Joan Fontcuberta: "L'alarmisme per la intel·ligència artificial em sembla totalment infundat"
L'artista aprofundeix en les imatges il·lusionistes a la galeria Àngels Barcelona amb una dotzena de flors inventades
BarcelonaAl fotògraf Joan Fontcuberta (Barcelona, 1955) el fascina crear imatges amb un caràcter il·lusionista: va representar cels estelats amb una imatge d'un vidre davanter d'un cotxe esquitxat de pols i va crear diferents espècies de plantes i flors amb objectes industrials. És curiós veure com, després d'aquests fakes artesanals, Fontcuberta els va continuar fent amb eines informàtiques, com va ser el cas d'uns paisatges generats amb un software militar.
Ara continua traient suc als programes d'intel·ligència artificial amb una dotzena de flors inventades que formen part de l'exposició Jardins de pols que li dedica la galeria Àngels Barcelona fins al 4 de novembre (Pintor Fortuny, 27). "Persisteixo amb unes obsessions, el que passa és que els llenguatges han canviat", afirma Fontcuberta. "Als anys 80 tenia unes eines a la meva disposició, i ara en tinc unes altres. Fa vint anys que faig servir eines d'intel·ligència artificial, però no sabíem que ho eren. En el fons, el meu leitmotiv continua sent la imatge no tant com a document i testimoni, sinó com a il·lusió, com a especulació perceptiva", subratlla.
Com era d'esperar pel seu caràcter inquiet i els seus desvetllaments intel·lectuals, Fontcuberta troba que "l'alarmisme que han suscitat els programes de generació d'imatges és totalment infundat". "No em fa gens de por el futur de la intel·ligència artificial. Què causa l'alarma? La causa el fet que puguem arribar a confondre el que és el producte d'una càmera amb el que ha fet un ordinador, i això en determinats sectors, com el periodisme i la fotografia documental, crea un problema de qüestionament, de descrèdit del que és testimonial i documental", diu. Així mateix, ha aparegut l'amenaça de la intel·ligència artificial que deixarà sense feina els professionals que viuen de la creació visual perquè aquests programes generin imatges de qualitat però més ràpidament i més barates.
Així i tot, Fontcuberta creu que la creativitat humana no perd el seu lloc. "S'ha produït el mateix debat que quan va sorgir la fotografia el 1839 respecte a la pintura", diu. La reacció d'aleshores va ser sentenciar que la fotografia no era art i que els fotògrafs no podien participar en les exposicions oficials ni tenir reconeixements, i ara Fontcuberta reclama que aprenguem de la història: "Hem d'entendre que la intel·ligència artificial és una eina que tenim a l'abast i que, encara que ens faciliti la factura tècnica, el problema sempre serà el de l'expressió, el contingut, el relat i el concepte. I per a això sempre caldrà un cervell".
Les flors incloses dins la mostra són el fruit de les correccions que Fontcuberta va fent a les imatges que el programa li dona cada deu o quinze segons. Pel que fa als noms de les plantes, els ha generat per una altra d'aquestes eines informàtiques, ChatGPT. L'objectiu de tot plegat no és enganyar l'espectador, sinó que quedi "confós" i que miri la imatge prou atentament, especialment les flors més fantasioses, per adonar-se que és una creació informàtica.
La mostra està dividida en dues parts. A la primera hi ha una nova tongada de treballs de la sèrie Trauma, fruit de la recerca de negatius antics malmesos en arxius d'arreu. Aquestes peces reflecteixen un altre interès de Fontcuberta, la materialitat i el caràcter objectual de les imatges. I aquesta vegada ha reblat el clau: a la meitat superior de la fotografia hi ha la imatge devorada pels fongs i la humitat d'uns paisatges que el príncep italià Francesco Chigi Albani della Rovere va retratar entre 1902 i 1904, i a la inferior la imatge microscòpica dels fongs. "Se superposaven dos paisatges: el de la imatge dels Alps que havia fotografiat Chigi i els dels fongs microscòpics. Això ja em va semblar una situació poètica per ella mateixa i que em convidava a treure'n partit", conclou Fontcuberta.
La nova edició del Barcelona Gallery Weekend
Jardins de pols és una de les més de vint exposicions de la nova edició del Barcelona Gallery Weekend, que se celebra des d'aquest dijous fins diumenge. Aquest esdeveniment està organitzat per l'associació Art Barcelona: hi participen vint-i-set galeries, vint-i-una de les quals a Barcelona, cinc a l'Hospitalet de Llobregat i una a Santa Margarida i els Monjos (Alt Penedès).