Còmics

Joe Kubert, l'homenatge del Còmic Nostrum

El festival s’inaugurarà al Casal Solleric el 20 d’octubre donant el sus a totes les exposicions i activitats, que duraran fins dia 23

Vinyeta de Joe Kubert.
3 min

Palma“Joe Kubert era una eminència, un dibuixant de dibuixants”, diu Guillem March, historietista i dibuixant que fa més d’una dècada que treballa en el mercat francès i per a l’editorial americana DC Comics. És a Kubert a qui l’edició d’enguany del Còmic Nostrum dedicarà l’exposició principal, amb el nom de Joe Kubert Comics, al Casal Solleric. Aquest 2022 es compleixen 10 anys de la mort del protagonista d’aquesta mostra, conegut pel treball desenvolupat a DC Comics. Al Solleric s’hi podran veure prop de 130 peces originals cedides per col·leccionistes d’arreu del món. S’inaugurarà el dijous 20 d’octubre i serà el tret de sortida d’una programació que s’allargarà fins dia 23, diumenge.

A Kubert, els seguidors del món del còmic el recorden per ser el creador del Sergent Rock, ambientat a la Segona Guerra Mundial, i Tor, un home prehistòric que s’encarava a dinosaures i altres grans perills. A més, Kubert va ser el fundador d’una de les escoles de dibuix més conegudes i importants de la segona meitat del segle XX, la Kubert School of Cartoon and Graphic Art.

Còmic de Tarzan

Florentino Flórez i Frédéric Manzano s’han encarregat de comissariar l’exposició. Segons Flórez, hi ha moltes raons per dedicar-li aquesta mostra, que serà “la més gran sobre l’autor” que s’ha fet fins ara. El comissari destaca les múltiples facetes de Kubert, especialment la fundació de la Kubert School, a Nova Jersey. “Va dedicar-se molt de temps a l’ensenyament”, explica, però també va ser, a més de dibuixant i mestre, editor i guionista. Que fos mestre va ser important, segons el comissari, perquè la manera de treballar de Kubert com a dibuixant va ser virtuosa per diferents motius: “És un dels primers que veu la pàgina i l’estructura de manera envejable. Fa vinyetes allargadíssimes, d’altres de petites. Kubert aconsegueix que, amb pàgines experimentals, no et perdis mai”, comenta Flórez.

Guillem March comparteix aquesta visió sobre el virtuosisme de Kubert. En destaca la bona composició i la capacitat que tenia per aconseguir que la narrativa fos fluida: “Quan un dibuixant ho fa bé és quan ho posa fàcil al lector. Kubert sabia dirigir molt bé l’ull, de vinyeta a vinyeta. No has de pensar com llegir el còmic”, manifesta March, que afegeix que quan el lector es confon és una errada del dibuixant. Per això considera que la narrativa de Kubert està feta “a prova de bombes”.

El traç equilibrat

March comenta que Kubert li interessa no tant per les històries en què va participar –“la majoria eren encàrrecs”–, sinó per la potència visual dels seus dibuixos. “Tenia un estil molt dinàmic, era molt virtuós amb el pinzell. Quan ets dibuixant i en mires un altre, és molt evident veure si és bo o no, o si li costa molt o poc dibuixar. Veure els originals de Kubert és insultant, perquè es veu clarament el domini que tenia de l’anatomia i la composició”, confessa March.

El comissari Florentino Flórez assegura que una de les característiques més remarcables de les peces de Kubert és la manera que tenia d’entintar la pàgina i la rapidesa amb què omplia el blanc. Així mateix, menciona “l’estrany equilibri” que traspuen els dibuixos de Kubert: “Té un dibuix molt vigorós, però no deixen de tenir un aire poètic. Hi ha autors que són agressius i d’altres, delicats, però aquest punt a mitjan camí entre agressivitat i lirisme que té Kubert no és habitual”, apunta Flórez. De fet, va ser quan li varen encarregar fer Tarzan als anys 70 que, segons el comissari, va assolir el zenit:“Feia unes jungles salvatges, agressives, però amb molts punts poètics i amables”, diu.

Blake & Mortimer també hi seran

A més de l’exposició dedicada a Kubert, a la planta baixa del Solleric hi haurà una mostra, segons apunten des del Còmic Nostrum, sobre una de les sèries clàssiques més importants del còmic francobelga:Blake & Mortimer. A França, els àlbums de les aventures del científic Philip Mortimer i el seu amic, el capità Francis Blake, aconsegueixen tiratges de 600.000 exemplars. Un dels autors més importants d’aquesta sèrie, el francès André Juillard, és un dels grans convidats en aquesta edició del festival de còmic.

stats