Cinema
Cultura02/12/2024

Un 'narcomusical' trans ostentós per fora i buit per dins

La desena pel·lícula de Jacques Audiard, 'Emilia Pérez', no va més enllà de l'enunciat de la seva premissa

'Emilia Pérez'

  • Direcció: Jacques Audiard. Guió: Jacques Audiard amb la col·laboració de Thomas Bidegain, Léa Mysius i Nicolas Livecchi
  • 132 minuts
  • França i Bèlgica (2024)
  • Amb Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón i Selena Gomez

El cinema de Jacques Audiard mai ha entès de fronteres entre els gèneres cinematogràfics i sempre ha forçat el pacte amb l’espectador. És a dir, la idea de creure's o no, acceptar o no, el que veiem en la pantalla gran. El cinema és, així doncs, un salt de fe per al director d’Un profeta i Deephan. I la seva desena pel·lícula podria haver sigut el triple salt mortal més arriscat de la seva trajectòria si no fos perquè el film s’esgota en la descripció del seu enunciat: Emilia Pérez és, com s’ha repetit des que va guanyar el premi especial al Festival de Canes –i un premi conjunt per a les actrius–, un musical trans que explica amb cançons la història d’un narcotraficant mexicà que fa la transició a dona, l’Emilia Pérez del títol (Karla Sofía Gascón), amb l’ajuda d’una advocada (Zoe Saldaña).

Cargando
No hay anuncios

El film també és, lamentablement, una oportunitat perduda per aprofundir en el submon criminal mexicà i en el xoc de sensibilitats entre els imaginaris masculins i femenins personificat en la seva protagonista. Audiard passa de puntetes per aquests dos pilars conceptuals i, per tant, la solemnitat i autoritat de la seva posada en escena descol·loca per complet. Tampoc encerta quan la pel·lícula flirteja narrativament amb el format del serial i encara menys amb les cançons, petites píndoles musicals que aspiren a ser operístiques i es queden en un no-res, perdudes en la velocitat i vacuïtat de la proposta.

Tràiler d''Emilia Pérez'