Art

Els nous galeristes s'allunyen de la zona més turística de Palma

A dues setmanes de la vint-i-setena edició de la Nit de l’Art ens acostam a algunes de les noves galeries de Ciutat, en zones més assequibles i sense massificació turística

La galeria Fermay acull l’exposició Male Male de l’artista Damaris Pan
11/09/2023
6 min

PalmaSi bé el mapa artístic de Palma es troba en constant evolució, l’obertura en els darrers temps d’una sèrie de noves galeries fora del barri vell de Ciutat, on històricament es concentraven aquests espais, segueix la tendència viscuda per capitals com Madrid i Barcelona, on a poc a poc les galeries han anat ocupant el teixit urbà més enllà dels epicentres. Parlam de galeries com L21 Home, el nou espai del galerista Óscar Florit al carrer Reina Maria Cristina; The Tube, al barri de Pere Garau; La Bibi, situada a Establiments, i Fermay, ubicada molt a prop de Blanquerna. Són les conseqüències dels preus dels locals al centre de la ciutat, de la irrupció de negocis estrangers dedicats a la venda d’objectes artístics i també del fet que la massificació turística al bessó de Palma no repercuteix en un benefici per a les galeries d’art.

“Des del principi vaig mirar per zones com Blanquerna, Pere Garau i Foners, perquè sabia que el tipus d’espai que jo cercava seria impossible de trobar al centre de Palma, i més si tens en compte el cost que suposa no només el local, sinó la renovació que s’hi ha de fer per adaptar-lo al projecte”, confessa el galerista Antoni Ferrer. La curolla per obrir una galeria de qui ha batiat el primer espai que regenta amb el nom de Fermay –una suggestiva combinació feta a partir dels seus dos llinatges, Ferrer Mayol– ve d’enrere. Després d’un grapat d’anys de treballar en el món artístic de Londres, va intentar instal·lar-la allà, però ben aviat es va adonar que era un projecte massa complicat. “La llavor ve de quan treballava a Londres, tot i que quan vaig tornar a Mallorca vaig fer feina a la Maior i a Can Sales, i no va ser fins que va arribar el covid que vaig reprendre la idea de tenir una galeria pròpia”, relata. Aleshores va començar la recerca d’un local que, com remarca, en tot moment va tenir clar que no seria al centre de Palma. Finalment el va trobar, ubicat al número 42 del carrer Bartomeu Pou, i en va emprendre una reforma que ha respectat al màxim la naturalesa de l’espai: amb sostres alts, bigues vistes i un trespol lluent. Ferrer en destaca molt especialment la condició d’espai polivalent i la presència de llum natural, que “funciona molt bé a l’hora d’il·luminar les obres”. En aquests moments, la galeria Fermay acull l’exposició Male Male de l’artista Damaris Pan, una de les representades per Antoni Ferrer, que es pot visitar fins al pròxim 15 de setembre. Després inauguraran una mostra col·lectiva amb motiu de la Nit de l’Art, un esdeveniment que gràcies a l’existència d’aquestes noves galeries “deixarà de ser tan centrífug com era fins ara”, segons el galerista de Fermay. “Jo crec que el fet que hi hagi galeries més enllà del centre és un signe de la maduresa del sector, no és necessari que estiguem tots junts, i així podem explorar altres zones i barris, com ha passat en altres ciutats. Passa amb els artistes i els seus estudis, com ocorre també amb les galeries o els espais de disseny. Per mi, aquest barri és ple de vida, de dilluns a diumenge, i té molt de potencial”, opina.

El galerista Antoni Ferrer, de Fermay

De fet, la nova galeria Fermay es troba a mig camí entre els dos espais que L21 ha inaugurat els darrers anys: L21 Residency a s’Escorxador i L21 Home, que va ser inaugurat el mes d’abril passat amb l’exposició col·lectiva Entre cajas, amb la participació de tots els artistes representats per la galeria. Aquest nou espai –que disposa de 400 metres quadrats dividits en tres plantes i que durant el 2024 acolliran una dotzena d’exposicions individuals– continua en la línia dels altres regentats pel galerista Óscar Florit, que ha estat un dels pioners a explorar territoris on tradicionalment no es trobava aquest tipus d’espai, com el polígon de Son Castelló i el barri de s’Escorxador.

Relleu generacional

Fran Reus, president de l’associació Art Palma Contemporani, considera positiu que les galeries arribin a zones no tan cèntriques de les ciutats. “Al centre ja hi ha una gran quantitat de galeries i sabem que és una zona que s’ha destinat molt al turista, resulta poc còmoda per als locals”, explica des de Seül, on participa amb la seva galeria a la KIA, la fira internacional d’art de Corea del Sud, la qual es du a terme fins dia 10 de setembre. “La vida dels ciutadans s’ha mogut a barris més lluny del centre, també per una qüestió de preus: per poder tenir avui dia un espai còmode per a una galeria, amb una bona sala d’exposicions, un magatzem o fins i tot una zona de residència, has de sortir del centre, lògicament”. A més, Reus valora l’important relleu generacional que hi ha hagut en l’obertura d’aquests espais, molts dels quals encapçalats per professionals d’una quarantena d’anys que, després d’anys vinculats al sector, han fet una aposta personal. “En la darrera dècada han tancat galeries històriques que duien molts anys i que no varen saber trobar relleu en el seu moment, perquè no és un món fàcil. Però ara hi ha arribat gent jove, amb energia i ganes, que tenen visions actuals i adaptades a les necessitats actuals”, afirma. “I tot això ens ajuda molt a donar-nos a conèixer a escala internacional, també”, emfatitza.

La Bibi s’inaugurà fa uns mesos a Establiments i participa per primera vegada en la fira d’art de Seül

De fet, la Fran Reus no és l’única galeria mallorquina que ha pres part de la fira d’art de Seül. També ho han fet L21 i La Bibi, espai que s’inaugurava fa només uns mesos a Establiments i que participa per primera vegada en aquest esdeveniment, un dels més importants del continent asiàtic. Allà hi han presentat el final d’un projecte artístic que es va començar a gestar per desembre de l’any passat a Mallorca, amb la trobada dels artistes Grip Face i Miju Lee a l’espai de residència artística de La Bibi. I és que per a Marc Bibiloni, director i fundador de la galeria, la possibilitat d’oferir un espai on els artistes poguessin desenvolupar la seva obra era un dels puntals del projecte. “Sempre la vaig imaginar com una galeria que permetés dur les propostes artístiques dels nostres artistes al màxim”, explica, “creant experiències i universos únics a cada exposició, tant si era al nostre espai com a les pop-up internacionals que feim anualment”.

Pel que fa a la ubicació de La Bibi, projecte que es va iniciar l’any 2021 amb un primer espai artístic a la nau que ara es fa servir de residència, el seu director la defineix més com una oportunitat que no com una decisió. “Quan vàrem trobar l’actual galeria vaig tenir una sensació clara. Era un gran espai diàfan dins una nau rústica feta de pedra, amb connexió amb la història de Mallorca, on es podien crear propostes d’art contemporani”, relata. “Permet que el visitant es pugui abstreure del món real i viure una immersió en l’exposició, perquè es troba als afores de Palma i alhora és molt accessible. Vaig pensar que podríem convertir aquest espai en un ‘temple d’art contemporani’”, afirma, i reconeix que la resposta dels veïns ha estat “increïblement positiva. Les visites són constants, a cada exposició, i l’amor i el suport que hem sentit de tots els veïns d’Establiments ha estat una experiència preciosa”.

Canvis al centre

Tanmateix, el centre de Ciutat ha viscut també canvis pel que fa a la presència de galeries els darrers temps, des del tancament d’una de les històriques, com era la Galeria Horrach Moyà arran de la sobtada mort del seu impulsor, Juan Antonio Horrach Moyà, l’octubre passat, fins a l’aparició d’altres espais on l’art és només un dels elements que s’hi comercialitzen i que sovint es dirigeixen al públic estranger, com és el cas dels diferents establiments concentrats sota la marca Gallery Red. “És una manera diferent de fer feina de com la feim a Art Palma Contemporani”, explica el galerista Fran Reus, “on representam artistes, feim exposicions habitualment, participam en esdeveniments comuns i també en fires tant nacionals com internacionals, perquè part de la nostra feina també és fer difusió i donar suport als artistes locals. Ara bé, tot el que sigui sumar al món de l’art i de la cultura sempre serà benvingut”. En aquest sentit, el galerista Marc Bibiloni té clar que les galeries que s’acaben d’incorporar al mapa artístic de Ciutat tenen també el repte de mantenir el ritme i la qualitat de la feina feta fins ara. “Les galeries joves de Mallorca tenim una gran responsabilitat respecte de l’herència que hem rebut”, argumenta. “Hem de continuar treballant per mantenir i fer que creixi aquest panorama excepcional. Sent un gran orgull de la feina feta i crec que l’illa ja és un referent internacional pel teixit que s’ha format entre les galeries que l’integren i les seves propostes”, opina.

stats