El futurisme de Fortunato Depero, exposat a la Pedrera
La mostra arrenca l'any 1909 amb el manifest futurista i arriba fins al 1930, moment en què l'artista italià torna al seu país després d'una estada de dos anys a Nova York
BarcelonaLa Pedrera reuneix des d'avui més de 200 obres, documents i fotografies de l'artista futurista italià Fortunato Depero (1892-1960). És la primera gran retrospectiva de l'artista a Espanya. Pintor, escultor, escenògraf, arquitecte, escriptor i dissenyador gràfic, Depero va ser un dels artistes més destacats del futurisme italià, moviment al qual es va adscriure el 1915 i al qual va ser fidel fins al final de la seva vida.
Reconstruir l'univers amb el futurisme
El comissari de l'exposició, l'arquitecte Antonio Pizza, ha explicat avui en la presentació que la mostra pretén donar a conèixer al públic una de les grans figures del futurisme italià i, no obstant això, poc conegut a Espanya, que "va ser autor, juntament amb Giacomo Balla, del manifest 'Reconstrucció Futurista de l'Univers'".
Aquest manifest, un dels múltiples que van publicar els futuristes, recorda Pizza, "postulava la ruptura definitiva amb la compartimentació habitual de les diverses disciplines artístiques per portar la intervenció creativa futurista a tots els àmbits de la vida quotidiana".
El recorregut expositiu comença amb el marc històric i artístic en el qual es va desenvolupar l'obra de Depero il·lustrat pels diversos manifestos futuristes, des del primer que publica Marinetti a la portada de 'Le Figaro' el 1909, així com per obres de Balla i Boccioni, a qui Depero va seguir en els seus inicis, Severini o Sant'Elia.
De les 135 obres plàstiques exhibides, més de la meitat són de Depero, que abraça cronològicament vint anys, des de la publicació del 'Manifest futurista' el 1909 fins al 1930, any del seu retorn a Itàlia després d'haver estat dos anys a Nova York, "la metròpolis futurista per excel·lència", apunta el comissari, que també està representada en l'exposició.
En l'exposició es pot veure també la recreació de l'escenografia i vestuari ideat per Depero per al ballet de Stravinsky 'Le Chant du Rossignol' (1915), que havien de representar els mítics Ballets Russos de Diaghilev, però que no es va arribar a estrenar al seu moment, encara que va ser recreat i gravat el 1982 per la radiotelevisió suïssa.
La retrospectiva inclou els dissenys, els projectes arquitectònics, les seves joguines i marionetes articulades o les seves propostes publicitàries, totes inspirades sota l'ànima futurista, que exalça un futur tecnificat i rebutja el passat.
Organitzada per la Fundació Catalunya La Pedrera en col·laboració amb el MART, el Museu d'Art Modern i Contemporani de Trento i Rovereto, que conserva el llegat de l'artista, l'exposició s'exhibirà des d'aquest dimarts fins al 12 de gener del 2014.