“L’èxit de l’enoturisme encara ha d’arribar”
Entrevista a la biòloga Marga Amat Massanet
AlgaidaConcerts, passejades, tallers, recitals, projeccions, tastos, menjars, teatre, excursions a peu i amb trenet i un gran nombre d’activitats tornen durant deu dies a la comarca que comprèn la Denominació d’Origen Binissalem. Del 9 al 19 de maig podreu gaudir dels anomenats Wine Days, unes jornades ideades ara fa sis anys per la gent de la DO Binissalem que han assolit un gran èxit i en què any rere any podem gaudir de més plans, més força, més il·lusió i més suport per aconseguir que la cultura del bon vi s’estengui per tot Mallorca. Convençut que enguany tornaran a triomfar, vaig a fer una xerradeta amb una de les responsables de tot aquest tragí, per parlar dels Wine Days i també del present i el futur de l’enoturisme a casa nostra. La biòloga Marga Amat Massanet és la directora tècnica de la DO Binissalem i també la presidenta del segment estratègic de turisme gastronòmic, que té com a objectiu donar valor a la gastronomia, al producte local basat en la dieta mediterrània enfocat a un turisme de qualitat i desestacionalitzador, però sobretot és d’aquelles dones que, com deia Bertolt Brecht, tenen una tenacitat en la lluita diària que la converteixen en imprescindible.
L’enoturisme és una assignatura pendent del sector vitícola de Mallorca?
L’enoturisme encara no s’ha desenvolupat amb l’amplitud que es pot fer a Mallorca i és un nínxol de mercat molt important. Mira, quan vàrem treure les rutes del vi, ara fa deu anys, era un llibre en què parlàvem de cellers però també d’altres coses com patrimoni, paisatge, cultura, gastronomia, allotjaments, oferta complementària i altres aspectes, i record que alguns cellers ens deien: “És que nosaltres feim vi i hem de vendre vi i no feim turisme”. Aquest era el pensament d’una part del sector i ara aquest concepte ha canviat i s’han adonat que no han de deixar de fer vi, simplement es tracta de diversificar, i, quan ho fan, milloren els comptes del negoci. Això dona moltes més opcions als cellers. Pens que l’èxit de l’enoturisme a Mallorca encara ha d’arribar perquè queda molt per fer, no ens hem de limitar a fer la típica visita, sinó que hem d’oferir quelcom més, i Mallorca és ideal perquè és petita i amb molta interrelació entre diferents agents en diferents llocs, de manera que podem oferir un producte combinat, més complex, una experiència que vagi més enllà d’un simple tast, donar un plus a un visitant i que se’n vagi amb alguna cosa teva, s’ha d’enriquir oferint una experiència i no una simple visita.
A la DO Binissalem sou capdavanters en l’enoturisme a Mallorca. És important tenir una estratègia comuna?
És molt important, i no només els cellers de la Denominació d’Origen sinó també dels agents del territori, és a dir, ajuntaments, restauració, comerç, museus, centres d’interpretació, allotjaments turístics; en definitiva, és una xarxa, i s’ha de fer xarxa i tothom hi ha de creure. Si tenim persones que venen a algun dels municipis de la denominació a visitar un celler o fer una altra activitat després pot quedar a dinar o visitarà un museu. Per tant, si tots estam interrelacionats i en el mateix projecte és més fàcil.
Per aquest motiu, per fer xarxa, neix el projecte Wine Days?
El Wine Days va ser una idea de na Lourdes Picó, que fou presidenta de la DO Binissalem, i s’adonà que era necessari estructurar una mica allò que hi havia a la comarca, ordenar-ho, connectar-ho i fer alguna activitat cridanera i que comunicàs el que tenim a casa. Organitzam moltes activitats durant els deu dies, però el missatge és que això que pots fer aquests dies també ho pots fer la resta de l’any. És evident que no feim una festa cada cap de setmana, però es fan moltes coses que la gent no coneix i la nostra zona té l’avantatge que els cellers poden anar a demanda i es pot fer una activitat al gust del visitant. Són deu dies molt intensos que són una mostra del que es pot fer durant l’any.
El sector abans estava tancat i ara ha obert les portes del celler quan ha vist aquest nou mercat?
No, els cellers fa molts d’anys que tenen les portes ben obertes, encantats de mostrar i pioners en aquest sentit, una altra cosa és que tinguessin la capacitat d’arribar al turista perquè el turisme no sabia que a Mallorca es feia vi, ni que hi havia vinyes enmig de Mallorca. Ara les circumstàncies de cada projecte marquen si un es pot dedicar a l’enoturisme o no; per exemple si ets petit, amb una o dues persones que han de ser a la vinya, a fer el vi i també a vendre’l, no els queda gaire temps per a molt més, però els cellers que es fan nous o que s’han anat renovant ja estan pensats per fer visites, amb una botiga, rutes, amb personal que parli idiomes, etcètera. Si ho fas bé, de manera professional i sobretot amb afecte, si tens il·lusió per rebre visites sense que sigui forçat, és quan realment funciona perquè la gent s’ho passa bé, i hem de fer més feina amb els residents.
No rebeu visites de gent mallorquina?
Són els que menys venen, encara que cada vegada en venen més, però és allò de sempre, de no anar a la Seu perquè la tens aquí; en canvi te’n vas a veure la catedral de Lleó. Molts parteixen a la Rioja o Ribera o Ribera Sacra a visitar cellers i aquí no han anat a cap celler. Per tant, hem de fer feina per atreure els residents cap als cellers de Mallorca.
ACTE RECOMANAT
Gran Marxa Nòrdica en el marc dels Wine Days
Us recoman la Marxa Nòrdica del dissabte 18 de maig, que és una manera de conèixer el territori, de passejar per vinyes i camins de la comarca, enguany per Binissalem. Partim d’un celler i acabam amb un dinar en un restaurant amb vins de la comarca. És molt agradable i hi col·labora el Comitè de Marxa Nòrdica de la Federació Balear de Muntanya i Escalada.