Arts escèniques

Un espectacle teatral recupera els misteris i les controvèrsies d’Anselm Turmeda

La proposta ‘Emparaulant Turmeda’, protagonitzada per Sílvia Bel, arriba aquest cap de setmana a Inca i a Porreres

Cartell de l'espectacle Emparaulant Turmeda, que aquest cap de setmana arriba a Inca i Porreres
18/04/2024
2 min

És, probablement, un dels autors més enigmàtics i controvertits de tots els que han nascut a Mallorca. Ho és tant que, de fet, l’any passat es commemoraren els 600 anys de la seva mort sense que sigui cert i segur que va tenir lloc l’any 1423. “Hauríem de dir que el que vàrem commemorar van ser els 600 anys de la darrera vegada que se’n té cap notícia”, apunta el catedràtic del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UIB Gabriel Ensenyat. Ell ha estat el responsable de fer la tria dels textos que l’actriu Sílvia Bel recita a l’espectacle Emparaulant Turmeda, una proposta de lectura dramatitzada acompanyada de música en directe que es podrà veure aquest divendres dia 20 d’abril al teatre Principal d’Inca. L’endemà es representarà a l’Auditori de Porreres. 

“Vaig escollir textos que fossin representatius d’ell com a autor i permetessin parlar també de la seva època, sense oblidar la intenció de donar una mica de context sobre l’època”, relata Ensenyat, “si bé està clar que hi ha molts aspectes controvertits, entre ells la seva conversió a l’islam, evidentment”. En aquest sentit, el catedràtic ha recollit algunes de les explicacions que Turmeda dona a algunes de les seves obres sobre aquest fet que va determinar no només la seva obra, sinó, sobretot, la seva vida. “Has de pensar que durant l’Edat Mitjana el pitjor crim era matar el rei, suposadament, però l’apostasia, renegar de la teva fe, era fins i tot més mal vist: s’entenia que, d’alguna manera, mataves el teu déu”, argumenta el catedràtic. 

Així, entre els textos que Sílvia Bel recita en aquest espectacle, estrenat fa uns mesos al Centre Internacional de Fotografia Toni Catany de Llucmajor, s’hi troben des de fragments de Cobles de la divisió del Regne de Mallorques fins a parts de La disputa de l’ase, un dels títols més peculiars a l’obra de Turmeda, segons Ensenyat. “Ell la va concebre perquè fos divertida i no deixa de ser contradictòria”, explica, “perquè es tracta d’una discussió entre un home i un ase per veure quin dels dos pertany a una espècie superior. I el resultat final, amb la victòria de l’home, és molt enganyós: el dinovè argument de l’home l’ase no el pot rebatre, és cert, però no tenc molt clar que això sigui una victòria de l’experiència humana, si l’ase ho ha fet en els divuitens anteriors!”, diu entre rialles. 

A més de l’actriu Sílvia Bel, sobre l’escenari d’aquest projecte escènic s’hi troben la cantant Neus Borrell i el guitarrista Miquel Joan, que interpreten diferents temes en directe que s’intercalen amb la lectura de Bel. “La idea va sorgir des dels Serveis Culturals de la UIB per commemorar aquests 600 anys d’ençà que en perdem el rastre”, afegeix Ensenyat, “i amb la intenció de donar a conèixer una mica més, de manera senzilla i propera, la vida i obra d’Anselm Turmeda”. Això, malgrat que Anselm Turmeda sigui, segons el mateix catedràtic reconeix, un personatge que, per damunt de tot, convida a les especulacions. 

stats