Inclou músiques de compositors de l'època, però també músiques de tradició oral. Això ens permetrà escoltar les músiques que emocionaven la gent d'aquella època. Sentirem, per exemple, El cant dels ocells, però no l'espiritual, sinó el Cant dels aucells quant arribaren los vaixells, que van dedicar a l'arribada dels vaixells de l'arxiduc el 1705. També el romanç dels Segadors, que avui és l'himne nacional i que explica les coses terribles que van passar en aquella guerra. Sentirem música de Cererols i altres compositors de l'època i acabarem amb un plany sobre la caiguda de Barcelona basat en una lamentació amorosa: 'Catalunya en altre temps / ella sola es governava / I es feien les seves lleis / en sa llengua i no en cap altra'. És un cant que explica la situació política en aquell moment".
La tercera edició del Festival Jordi Savall, que compta amb un cartell fet per l'artista Francesca Llopis, programa catorze concerts (entre els quals un de l'ensemble ucraïnès Liatoshynski Capella), tres conferències i una residència artística. L'aforament total serà de 5.800 persones. El pressupost arriba als 389.000 euros, dels quals una tercera part l'aporten la Generalitat, la Diputació de Tarragona, l'Ajuntament de Montblanc i el ministeri de Cultura.
Jordi Savall també és notícia aquesta setmana perquè aquest dimecres dirigeix a L’Auditori un programa amb Les set paraules de Crist a la creu, les de Schütz i les de Hayden, a més de Les set paraules de l’home, un text de José Saramago recitat per Sílvia Bel i Jordi Boixaderas.