L’IF Barcelona posa en dansa titelles i cossos
El festival de teatre visual acull una peça d’Inés Pasic i una funció dels Bonecos de Santo Aleixo
BarcelonaLes peces d’un titella desmuntat reposen a l’escenari de la Sala Hiroshima. Des de la penombra, Pep Aymerich uneix les parts de la figura, que té la forma de la seva filla Sira a mida real. Ella s’agafa al titella i li dona vida mentre balla en un dels moments d’ El lloc? De ser nosaltres, una de les peces de l’IF Barcelona. L’edició d’enguany del festival de teatre visual i de figures se centra precisament en el diàleg entre figures i cossos, que prendrà forma mitjançant nou espectacles i cinc propostes formatives. L’IF arrencarà el 6 de novembre a l’Arts Santa Mòncia amb una mostra de projectes en residència i, després, l’estrena de l’obra de Pep i Sira Aymerich.
El festival, que és biennal, explorarà com el cos és protagonista des de totes les definicions, amb obres com Soma de Javier Martín i Joaquín Jara, que experimenta el moviment a través de les figures i que s’estrenarà el 7 de novembre a l’Arts Santa Mònica. “Volem aprofundir en la idea de presència escènica de la figura i, en relació als titelles, reivindicar la corporalitat des d’una dimensió analògica, artesanal”, explica el director del festival, Jordi Alomar. També passaran per l’IF Marina i Joan Baixas amb Fulla blanc (que es veurà el 10 de novembre a l’Auditori de Santa Coloma de Gramenet) i Las hermanas Verán d’Andrea Cruz (el 8 de novembre a l’Estruch de Sabadell). “Més que un festival a l’ús, l’IF Barcelona està pensada com una plataforma biennal que busca redefinir i enriquir el teatre de titelles”, subratlla Alomar. A banda d’exhibir els projectes, la iniciativa vol atraure programadors perquè les propostes del festival tinguin també sortida als circuïts internacionals.
Inés Pasic i l’estranyesa del cos
En aquest sentit, l’IF Barcelona ha programat dues propostes de fora de l’Estat. D’una banda, l’artista bosniana Inés Pasic representarà Desde el azul, un muntatge que parla de l’estranyesa del cos des del mim i que es podrà veure el 16 de novembre al Teatre Josep Maria de Sagarra de Santa Coloma de Gramenet. La mateixa sala acollirà, el 16 i 17 de novembre, dues funcions dels portuguesos Bonecos de Santo Aleixo, la mostra viva de titelles més antiga d’Europa i catalogada com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco.
“Tots dos són referents internacionals que reforcen aquest diàleg del festival entre el teatre antic i la contemporaneïtat”, destaca el director. L’IF Barcelona també acollirà el 15 de novembre a l’Arts Santa Mònica Ride, de la francesa Carine Gualdaroni, i Human Form II. Puppets,de la japonesa Minako Seki, el 12 de novembre a l’Antic Teatre. El festival clourà el 17 de novembre a la Sala Hiroshima amb ¡Ay! ¡Ya!,de Macarena Recuerda Shepherd. Les entrades per a les mostres de l’Arts Santa Mònica i les actuacions de l’Estruch són gratuïtes.
Les “cites especials” de la Sala Hiroshima
Com ja va fer en la temporada anterior, la programació de la Sala Hiroshima consta de 15 propostes escèniques que ells mateixos defineixen com a “cites especials”. D’aquestes, la meitat són espectacles internacionals d’artistes com els xilens La Licuadora i Rodrigo Chaverini, el belga Louis Vanhaverbeke, els holandesos Corpo Maquina i Guilherme Miotto i la grega Georgia Vardarou.
D’entre les propostes locals que passaran per la Hiroshima hi ha un nou espectacle d’Aina Alegre i Karin Elmore, la peça Una història universal,de David Espinosa, i [Kórps], de Miquel Barcelona.