Jordi Savall reivindica la pau al país del Cister
La segona edició del festival organitzat pel mestre comença avui amb un concert a Montblanc
Barcelona“La música és una llengua de conciliació i, sobretot, un instrument de pau i de civilització. Al capdavall, creiem que aquesta és la funció última de l’art i del pensament”, diu Jordi Savall. Aquest pensament, i el lema explícit “Per la pau”, guia la segona edició del Festival Jordi Savall que comença aquest cap de setmana a Montblanc i que inclourà catorze concerts repartits per diferents localitzacions de la Ruta del Cister, com ara els monestirs de Poblet i de Santes Creus, fins al 15 d’agost.
El festival va néixer l’estiu de l’any passat, coincidint amb la celebració del vuitantè aniversari de Savall, i encara en un context de restriccions pandèmiques. En aquella primera edició es van programar cinc concerts al Reial Monestir de Santes Creus. D’alguna manera, donava continuïtat, però ja amb el nom de Festival Jordi Savall, a les set edicions del Festival de Música Antiga de Poblet que s’havien celebrat des del 2013. Aleshores el mestre ja parlava de "convertir Santes Creus en un centre que irradiï tota la Ruta del Cister, convidant-hi joves músics i grups emergents”.
Dit i fet. Aquella primera experiència del 2021 ha donat pas a una proposta més ambiciosa en què participen els diferents conjunts de Savall (Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations i Orpheus 21), a més d’artistes convidats. Tot plegat es posa en marxa aquest divendres a les 21 h a l’església de Santa Maria de Montblanc amb un concert dedicat al còdex del convent de Santa María de las Huelgas (Burgos), un manuscrit polifònic amb peces del segle XII al XIV compostes per dones. Per interpretar aquest interessant recull de música medieval ibèrica, el mestre hi desplegarà els efectius del grup instrumental Hespèrion XXI i el conjunt vocal La Capella Reial de Catalunya. Com a complement al concert inaugural, Savall ha convidat el filòsof italià Nuccio Ordine, autor de La utilitat de l’inútil, per parlar de música i pau.
El segon concert del festival serà aquest dissabte a les 21 h a l’església de Sant Miquel, també a Montblanc. El protagonista no serà Savall, sinó Dichos Diabolos, un ensemble de músics amb seu a Barcelona que va ser seleccionat en una convocatòria artística del festival. Avesats al repertori del Renaixement i el Barroc hispànics, i guanyadors del Concurs Internacional de Cuivres Anciens de Tolosa el 2016, abordaran un programa titulat El cançoner de Barcelona, un recull del segle XVI conservat a la Biblioteca de Catalunya que inclou una missa i un magnificat atribuïts pel copista a un inexistent Fray Benito, però que són composicions del francès Antoine Brumel, tal com va demostrar el musicòleg Emilio Ros-Fábregas.
El Renaixement a Nàpols
Savall tornarà a dirigir Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya en el tercer concert del festival, que se celebrarà al convent de Sant Francesc de Montblanc diumenge a les 19 h. El programa, titulat El Renaixement musical a Nàpols, d’Alfons X el Magnànim a Felip II (1442-1598), és una de les especialitats de Savall, les músiques del Renaixement de la Corona Catalanoaragonesa i el regne de Nàpols.
La segona edició del Festival Jordi Savall continuarà el 5 d’agost amb un concert d’homenatge a Montserrat Figueras al monestir de Poblet, i el gruix de la programació es concentrarà de l’11 al 15 d’agost al monestir de Santes Creus. Els programes aniran del mestres del barroc a les músiques balcàniques i gitanes, de la música iraniana (amb la presència de Mostafà Taleb) a l’obra de Mateu Fletxa, el Vell, i també hi haurà un vespre dedicat a Ignasi de Loiola i un gran final amb les Cantigas de Santa María.