La dramaturga Marina Collado explora els límits de la comunicació a l’obra ‘El silenci de les falzies'
L’obra s’estrena aquest divendres, 17 de novembre, a la sala petita del teatre Principal i anirà acompanyada d’un col·loqui amb l’equip
PalmaUna mare i una filla que sovint deixen moltes coses sense dir, una parella d’al·lotes que empren diferents llenguatges per comunicar-se, una padrina per qui la música era una manera de viure… Aquests són alguns dels elements que l’actriu i dramaturga Marina Collado Bennasar ha conjugat a la peça El silenci de les falzies, que dirigeix i protagonitza, juntament amb les actrius Núria Prims i Míriam Garlo, a més de la petita Roser Linares que també té un paper a l’obra. També hi col·labora Mar Grimalt, la felanitxera recentment guardonada amb el premi Miquel Martí i Pol de poesia musicada, que ha creat l'espai sonor de l'obra.
Relacions familiars
“És com una continuació de l’anterior text que vaig escriure, Coloma, però fent zoom a la història de relacions familiars i de recerca d’identitat de la protagonista”, ha explicat Marina Collado a la presentació de l’espectacle que s’ha duit a terme avui matí. S'hi han mostrat dos breus fragments de l’obra en què la protagonista, de nom Sílvia, interactua amb els altres dos personatges principals: la seva mare, interpretada per Núria Prims, i la seva parella, de nom Lola i interpretada per Míriam Garlo. Tant Lola com l’actriu que li dona vida són sordes, un factor que la dramaturga va incorporar a partir d’una experiència personal. “Vaig estar amb una al·lota que era sorda i em vaig adonar que hi ha moltes coses que no són accessibles, que per exemple no podíem anar al teatre perquè no hi sol haver subtítols”, relata Collado, “i al final el personatge de Lola és qui més escolta, en realitat, tot allò que passa al seu voltant”.
Els mites sobre la sordesa
De fet, l’actriu Míriam Garlo ha volgut explicar que la seva dedicació al món de la interpretació no es pot deslligar de la seva faceta com a activista. “Jo vull tenir una trajectòria com a actriu sorda”, ha dit, “però no ho puc deslligar de l’esperit d’activisme que es vincula a tota una vida en què l’accés a l’art, al cinema, al teatre… L’he viscut oprimida, sense poder-hi accedir com voldria. I no és fàcil desenvolupar una trajectòria en aquest sentit, hi ha poques creadores que vulguin tractar realment la diversitat”. De fet, per la seva banda, Núria Prims ha volgut subratllar la feina feta amb tot l’equip per tal de donar-li la volta al personatge que ella interpreta, la mare de la protagonista. “Tots els personatges que m’arriben ara són per fer de mare”, ha contat Prims, “i sovint són per històries en què el protagonista té uns traumes o uns problemes que semblen culpa de la mare, en què el pare ni tan sols hi és. En aquest cas, però, he tingut l’oportunitat de formar part de la construcció del personatge i anar més enllà d’això”.
Des del teatre Principal han volgut subratllar la tasca feta en els darrers anys per tal de millorar l’accessibilitat de tots els assistents, sigui amb suport auditiu, en el cas de les obres microfonades o amb subtítols, com serà el cas de les tres funcions de l’obra El silenci de les falzies que es faran aquest cap de setmana.