Un Ryan Gosling sobrat de 'Ken-ergia'
L'actor inaugura l'etapa post-Barbie' amb la vibrant comèdia 'El especialista'
BarcelonaRyan Gosling explicava fa poc que va conèixer Steven Spielberg durant l’última gala dels Globus d’Or, on l’actor estava nominat per Barbie. Per a sorpresa de Gosling, que no el coneixia de res, el director el va anar a buscar expressament per dir-li que ja havia vist El especialista –cinc mesos abans de l’estrena, però esclar, és Spielberg– i li havia encantat. El director de Jurassic Park el va abraçar i el va felicitar efusivament. "Pel que fa a mi, ja no importa què més passi amb la pel·lícula –deia Gosling–. A Steven Spielberg li ha agradat". I veient la pel·lícula s’intueix el motiu, perquè la comèdia El especialista, que arriba aquest divendres als cinemes, no serà la pel·lícula més enginyosa de la temporada –ni té les seqüències d’acció més espectaculars– però sí un sentit homenatge al cinema d’acció, als especialistes que es juguen la vida per fer-ho possible i, per extensió, a la família que formen totes les persones que treballen en una pel·lícula per fer-la possible.
A El especialista, Gosling interpreta Colt Seavers, un professional bregat en centenars de rodatges que treballa com a doble d’acció de Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson), l’actor més popular de Hollywood, que presumeix davant la premsa d’interpretar ell mateix les escenes d’acció –primera picada d’ullet a Tom Cruise–. A Seavers tant li fa; en té prou amb una feina que li encanta i el seu prometedor embolic amb l’operadora de càmera de l’última pel·lícula de Ryder (Emily Blunt). Però un accident de rodatge li capgira la vida i passa de treballar en blockbusters de Hollywood a aparcar cotxes en un restaurant, fins que una trucada de la productora de Ryder posa en marxa una trama canònica de cinema d’acció amb Seavers lluitant per recuperar la feina i la noia mentre esbrina on s’ha ficat Ryder i evita que uns gàngsters el liquidin.
Un dels al·licients d’El especialista és el seu humor autoconscient, una amanida d’acudits meta, dards (sense punxa) contra estrelles de Hollywood i bromes sobre la lletjor de Ryan Gosling, que esprem novament la veta humorística que ja desplegava a Barbie. L’actor encara va sobrat de Ken-ergia, però aquí està més contingut, en la línia del seu paper a la magnífica The nice guys. Gosling posa en joc totes les seves cartes, des de l’exhibició gratuïta d’abdominals i el posat més cool de Hollywood fins a un sentit de l’autoparòdia que esclata en l’escena on plora mentre escolta Taylor Swift al cotxe. Cal reconèixer la versatilitat d’un intèrpret que surfeja tan bé la barreja de gèneres de la pel·lícula, que va de la comèdia al món del cinema, l’actioner passat de voltes i la rom-com de tota la vida, encara que en aquest últim punt té una gran aliada en Blunt, sempre excel·lent, sobretot defensant al karaoke la power ballad de Phil Collins Against all odds.
Un retrat sense ironia
El millor d’El especialista és segurament la calidesa i afecte que respira el seu retrat de l’ambient d’un rodatge de Hollywood i el respecte genuí pel cinema-espectacle. I això té a veure amb l’elecció com a director de David Leitch, que abans de cineasta notable en el cinema d’acció recent (codirector de John Wick i, ja en solitari, Deadpool 2 o Bullet train) va ser ell mateix especialista: per exemple, doble d’acció de Brad Pitt en cinc pel·lícules. És per això que, tot i estar basada molt lliurement en una sèrie oblidada dels 80 sobre un especialista de cinema que també fa de caçador de recompenses, la pel·lícula de Leitch té un regust personal absent en la majoria de blockbusters dels últims anys, un toc d’autor que s’amplifica amb una planificació de les seqüències d’acció pensada per al lluïment dels especialistes. I per si no quedava prou clar que ells són els herois d’aquesta pel·lícula, durant els crèdits finals passen les escenes d’acció que ja hem vist, però des de punts de vista de càmera que visibilitzen el treball dels especialistes. Atents, per cert, a les vuit voltes i mitja de campana que fa un cotxe a la pel·lícula: és un rècord Guinness real, i l’especialista que el va aconseguir (Logan Holladay) té un petit cameo: és qui treu del cotxe a Ryan Gosling després de, suposadament, haver aconseguit ell la gesta.