L'increïble fenomen de taquilla japonès que ningú s'acaba d'explicar
'Els guardians de la nit' supera durant la pandèmia el rècord històric d''El viatge de Chihiro'
BarcelonaSón aquelles coses que només passen al Japó. Enmig d'una pandèmia global i la crisi més important de la història del cinema, una pel·lícula ha destrossat el rècord de recaptació als cinemes japonesos que posseïa des de feia vint anys El viatge de Chihiro. La nova reina de la taquilla japonesa és Els guardians de la nit, un anime que arriba aquest divendres als cinemes i que amb 315 milions d'euros recaptats va destrossar per més de 70 milions el rècord del film de Miyazaki. Com s'explica un èxit tan espaterrant, especialment en un context de restriccions pel covid? La variable pandèmica és la més fàcil de resoldre del misteri. “Al Japó les restriccions no han sigut tan estrictes com aquí –explica Oriol Estrada, divulgador de cultura japonesa–. Quan a Europa estàvem confinats a casa, allà les mesures de precaució eren voluntàries”. Amb els blockbusters de Hollywood desapareguts i la pel·lícula present en tots els cinemes, la pandèmia va crear un escenari que més que frenar la recaptació, la va potenciar.
El que costa més d'entendre és com ha arribat tan lluny un anime d'acció i terror sobre un grup de joves enfrontats a un poderós dimoni a bord d'un tren, amb una factura visual vistosa però lluny de la sofisticació d'El viatge de Chihiro o Your name –el penúltim fenomen de taquilla de l'anime japonès– i una història més aviat bàsica de lluites sobrenaturals contra monstres malvats. Fins i tot el director editorial de Norma, que publica a Espanya el manga en què basa el film, reconeix que la trama “no és massa original”. “En el manga hi ha un component gore més explícit del normal en el gènere shonen però té els seus valors típics: un protagonista amb molta determinació envoltat d'un grup de personatges coral i un gran objectiu a aconseguir –apunta Óscar Valiente–. La història és una successió força lineal de reptes i batalles, si atrapa és pel carisma dels personatges, les atmosferes de terror i perquè hi ha morts inesperades a l'estil de Joc de trons”.
El desconcert de l'editorial
Estrada va encara més lluny: “Els guardians de la nit no és un gran manga. Tothom està desconcertat amb el seu èxit, fins i tot la seva editorial, Shueisha. Perquè no només ha superat en vendes One piece, que semblava imbatible, sinó que les vendes d'Els guardians han arribat a representar el 50% de la facturació anual. I parlem de l'editorial de Shonen jump i One piece!” Valiente afegeix més xifres: “Hi va haver setmanes en què Els guardians de la nit ocupava 18 posicions del rànquing dels 20 manga més venuts al Japó. L'any passat el manga va vendre 83 milions de còpies; el segon més venut, Kingdom, només en va vendre 8 milions”.
Contràriament al que sembla, no és l'èxit del manga el que empeny la pel·lícula sinó al revés. De fet, segons Estrada, la clau del fenomen ha sigut l'èxit de la sèrie d'anime que va adaptar els primers volums d'Els guardians de la nit: “Va ser quan la sèrie va arribar a les plataformes que el manga ho va petar. I tothom coincideix en què la sèrie està molt ben feta, amb un tractament molt bo de l'acció i l'ambientació en l'era Taisho, el període anterior a la Segona Guerra Mundial”. Quan l'anime es va començar a emetre, s'havien venut 4,5 milions d'exemplars del manga. Ara en porten més de 150 milions.
El tret diferencial d'Els guardians de la nit respecte a altres fenòmens és precisament la seva concentració en el temps. A diferència d'èxits com Naruto o One piece, que es va cuinar a foc lent, aquí l'èxit s'ha concentrat en un període curt de dos anys. “És un fenomen molt japonès, quan els agrada molt una cosa ningú se la vol perdre –diu Estrada–. I l'altre efecte és que ja estan sortint 300 clons amb aquesta mateixa barreja de monstres i temes sobrenaturals”. Norma ja té els dos mangues més ben situats per prendre el relleu: Jujutsu Kaisen i Chainsaw Man. Per cert, cap dels títols és de Koyoharu Gotouge, el pseudònim darrere del qual s'amaga el creador o creadora d'Els guardians de la nit, que protegeix la seva identitat dels fans com molts altres mangakes.
La songokumania, irrepetible
Els guardians de la nit també és el manga més venut del mercat espanyol, però Valiente diu que les vendes no es poden comparar, ni tan sols amb les de fenòmens anteriors com Naruto i Bola de Drac. Pel que fa al film, Estrada aventura que serà “un èxit” perquè tot i que la sèrie encara està inèdita a Espanya “tothom l'ha vist per altres mitjans” i l'expectativa és gran. Però veu molt difícil que el fenomen s'acosti al de la songokumania i similars. “Una cosa és que sigui el manga de moda i una altra que sigui un fenomen social –apunta–. Aquestes coses pertanyen al passat, a l'època en què tots vèiem la tele”.