Música

"Guanyar 50 euros per tocar al Mallorca Live és una cosa acceptada al sector"

Diferents professionals del sector reaccionen a la publicació de les retribucions rebudes pels músics balears a festivals subvencionats

El Mallorca Live Festival ja ha començat a anunciar els caps de cartell per al 2024.
02/09/2024
4 min

PalmaEra un secret a veus i aquest dilluns ha estat un dels principals temes de conversa a les promotores, discogràfiques i agències de contractació de músics de les Balears. Nombrosos artistes locals han cobrat una mitjana de 150 euros bruts per participar en festivals que han rebut centenars de milers d’euros en subvencions en els darrers anys, subvencions sovint condicionades al fet d’incloure, precisament, aquests músics locals al cartell, tal com ha explicat l’ARA Balears. El nombre de casos que ho denuncien no ha fet més que augmentar en les darreres hores, si bé els artistes prefereixen mantenir-se en l’anonimat. Alguns d’ells, de fet, hi estan obligats: el contracte que signen per formar part del Mallorca Live Festival, el de més pressupost dels que es duen a terme a les Illes i també el més subvencionat –el 2023 rebé més d’un milió d’euros públics, quasi tant com la resta de festivals de música plegats–, inclou una clàusula de confidencialitat. 

“És una cosa acceptada al sector, que molts músics com a molt guanyen 50 euros per tocar al Mallorca Live”, explica un representant en conversa amb aquest diari, “cosa que és una absoluta vergonya i que no s’hauria de consentir. Però, clar, com ho fas entendre a un grup a qui li han fet creure que això és una oportunitat que no es pot perdre? Aquesta discussió la tenim sovint amb els músics que reben aquest tipus d’ofertes, i al final la decisió és seva i l’hem de respectar”, assegura. Segons aquest mateix testimoni, una vegada fets els càlculs de les retribucions són molts els músics que acaben assumint despeses per participar en alguns d’aquests esdeveniments, més que no cobrant. “I és clar que arribes a molta gent i que comparteixes cartells amb noms internacionals, i fins i tot que els caixets, és clar, també es poden negociar, però quina negociació hi ha d’haver si l’oferta és vuit vegades menor al caixet d’un grup?”, relata. “I si comptes les despeses que envolten una actuació d’aquestes dimensions, sobra dir que si una banda amb quatre integrants ha de rebre 200 euros per una actuació… econòmicament hi surt perdent, és clar”, afegeix, “i això si té la sort de cobrar més o menys aviat, que també hi ha festivals que mesos després encara no han pagat”.  

Un altre professional del sector, membre de diferents bandes que han participat en diversos festivals en els darrers tres anys, assegura que no només són les condicions econòmiques, sinó també, i molt especialment, les logístiques, les que s’han de revisar amb relació a la intervenció dels grups locals als festivals de música que es duen a terme a les Balears. “Et fan creure que seràs el teloner d’un cap de cartell internacional, però per contracte es reserven la possibilitat de canviar-te d’escenari si els convé, i el mateix passa amb els horaris, que et programen quan encara no ha arribat quasi ningú… I en els darrers anys hi ha hagut més d’un cas, de bandes de tota casta, també noms potents de l’escena balear, que han tocat davant un públic molt i molt limitat perquè a segons quines hores difícilment hi ha gent”, relata. 

En tot cas, en el que coincideixen la majoria de músics illencs és que en els darrers anys s’han sentit “utilitzats” per part d’alguns d’aquests grans esdeveniments com a via d’accedir a ajudes com la de l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB), condicionada pel fet de tenir un 30% de la programació d’artistes locals. “No els hem de ficar tots en el mateix sac perquè és clar que hi ha festivals que ho fan bé i que realment coneixen l’escena local i la volen promoure”, conta el cantant d’un grup que ha tocat en diferents festivals en els darrers anys, “però de vegades sembla que et proposen tocar-hi sense saber ni qui ets ni què fas, que necessiten cobrir la quota i els és igual si ets tu o qualsevol altre qui accepta les condicions”. 

La falta d'unitat en el sector dels músics

Un altre dels comentaris més repetits en les darreres hores ha estat la falta d’unitat en el sector dels músics a l’hora de denunciar aquest tipus de pràctiques, més que conegudes per tots ells. “Hi ha altres sectors com el del teatre i el de les productores cinematogràfiques que tenen espais en comú on xerren de tot això, es posen d’acord i ho exposen públicament quan creuen que hi ha coses que s’han de canviar tant sí com no”, explica un d’aquests músics consultats. “Però entre els músics hi ha moltes veus diferents i pocs espais per debatre i reflexionar, i és una llàstima perquè al final vetlant per a un, vetlam per a tots”, reflexiona. De fet, fonts de l’àrea de Cultura del Govern asseguren que fins ara no s’havien posat sobre la taula moltes d’aquestes qüestions amb relació a les retribucions que obtenen els músics als festivals subvencionats tot i les diverses reunions mantingudes fins ara amb representants del sector cultural. Així i tot, asseguren haver-ne pres nota i tenir-ho present amb vista a futures convocatòries de subvencions. 

stats