Gran nit d'opereta al Liceu
Marc Minkowski dirigeix una magnífica versió concert de 'Die Fledermaus (El ratpenat)'
'Die Fledermaus (El ratpenat)', de Johann Strauss II Llibret de Carl Haffner i Richard Genée
- Les Musiciens du Louvre, dirigits per Marc Minkowski
- Cor de Cambra del Palau de la Música, dirigit per Xavier Puig
- Versió semiescenificada
Feia quaranta anys i mig que l’opereta més cèlebre de Johann Strauss II (sí, l’autor d’El Danubi blau) no pujava a l’escenari del Liceu. Ara, Die Fledermaus(El ratpenat) ha tornat a desplegar les ales al teatre de la Rambla en una versió semiescenificada; és a dir, amb moviment i actuació per part dels cantants però sense escenografia, i amb la formació orquestral (Les Musiciens du Louvre) dalt de l’escenari i amb la direcció musical de Marc Minkowski.
L’àgil dramatúrgia i l’adaptació del llibret –a càrrec de Romain Gilbert– han contribuït a l’èxit de la vetllada. Gran nit d’opereta, gràcies sobretot a un treball rodó per part de Minkowski, que a més de ser especialista en música barroca i del classicisme ha abordat en diverses ocasions les operetes de Jacques Offenbach i per a qui Johann Strauss II és una prolongació natural de les seves afinitats musicals. Minkowski, que va seguir bé les bromes proposades per Gilbert, concerta de meravella i respira amb els cantants, amb una modèlica complicitat. Escumejant lectura, doncs, la del director francès davant d’una orquestra petita, dúctil i de so rodó, i ben complementada per les intervencions del Cor de Cambra del Palau de la Música que dirigeix Xavier Puig.
En escena, un fabulós equip de cantants va donar unitat estilística a les desenfadades notes de la partitura i amb excel·lències molt destacades, començant per la gran Adele d’Alina Wunderlin. Molt ben resoltes les csárdás hongareses al segon acte a càrrec de Iulia Maria Dan (Rosalinde), al costat del flexible Eisenstein de Huw Montague Rendall. Rotunditat vocal la del Falke de Leon Kosavic i del Frank de Michael Kraus i més discret l’Alfred del tenor Robert Lewis. L’Orlofsky de la mezzosoprano Annelie Sophie Müller va estar a l'altura, així com la Ida de Sandrine Buendia i el Blind de Kresimir Spicer. Memorable intervenció de l’actor Manfred Schwaiger com a Frosch, amb bromes molt ben pensades per a una part dialogada que sol actualitzar-se.
El públic va respondre amb aplaudiments després de pràcticament tots els números musicals. Hi havia ganes de passar-ho bé amb una comèdia com aquesta, fresca i que a Viena forma part dels esdeveniments musicals de Nadal i Cap d'Any.