Mozart és per a l'estiu, a L'Auditori
Kian Soltani, Nicola Benedetti i Julia Lezhneva són els solistes del segon Festival Mozart Nits d'Estiu
BarcelonaMozart no s'acaba mai. A vegades se'n fa un ús sorprenent, per no dir maldestre, com en els anuncis del departament d'Educació, que fan servir l'apocalíptic Dies irae del Rèquiem del geni de Salzburg per celebrar el retorn a l'escola. Altres vegades, però, Mozart és un reclam justificadíssim, com passa en la segona edició del Festival Mozart Nits d'Estiu que organitza L'Auditori de Barcelona del 30 de juny al 16 de juliol. Tal com defensa el director de L'Auditori, Robert Brufau, es tracta de "posar en valor" l’obra del compositor austríac i alhora explorar "la connexió amb els seus contemporanis i amb els autors que s’han inspirat en la seva música". I els instruments per explicar-ho seran l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), tres batutes i tres solistes molt interessants.
El primer concert, aquest dijous a L'Auditori (19 h), presenta un programa amb dues simfonies de Mozart, "la dramàtica" número 25 i la "tràgicament majestuosa" número 38, en paraules de Brufau. Per al diàleg amb els contemporanis del segle XVIII, el programa inclou el Concert per a violoncel en do de Haydn, i per constatar la connexió amb el present, la suite Lieux retrouvés per a violoncel i orquestra composta pel britànic Thomas Adès el 2016. En aquest concert dirigirà l'OBC la londinenca Stephanie Childress, i el solista serà el violoncel·lista austríac d'origen iranià Kian Soltani.
La segona cita del Festival Mozart Nits d'Estiu serà el 7 de juliol (19 h) també a L'Auditori, amb l'OBC sota la batuta d'un altre jove director, el francès Lionel Bringuier, i amb la violinista escocesa Nicola Benedetti com a solista al Concert per a violí núm. 3 de Mozart. Aquest programa inclou una altra obra mozartiana, Adagio i fuga per a cordes, i es completa amb la Quarta simfonia de Beethoven. Una bona manera de lligar la música de dos dels compositors més influents de la història.
Per al tercer concert, el 16 de juliol (19 h), l'OBC es desplaçarà fins al Palau de la Música. Allà serà dirigida per Dani Espasa, un dels imprescindibles de la música antiga a Catalunya al capdavant de la formació Vespres d'Arnadí. O com diu Brufau, "una de les batutes més experimentades en el terreny de la música antiga i el classicisme d'aquí". El concert tindrà un caràcter operístic, amb un programa que proposa seguir la influència del compositor alemany Gluck (1714-1787) en Mozart (1756-1791). La solista serà la soprano russa Julia Lezhneva, de la qual encara és ben present el record del gran recital que va oferir al Palau de la Música el 7 de febrer d'aquest any. De Gluck, el programa n'inclou un fragment del ballet Don Juan i àries d'Orfeo ed Euridice; i de Mozart, l'obertura de l'òpera Idomeneo, l'ària de concert Ch’io mi scordi di te? i l'ària Parto, ma tu ben mio de l'òpera La clemenza di Tito.