PalmaEl músic pare, el músic reflexiu, el músic atret per la bellesa i curiositat d'instruments de corda. El festival Paco de Lucía posa a l'abast de tothom una mirada més íntima i personal a l'artista, i també mostra un recorregut per la seva col·lecció de guitarres amb una exposició a Can Balaguer, a la planta baixa. El festival, que arranca dia 9 de març amb el concert dels germans Soleá i Kiki Morente, al Principal de Palma, no només inclou música en viu; també aposta per mostrar quina era la relació de Paco de Lucía amb Mallorca, on va viure els últims anys.
A l'exposició es poden veure fotografies inèdites del material creatiu de l'intèrpret, fetes per Tomeu Coll i Oto Marabel. A més, hi ha retrats intimistes del guitarrista, instants immortalitzats per la seva dona, Gabriela Canseco.
Coll ha explicat que per retratar les guitarres van pensar en "dur-les a passejar" per llocs que eren importants per a Paco de Lucía. Les imatges transmeten el que l'artista cercava a Mallorca: tranquil·litat, llum, aire. "N'hi ha que estan fetes a Campos, altres a indrets de la serra de Tramuntana... La idea era que les fotografies representassin què era important per a Paco de Lucía". No totes les imatges són de guitarres a llocs concrets. Altres són retrats o de pla detall: "La guitarra és més que un instrument que fa música. Per això l'exposició també inclou imatges de detalls per apreciar els colors, els materials... i algunes anècdotes".
L'exposició revela, per exemple, que la guitarra que tocava Paco de Lucía als seus concerts duia a la caixa la coa d'una serp de cascavell que, segons la llegenda, diuen que feia sonar millor l'instrument. La mostra, per tant, és una aproximació a l'univers del músic.
Exigent i humil amb l'instrument
El luthier Antonio Morales va ser l'últim que va treballar per a Paco de Lucía. El procés és un autèntic misteri, una feina que traspassa les paraules i que es regeix per les sensacions, el coneixement del músic i les seves percepcions; fer una guitarra per a algú requereix temps. "Durant cada etapa seva com a músic, Paco de Lucía necessitava i volia coses diferents. No va ser mai molt mirat amb els materials, però sí amb les sensacions. Això és una cosa que l'oient no percep, és una qüestió entre el músic i l'instrument". El guitarrer explica que l'intèrpret era "obsessiu" amb les afinacions, amb el so dels "trasts 8, 10 i 12", i "molt exigent": "A la vegada, però, era humil i et deixava treballar amb calma, no et pressionava".
L'organitzadora del festival, Soledad Bescós, i el regidor de Cultura de Palma, Antoni Noguera, han acompanyat els fotògrafs i el luthier aquest dimecres a la presentació d'aquesta exposició.