Pot un comandant del bàndol feixista erigir-se en heroi moral?
El drama bèl·lic 'El bon italià' reivindica l'ètica de la llei del mar per sobre d'interessos d'estat i posicionaments ideològics
- Títol original: 'Comandante'
- Direcció: Edoardo De Angelis. Guió: Edoardo De Angelis i Sandro Veronesi
- 120 minuts
- Itàlia i Bèlgica (2023)
- Amb Pierfrancesco Favino, Johan Heldenbergh i Massimiliano Rossi
Integrant de la marina italiana ja des dels anys 30, Salvatore Todaro va comandar diferents submarins feixistes dels que atacaven posicions republicanes durant la Guerra Civil Espanyola. Una part de la seva biografia que no s'explica a El bon italià, la pel·lícula d'Edoardo De Angelis que recorda la gesta clau d'aquest militar: durant la Segona Guerra Mundial va arriscar la integritat de la seva tripulació per salvar els nàufrags d'unes naus enemigues que ell mateix havia manat torpedinar. Interpretat per Pierfrancesco Favino, un dels actors més rotunds del cinema italià contemporani, el personatge de Todaro s'erigeix en un heroi moral que roman fidel a uns principis, els de la llei del mar, per sobre d'interessos patriòtics, posicionaments ideològics o ordres dels seus superiors.
De Angelis introdueix aquesta figura en un drama bèl·lic d'aires clàssics que en la primera part presenta molt bé l'univers aïllat de la guerra submarina, a través sobretot de la fotografia del català Ferran Paredes, que recorda els ambients bromosos i fatals del realisme poètic francès. La segona part trontolla per la insistència del director de convertir el seu film en un procés de beatificació de la figura de Todaro. Però resulta interessant com un drama al voltant d'un heroi moral d'una potència de l'Eix llança un discurs clar que ressona en el present en pro de la responsabilitat de salvar els refugiats del mar per sobre de tot.
[En aquest enllaç es poden consultar les projeccions en VOSC d'El bon italià]