Un festival com cal: "goig, dolor i glòria" a l'Espurnes Barroques
Una direcció artística amb criteri i sensibilitat consolida la gran cita música de la Catalunya central
BarcelonaAcostumats a programacions musicals que sovint són una acumulació de noms sense solta ni volta, cal celebrar efusivament l'existència del festival Espurnes Barroques. Una direcció artística amb criteri i sensibilitat, atenta a tots els detalls i proactiva en comptes de reactiva ha convertit el festival en un exemple de feina ben pensada i ben feta. Ho corrobora la setena edició, que se celebrarà durant quatre caps de setmana de l'11 de maig al 9 de juny en diferents llocs de sis comarques (el Bages, el Solsonès, la Segarra, l'Anoia i, per primera vegada, la Noguera i el Berguedà), gairebé tots amb alguna relació amb el barroc, com ara el santuari del Miracle, el paranimf de la Universitat de Cervera, l'església de Santa Maria de Ponts i el santuari de Coaner.
Hi participaran músics com la violinista Lina Tur, l'organista Juan de la Rubia, el guitarrista Chicuelo, les sopranos Núria Rial i Alexandra Nowakowski i el director Rinaldo Alessandrini, i formacions com Cantoría, la Jove Capella Reial de Catalunya, el Pérgamo Ensemble i Vespres d'Arnadí. És a dir, la qualitat interpretativa està garantida, però l'interès del festival també és el disseny del repertori dels programes, una marca conceptual que demostra la cura amb què treballa el director artístic del festival, Josep Barcons.
L'Espurnes Barroques 2024 té com a lema Goig/dolor/glòria, i cada concepte articula els concerts i les activitats de cada cap de setmana (i tots tres articulen els del quart). La tria té a veure amb els tres cicles de misteris que desplega la pregària cristiana del rosari dedicada a la vida de Jesús de Natzaret. "Són els tres cicles que, amb quinze sonates i un passacaglia final, va desgranar Heinrich Biber (1644-1704) a les Sonates del Rosari", explica Barcons. L'obra de Biber serà interpretada íntegrament l'últim cap de setmana del festival per la violinista Lina Tur i el conjunt Musica Alchemica, davant de retaules del Roser: la primera part el 8 de juny a l'església de Santa Maria, a Ponts, i la segona l'endemà a la Molsosa. "Aquestes sonates tenen una gran dificultat emocional i tècnica", recorda Barcons.
A més de Lina Tur, altres violinistes abordaran les peces de Biber, però en programes sorprenents impulsats pel festival. Per exemple, Ignacio Ramal farà les sonates de goig el 12 de maig a l'església de Sant Sadurní, a Salelles, en un concert compartit amb Juan de la Rubia i el conjunt vocal Concurdu Codronzanesu, que cantaran cançons populars sardes. El cap de setmana dedicat al dolor, el violí de Marta Ramírez García-Mina, amb acompanyament de viola de gamba, es fusionarà amb el trio flamenc del guitarrista Chicuelo, el 19 de maig a l'església de Sant Martí de Correà. I l'últim cicle de les Sonates del Rosari l'interpretarà Joel Bardolet amb el tiorbista Jeremy Nastasi en un concert en què també participarà la polifonia catalana de Tornaveus i NOC sota la direcció de Jaume Ayats. El concert serà a Sant Pere de Matamargó, a Pinós, la Catedral dels pagesos, davant del retaule del Roser de Segimon Pujol.
La fabulosa Orquestra del Miracle
Un altre mèrit de l'Espurnes Barroques és la creació de l'Orquestra del Miracle, dirigida per Juan de la Rubia i amb seu al santuari del Miracle, a Riner. Es va estrenar l'any passat, i ara hi torna, l'1 de juny, amb la veu convidada de la soprano Alexandra Nowakowski per oferir un programa amb la cantata Glòria de Händel, la Música aquàtica de Telemann i una recuperació patrimonial: un motet de Francesc Valls.
Pel festival també passaran cinc veus masculines de la Jove Capella Reial de Catalunya, que cantaran la Missa pro defunctis de Cristóbal de Morales a la cova de Sant Ignasi, a Manresa (18 de maig); el prestigiós Concerto Italiano de Rinaldo Alessandrini, que interpretarà madrigals de Monteverdi al paranimf de la Universitat de Cervera (8 de juny; dos dies abans de fer el mateix al Liceu); l'orquestra barroca Vespres d'Arnadí amb la soprano Núria Rial, que faran un repertori al voltant de Bach el 9 de juny a Sant Mateu de Bages, i Il Dolce Conforto de l'austríaca Franziska Fleischanderl, que oferirà un programa amb obres per a salteri com les que es tocaven als convents femenins de Nàpols al segle XVIII. Per acollir Il Dolce Conforto, el festival ha triat el Konvent, a Cal Rosal (Berguedà), un antic convent de monges reconvertit en imprescindible centre de creació.
Cada concert i cada activitat del festival té una extensió gastronòmica pensada expressament. Per exemple, per a les integrals de Biber, melmelades amb pasta txeca; per al programa de Cristina Segura i l'Ensemble Exclamatio sobre traïdors de Händel i Vivaldi, monedes de xocolata i un vi del Priorat amb nom de petó, i per a l'actuació de Núria Rial, creacions de la pastisseria Flor de Neu de Sant Joan de Vilatorrada, el poble on la soprano es va iniciar en la música. El pressupost total del festival és d'uns 315.000 euros (45.000 més que l'any passat), dels quals 145.000 provenen de la nova línia de subvenció per a festivals d'interès agroturístic creada per la Generalitat.