Dels amors lèsbics sexagenaris a la revolució armada, les estrenes destacades de la setmana
Arriben als cinemes 'Nuevo orden' i 'Entre nosotras' i Filmin estrena 'Virus tropical' i la sorpresa 'indie' 'Ham on rye'
'Ham on rye'
La gran i desconcertant sorpresa del cinema 'indie' nord-americà
Tyler Taormina manlleva el títol del seu primer llargmetratges d’una de les obres semiautobiogràfiques de Charles Bukowski, Ham on rye, traduïda aquí com La senda del perdedor, que alhora remetia irònicament a la novel·la juvenil per excel·lència a la literatura nord-americana de la segona meitat del segle XX, El vigilant en el camp de sègol, de J.D. Salinger. En aquest cas ens trobem davant d’una relectura dels codis del cinema adolescent a partir d’un dels seus rituals més idiosincràtics, la festa de graduació, que marca el pas a la vida adulta però que també implica un procés de selecció i exclusió dels seus integrants. Segueix llegint. Disponible a Filmin
'Entre nosotras'
Sortir de l’armari als seixanta, ¿història de terror o melodrama amb final feliç?
Entre nosotras, el debut de Filippo Meneghetti amb el qual França aspira a l’Oscar a la millor pel·lícula estrangera, és en essència un film sobre els lligams. No és per casualitat que la primera imatge del film sigui un pont, un motiu, visual i narratiu, que es desplega més subreptíciament en aquesta elegant història sobre dues sexagenàries enamorades i separades per un tràgic gir del destí. Entre nosotras parla de com reconstruir un vincle amorós que sembla trencat per sempre, però també de reprendre els lligams de confiança amb la parella i la família en un escenari de por i mentides. Amb els melodrames del Douglas Sirk com a principal referent, Meneghetti ens trasllada a un petit poble per presentar-nos la Nina i la Madeleine, veïnes del mateix pis d’un bloc d’apartaments i amants furtives. Segueix llegint. Estrena als cinemes
'Virus tropical'
No era un virus, era una nena: l'adaptació animada del còmic de Powerpaola
“No es preocupi, deu ser un virus tropical”. Així van diagnosticar els metges la mare de la Paola quan es va quedar embarassada. Un fet que semblava impossible, ja que la dona s’havia fet un lligament de trompes feia un temps, però que, malgrat tot, va passar, i va convertir la il·lustradora que en el futur firmaria els seus treballs com a Powerpaola en la inesperada nouvinguda a una família que completaven les seves dues germanes i el seu pare, un exsacerdot que seguia oficiant missa a casa seva. La Paola va recollir els records de la seva infància i joventut, entre l’Equador i Colòmbia, en un còmic que es llegeix com un autèntic diari dibuixat: Virus tropical. Segueix llegint. Disponible a Filmin
'Nuevo orden'
De la revolució social a l'estat policial i feixista
El director mexicà Michel Franco (Ciutat de Mèxic, 1979) no se n'amaga: pertany a les elits privilegiades d'un dels països amb més desigualtats i corrupció del món, i des de petit va sentir dir que “les coses són així” i que no es podia fer res per canviar-les. Franco no pensa així, però tampoc creu que la solució sigui una revolució violenta dels desposseïts. “Estic a favor de les revolucions però també en desconfio, segurament perquè la mexicana va ser un fracàs total que va beneficiar sobretot els líders de la revolució –explica–. Però el problema no és la part violenta de les revolucions, sinó la falta d'ideologia de revoltes com la dels armilles grogues, on hi havia gent de dreta, de centre i d'esquerra que sortien al carrer a cridar la seva ràbia i a trencar-ho tot. I això pot ser utilitzat per l'extrema dreta i els militars per justificar la seva violència”. Segueix llegint. Estrena als cinemes