Joan Carreras i Mireia Aixalà triomfen als Premis Max
Nao Albet i Marcel Borràs s'enduen el guardó a millor direcció escènica per 'Atraco, paliza y muerte en Agbanäspach'
BarcelonaQueda lluny aquella edició dels Premis Max del 2019 en què el teatre català es va proclamar el gran vencedor de la gala amb una allau de guardons. Dos anys després, la collita catalana ha estat menys esplendorosa aquest dilluns, però no se n'ha tornat a casa amb les mans buides. El duet infal·lible format per Nao Albet i Marcel Borràs ha guanyat la millor direcció d'escena per Atraco, paliza y muerte en Agbanäspach, una peça que van aixecar el 2013 al Teatre Nacional de Catalunya i que la temporada passada van repescar al Centro Dramático Nacional. Les dues grans categories interpretatives (millor actor i millor actriu) han premiat Joan Carreras pel monòleg Història d'un senglar i Mireia Aixalà per Les tres germanes. La versió de Julio Manrique, Marc Artigau i Cristina Genebat de Les tres germanes també els ha valgut el Max a millor adaptació. I la Laika de Xirriquiteula Teatre s'ha alçat amb el Max a millor espectacle per a públic familiar.
Dirigida per Calixto Bieito, la cerimònia d'aquest any s'ha celebrat al Teatro Arriaga de Bilbao i s'ha retransmès en directe per La 2 a les vuit del vespre, i s'ha adaptat així als nous horaris teatrals establerts per la pandèmia. En un esforç col·lectiu per ajustar-se als temps, els discursos dels artistes han sigut en general directes i concisos. "Agraeixo a la meva mare haver-me parit així, haver-me educat així", ha dit Carreras, després de llançar el desig d'inflar-se "de bolos amb el senglar". Aixalà ha dedicat el premi "a tot l'equip" de Les tres germanes i l'ha compartit "amb totes les actrius, en especial les que no tenen feina". L'actriu ha afegit: "Aquest ofici és molt difícil però cal seguir, companyes, per arribar a Moscou". Xirriquiteula Teatre ha destacat "el caràcter artesanal" del teatre d'algunes companyies i ha posat en relleu "les creacions en col·lectiu".
"La cultura és essencial"
El gran vencedor d'aquesta edició dels Max ha sigut El bar que se tragó a todos los españoles, d'Alfredo Sanzol, que es va poder veure al Teatre Lliure la temporada passada. El muntatge s'ha emportat els premis a millor espectacle de teatre, millor autoria teatral i millor disseny d'espai escènic. "La d'avui és una festa de tota la societat en què posem de manifest que la cultura és essencial per a tots", ha subratllat Sanzol. En dansa, la guanyadora principal ha sigut la valenciana La mort i la donzella, d'Asun Noales, amb els Max a millor espectacle, millor coreografia i millor disseny d'il·luminació.
Amb un somriure d'orella a orella i llàgrimes baixant-li per les galtes, la veterana actriu nascuda a Barcelona Gemma Cuervo (coneguda per La que se avecina o Aquí no hay quién viva, però amb una llarga experiència al teatre) ha recollit el Premi Max d'Honor després d'una llarguíssima ovació del públic. "Ploro d’amor, de gràcia, d’agraïment davant la vostra bondat –ha expressat–. Amb aquest premi m’esteu dient: «Sigues feliç, Gemita». I ho soc. Soc feliç".
Tots els guanyadors dels 24ns Premis Max
Millor autoria teatral
Alfredo Sanzol per El bar que se tragó a todos los españoles
Millor adaptació o versió d'obra teatral
Marc Artigau, Cristina Genebat i Julio Manrique per Les tres germanes
Millor coreografia
La mort i la donzella, d'Asun Noales
Millor composició musical
Mariano Marín per Con lo bien que estábamos (Ferretería Esteban)
Millor autoria revelació
Fernando Delgado Hierro per Los Remedios
Premi Max d'Honor
Gemma Cuervo
Millor espectacle de teatre
El bar que se tragó a todos los españoles, d'Alfredo Sanzol
Millor espectacle de dansa
La mort i la donzella, d'Asun Noales
Millor espectacle musical o líric
Kutsidazu Bidea Ixabel Musikala, de Demode Produkzioak
Millor espectacle per a públic infantil, juvenil o familiar
Laika, de Xirriquiteula Teatre
Millor direcció d'escena
Nao Albet i Marcel Borràs per Atraco, paliza y muerte en Agbanäspach
Millor actriu
Mireia Aixalà per Les tres germanes
Millor actor
Joan Carreras per Història d'un senglar (o alguna cosa de Ricard)
Millor intèrpret femenina de dansa
Iratxe Ansa per Al desnudo
Millor intèrpret masculí de dansa
Ivan Villar per Leira
Premi Max del públic
La vida empieza hoy, de Teaser Films
Millor espectacle revelació
Antoine, de Beon. Entertainment
Millor espectacle de carrer
Symfeuny, de Deabru Beltzak
Teatre aficionat o de caràcter social
Teatre Estudio de San Sebastián
Millor tasca de producció
Nueve de Nueve Teatro per Con lo bien que estábamos (Ferretería Esteban)
Millor disseny d'espai escènic
Alejandro Andújar per El bar que se tragó a todos los españoles
Millor disseny de vestuari
Debora Macías per Nise, la tragedia de Inés Castro
Millor disseny d’il·luminació
Juanjo Llorens per La mort i la donzella