Jonas Kaufmann, Iréne Theorin, William Christie i David McVicar, estrelles de la temporada 2017-2018 del Liceu
La programació inclou òperes com 'Manon Lescaut', 'Roméo et Juliette', 'Andrea Chénier' i el muntatge d'Àlex Ollé de 'Tristan und Isolde'
BarcelonaUn ballo in maschera, de Verdi, inaugurarà oficialment el 7 d’octubre el curs liceista 2017-2018, una temporada que té com a lema “la il·lusió i l’ambició”, segons va explicar ahir el president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany. Nou òperes escenificades i quatre en versió concert conformen una temporada amb un pressupost de 46,1 milions d’euros, gairebé 900.000 més que el de 2016-2017, però lluny de les xifres precrisi (el 55,6 milions de 2008-2009). L’aportació pública ordinària es manté en 19 milions. “El pressupost estimula la creativitat per fer coses interessants”, diu la director artística del Liceu, Christina Scheppelmann, que defensa com a principals actius de la programació veus com Jonas Kaufmann, Iréne Theorin, Piotr Beczala, Sondra Radvanosky i Dmitri Hvorostovsky.
“Per nosaltres és una gran alegria poder haver fixat tres dates amb Jonas Kaufmann”, diu Scheppelmann. Evidentment, la presència del tenor alemany en el repartiment d’Andrea Chénier, d’Umberto Giordano, és tot un esdeveniment, perquè serà el seu debut en una òpera escenificada al Liceu. Això sí, només cantarà en tres de les catorze funcions programades d’aquesta producció amb direcció escènica de David McVicar, que torna després de l'esplèndida 'Traviata' del 2014, i direcció musical de Pinchas Steinberg. Kaufmann serà Chénier els dies 9, 12 i 15 de març del 2018. Aquestes tres funcions són les que tenen les entrades més cares de la temporada: de 19 a 350 euros.
Un altre gran tenor, Beczala, encara recent el seu espectacular Werther, protagonitzarà el muntatge d’Un ballo in mashera del Teatre Capitole de Tolosa i l’Òpera de Nuremberg, amb direcció escènica de Vincent Lemaire, vestuari del dissenyador Christian Lacroix i la batuta de Roberto Palumbo. A més de Verdi i Giordano, la temporada escenificada inclou òperes de Puccini (Manon Lescaut), Wagner (Trisan und Isolde), Rossini (Il viaggio a Reims), Gounod (Roméo et Juliette), Donizetti (La favorite i L’elisir d’amore) i Anton Rubinstein (Demon). És a dir cap títol ni dels segles XX i XXI.
“Cada any no pots programar una òpera com Quartett perquè els pressupostos són el que són”, diu Scheppelmann recordant l’òpera de Luca Francesconi, que fa un mes va tenir 7.768 espectadors (un 70% de l’ocupació). Tanmateix, la directora artística avança que en les pròximes temporades arribaran obres del segle XXI, de Benet Casablancas i George Benjamin. Per cert, la societat formada per Àlex Ollé, l’escenògraf Alfons Flores i el videocreador Franc Aleu que va enlluernar amb Quartett, tornarà la temporada que ve amb el muntatge de Tristan und Isolde que van estrenar a Lió. A més, vindran amb dues grans veus wagnerianes, Iréne Theorin i Stefan Vinke, i Josep Pons dirigirà des del fossat.
Coproduccions i reposicions del Liceu
La temporada també inclou tres coproduccions del Liceu. La primera, la de Roméo et Juliette estrenada l’estiu passat a l’Òpera de Santa Fe (Estats Units) amb direcció escènica de Stephen Lawless. Al teatre de la Rambla la interpretaran la soprano russa Aida Garifullina i el tenor albanès Saimir Pirgu, i la direcció musical serà del mestre Pons. També és nova la producció de Manon Lescaut, en què participen el Teatre de San Carlo de Nàpols i el Palau de les Arts de València. El director d’escena Davide Livermore i la batuta d’Emmanuel Villaume seran els encarregats d’enlairar l’òpera de Puccini, que tindrà tres veus en el rol del cavaller Des Grieux (el nord-americà Gregory Kunde, el canari Jorge de León i el porto-riqueny Rafael Dávila) i dues en el de Manon (la ucraïnesa Liudmyla Monastyrska i la italiana Maria Pia Piscitelli).
La tercera coproducció té accent rus: el rescat de Demon, d’Anton Rubinstein, a càrrec de Dmitry Bertman. Aquesta òpera, que mai no s’ha representat al Liceu, tindrà direcció musical de Mikhail Tatarnikov i comptarà amb les veus d’Alexander Zymbalyuk, Asmik Grigorian i Dmitri Hvorostovsky.
Tal com està passant en les últimes temporades, el Liceu també programarà reposicions, com ara el muntatge de Mario Gas de L’elisir d’amore, aquesta vegada amb direcció musical del valencià Ramón Tebar i Jessica Pratt, Pavol Breslik i Roberto de Candia en el repartiment vocal. I per tancar el curs, La favorite de Donizetti que van coproduir el Liceu i el Real el 2002, amb direcció escènica d’Ariel Garcia Valdés. Un dels al·licients d'aquesta Favorite serà poder escoltar la jove mezzosoprano francesa Clémentine Margaine, que compartirà el rol de Leonor de Guzmán amb la uzbeka Ksenia Dudnikova.
Pel que fa a les òperes en versió concert, destaquen les del repertori barroc: L’incoronazione di Poppea, de Monteverdi, amb Jean-Christophe Spinosi al capdavant de l’Ensemble Matheus, i Ariodante, de Händel, amb William Christie, debutant al Liceu amb Les Arts Florissants. També hi haurà versions en concert de Poliuto, de Donizetti, amb les veus de Sondra Radvanovsky, Gregory Kunde i Luca Salsi, i Attila, de Verdi, amb el baix rus Ildar Abdrazakov i direcció musical de Speranza Scapucci, que debutarà al Liceu. Scapucci serà l’única batuta femenina de la temporada.
Concerts i recitals
Brahms i Strauss subministraran el repertori dels tres concerts de l'Orquestra del Liceu sota la direcció de Josep Pons. Jordi Savall proposarà un collage musical del segle XVI amb obres polifòniques dels compositors Mateu Fletxa el Vell i Bartomeu Càrceres, els únics autors catalans de la temporada del Liceu juntament amb Albert Guinovart, que posarà música al 'Conte de Nadal' de Dickens, i els que participin en l'Off Liceu, dedicat a la creació contemporània. Pel que fa als recitals, n'hi haurà de la mezzosoprano Magdalena Kozená, Josep Bros i Plácido Domingo. Bros celebrà els 25 anys del seu debut al Liceu i Domingo cantarà un programa de sarsuela amb la soprano porto-riquenya Ana María Martínez.
Tres ballets internacionals
La directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, vol que la dansa tingui més presència en la programació del teatre. De moment, la intenció és mantenir tres títols per temporada. En la 2017-2018 hi haurà tres ballets internacionals: el del Gran Teatre de Ginebra, amb Romeu i Julieta; l'Eifman Ballet de Sant Petersburg, amb Anna Karenina, i els ballets de Montecarlo, amb Le songe.