Art

Joan Miró, Jessica Stockholder i Jannis Kounellis, entre els protagonistes de 2025 a Es Baluard

Aquest dimecres s’ha presentat la programació de l’any vinent del museu d'art contemporani, a més d’un pla estratègic per als pròxims cinc anys

El patronat de la fundació Es Baluard ha aprovat el pla d'actuació i el pressupost per a 2025 del museu
20/11/2024
4 min

PalmaTot i que fa ja gairebé mig any que David Barro dirigeix Es Baluard, no ha estat fins que ha presentat la programació per a 2025, associada a un pla estratègic a cinc anys vista, que ha quedat clar quins seran els eixos d’aquesta nova etapa del museu amb el gallec al capdavant. Entre ells destaca una intensa i recurrent col·laboració interinstitucional, que serà ja palpable en diferents exposicions i projectes de 2025. A més, el full de ruta a curt i mitjà termini d'Es Baluard inclou una aposta per explorar i ocupar els límits arquitectònics de l’edifici i la voluntat de convertir-lo en el centre cultural de referència de les Balears, amb una vinculació més gran amb disciplines com la música, el teatre i el cinema. “Un museu no ha de deixar mai indiferent”, ha assegurat Barro, que ha defensat la importància de “relacionar-nos amb l’art com una manera de pensar, no com una manera de fer”. 

En aquest sentit, per a 2025 es preveuen un total d’onze exposicions de producció pròpia, entre les quals, cinc d’individuals dedicades a figures com el xilè Eugenio Dittborn, la nord-americana Jessica Stockholder i el grec Jannis Kounellis, entre d'altres, a més dels illencs José Fiol i Adrián Martínez. També Joan Miró serà protagonista d’una exhibició que promet ser paradigmàtica d’aquesta nova etapa d’estreta col·laboració entre les diferents institucions vinculades a la gestió artística de Mallorca. Es tracta d’una mostra impulsada per Es Baluard en col·laboració amb el museu Reina Sofia, si bé també hi estan vinculats la Fundació Pilar i Joan Miró i el Casal Solleric, fet pel qual Maria Antònia Perelló i Fernando Gómez de la Cuesta hi figuren com a comissaris, a més del mateix David Barro i Carmen Fernández Aparicio, conservadora del museu madrileny. “La intenció és reivindicar el seu lloc pioner en el món de l’art, sense referències cronològiques i amb una col·laboració total entre institucions”, ha subratllat Barro durant la presentació. Està previst que l'exposició s’inauguri el pròxim mes de juliol. 

La col·lecció del museu tindrà també un paper destacat en la programació de l’any vinent. A més d’incorporar-se un espai fix per a algunes de les obres que conté, ubicat a la planta noble del centre, serà a partir del fons del museu que es durà a terme un projecte expositiu titulat Nachleben: la pintura com a art conceptual i que està dividit en tres parts. La primera de totes s’inaugurarà el pròxim 31 de gener i es presentarà sota el títol Allò intrínsec de la pintura. Per altra banda, Barro ha volgut avançar que està prevista la signatura d’un acord amb una “fundació molt coneguda i important” per incorporar tota una sèrie d’obres molt representatives de “figures molt rellevants” del món de l’art que seran dipositades al museu durant els pròxims quatre anys. 

Aliances estratègiques

Pel que fa al pressupost, per a 2025 el centre disposarà de 3 milions d'euros, més d'un 80% dels quals provenen de les aportacions públiques de diferents administracions: 990.000 euros, del Govern de les Illes Balears; 775.000, de l'Ajuntament de Palma; 750.000, per part del Consell de Mallorca i 50.000 provinents del Ministeri de Cultura, que en total arriben a un total de 2.565.000 euros, un 11,7% més que el 2024. Els recursos propis de la Fundació també han augmentat un 11,6% respecte de l'any anterior i han assolit els 647.787 euros.

Pel que fa a les "noves aliances estratègiques", el director del museu ha manifestat que “el que volem és obrir les portes, metafòricament, però també de manera explícita”, en referència a l’aposta per teixir lligams amb projectes associats i activitats culturals no sempre vinculades amb les disciplines artístiques, com les relacionades amb festivals de cinema com l’Atlàntida i l’Evolution, esdeveniments musicals com el Cranc i el Mallorca Live i també vinculats a les arts escèniques, com el Palma Dansa. “Les aliances són fonamentals per poder caminar en paral·lel a tots aquests projectes, per connectar-nos-hi”, ha explicat el director d’Es Baluard, “amb la voluntat d’esdevenir molt més que un centre expositiu”. Això suposa un gir important respecte l’aposta d’anteriors direccions, com el mateix David Barro ha volgut fer constar, si bé l’actual director també ha subratllat la importància de posar en marxa programes que puguin tenir continuïtat en el temps. “Si una cosa ha tingut aquest museu han estat molts canvis dràstics i la idea és que tinguem tots una ruta clara, d’ara endavant”, ha assegurat en presentar el pla estratègic dissenyat per als pròxims cinc anys. En ell s’inclouen dos nous projectes relacionats amb el pensament crític i la recerca: la Biennal B, una iniciativa desenvolupada amb la col·laboració del Consell de Mallorca i que pretén convertir-se en un punt de trobada entre disciplines amb la sostenibilitat com a matèria troncal, i el màster de Pensament Creatiu i Disseny Estratègic, que es durà a terme juntament amb l’escola universitària ADEMA. 

També en els pròxims mesos s’estrenarà la nova pàgina web del centre, a més d’una nova aposta pel format pòdcast, realitzada amb la col·laboració de l’Arxiu del So i de la Imatge del Consell de Mallorca. Barro ha volgut acabar la seva intervenció referint-se a la polèmica amb relació al beach club que s’ha d’instal·lar als voltants del museu. “Sobre el futur del restaurant, només puc dir que nosaltres respectam els tècnics i l’informe que han dictat i que esperam que pugui obrir com més aviat millor”, ha assegurat. 

stats