Cinema i arts escèniques

La Fura dels Baus converteix '[REC]' en una experiència encara més terrorífica

L'antiga fàbrica Utopia 126 acollirà un espectacle que uneix cinema i arts escèniques

Un moment de l'espectacle '[REC].1' de La Fura dels Baus
2 min

Barcelona“Desbordar les pantalles i unir cinema i teatre, i fer experimentar la por i el terror en viu” és el propòsit de [REC].1, el nou espectacle de La Fura dels Baus que es podrà experimentar a l’antiga fàbrica modernista Utopia 126 de Barcelona del 3 al 6 de març. Inspirada en la pel·lícula [REC] (2007) de Jaume Balagueró i Paco Plaza, aquesta nova aventura furera començarà com una convencional sessió de cinema a l’aire lliure al pati d’Utopia 126 fins que els espectadors seran obligats a entrar en la foscor de l’antiga fàbrica d’estampació i aleshores... la pel·lícula es desbordarà físicament i apareixeran els zombis.

“Cap espectador patirà cap mal, però temerà patir-lo, i això és el que li provocarà la por. Qui vingui se’n recordarà tota la vida”, avança Carlus Padrissa, director artístic de La Fura dels Baus, que no amaga les connexions entre la infecció zombi que s’escampa per un edifici de l’Eixample al film i la infecció per coronavirus amb què convivim des de fa dos anys. “Unim la idea del virus que apareix a la pel·lícula amb el virus actual per reflexionar sobre la por al terror –diu Padrissa–. Hi ha molts punts en comú. Durant aquesta pandèmia tots hem estat zombis en alguna ocasió, perquè podíem encomanar la malaltia i potser l’hem encomanat sense voler, i també hem estat víctimes que fugien dels zombis per no emmalaltir”. 

Aquest [REC].1 no pretén fer por de manera frívola, sinó provocar una reflexió gairebé terapèutica. “La por és dolenta perquè divideix la gent i pot despertar el pitjor que hi ha en el nostre interior. I avui dia tenim moltes pors: por a la malaltia, por als que són diferents, por a la pobresa... I quan tenim por, tenim desconfiança”, recorda Padrissa.

Immersiu de mena

L’espectacle uneix el cinema amb les arts escèniques en una experiència “immersiva”, perquè, com recorda Padrissa, “el teatre de La Fura sempre ha estat immersiu, fins i tot abans que s’usés aquesta paraula”. Per a Balagueró, la relació del material cinematogràfic amb l’univers furero té tot el sentit. “La pel·lícula va néixer amb la intenció de ser interactiva i generar una experiència col·lectiva, i la proposta de La Fura m’interessa perquè fa un pas més en la mateixa direcció. La Fura sap molt bé com treballar la interacció amb l’espectador i com implicar-lo en un espectacle”, diu Balagueró.

L’objectiu és fer “cinema en viu” amplificant el terror que transmetia la pel·lícula. “Estem fent metacinema, un concepte que implica el contrari que el metavers perquè proposa viure l’experiència en directe, en carn i ossos”, assegura Padrissa.

L'espectacle '[REC].1' de La Fura dels Baus
stats