Una excepcional setmana d'estrenes amb vaques lleteres, fitness i un intens massatge thai
Arriben als cinemes el 'western' 'First cow', el drama 'Rizi', el terror de 'Spiral: Saw' i el retrat d'una 'influencer' 'Sweat'
'First cow'
Un 'western' com no n'havíem vist mai cap
First cow comença amb una noia passejant el gos per un bosc, un inici que remet inevitablement a un film anterior de Kelly Reichardt, Wendy & Lucy. L’eco s’escapça en el moment en què el quisso desenterra una troballa macabra: dos esquelets que jeuen l’un al costat de l’altre, com si haguessin triat aquell punt per descansar eternament, mirant els arbres. Llavors, un tall de muntatge ens transporta a un temps passat, quan tota mena d’immigrants recorrien uns Estats Units encara en formació per buscar or i prosperitat. De camí a un campament situat a Oregon, un cuiner (John Magaro) es fa amic d'un rodamón xinès (Orion Lee) que s’amaga d’un individu que ha posat preu al seu cap. Segueix llegint. Estrena als cinemes
'Rizi'
L'última obra mestra de l'heroi de l''slow cinema'
El temps sembla entestat en donar la raó a Tsai Ming-liang. Quan a la dècada del 1990 la cinefília radical es va enamorar de les seves composicions estàtiques, el seu tempo letàrgic i els seus personatges al límit de la catatonia, l’obra de Tsai va ser llegida com la resposta natural d’un autor que, des del Taiwan ultramodern, meditava sobre les ferides obertes per la incomunicació i la soledat. Havia nascut l’hereu de Michelangelo Antonioni. Arribats al 2003, amb el neocapitalisme global abocat a la hipervelocitat, Tsai, l’heroi de l'slow cinema, va dirigir la profètica Goodbye, Dragon Inn, que acaba d'arribar restaurada a la cartellera. Ambientat a la sala Fu Ho de Taipei, el film dedica una punyent elegia al cinema com a experiència col·lectiva, viscuda davant una pantalla gran envoltada de foscor. Segueix llegint. Estrena als cinemes
‘Spiral: Saw’
Torturar policies en temps de Black Lives Matter
Spiral està dissenyada per trobar noves audiències per a la franquícia Saw i, alhora, reenganxar els espectadors derrotats per la continuïtat estretíssima d’algunes seqüeles infectes. S’ofereix una història autosuficient (i autoconclusiva?) que aprofundeix en la separació dels films previs iniciada amb l’anterior, Jigsaw. Ni tan sols es planteja l’habitual gimcana (o escape room) terrorífica: el retorn a la direcció d’un vell conegut de la saga com Darren Lynn Bousman és un thriller d’investigació llòbrec, esquitxat de sang i petites dosis de por. Acostar-se al model de Seven podia ser estimulant, però la narració resulta un xic esquemàtica i previsible, potser entorpida pel peatge gore de mostrar carns ferides per instruments de tortura. Segueix llegint. Estrena als cinemes
'Sweat'
Flexions, suor i llàgrimes d'una 'fitness influencer'
“Qui necessita amics quan tens més de 600.000 seguidors?” és la inspirada frase promocional de Sweat, un drama polonès sobre una popular influencer de fitness, la Sylvia, una Patry Jordán de cabells rossos, somriure expansiu i cos perfecte que, a més dels seus vídeos de training, comparteix la seva intimitat amb una naturalitat que esmicola la frontera entre l'esfera pública i la privada: com puja les escales de casa, el batut de fruites que es prepara, un sing-along de Roxette al cotxe, vídeos i vídeos del seu gos... “Només vull inspirar els altres a ser la millor versió d'ells mateixos”, diu tant als vídeos com fora de càmera, com si no fos una frase suada de manual d'autoajuda. L'única nota en fals d'aquest espectacle de felicitat és un vídeo que va publicar un dia plorant perquè se sentia sola i desgraciada, una escletxa de vulnerabilitat per la qual s'introdueix en la seva vida un assetjador lleig, trastornat i, en el fons, tan solitari i perdut com ella mateixa. Segueix llegint. Estrena als cinemes