Una de les assignatures pendents de L'Auditori era la millora de les condicions d'escolta a l'escenari a la Sala 1 Pau Casals; és a dir, el so que reben els intèrprets. La intervenció estarà enllestida a finals del 2023. "La sala té una acústica perfecta per a l'espectador", diu Robert Brufau i confirma Ludovic Morlot, però "calia resoldre el tema de l'escolta a l'escenari". Aquesta actuació forma part d'un ampli capítol d'inversions de tres anys dotat amb sis milions d'euros que inclou sobretot millores de sostenibilitat com ara la instal·lació de plaques solars i altres mesures perquè l'edifici sigui més eficient climàticament.
L'Auditori celebra 25 anys amb 500 concerts i reivindicant els compositors catalans
La majoria dels programes de l'OBC de la temporada 2023-2024 inclouran peces d'autoria catalana, tant patrimonial com de nova creació
Barcelona"L'Auditori és una institució pública de primer ordre, i la temporada 2023-2024 farà més de 500 concerts de producció pròpia. No és assimilable a cap altra institució de l'Estat", diu el director de L'Auditori de Barcelona, Robert Brufau. Treu pit amb raó, i perquè a vegades no s'és conscient de la fondària de la feina que fa la gran institució musical pública del país. A més a més, toca celebrar el 25è aniversari, una efemèride que L'Auditori vol aprofitar per mostrar múscul simfònic, tant el de l'OBC com el de la Banda Municipal, i amplitud de mires en la vintena de cicles programats. Tot plegat al voltant del concepte Poder o revolta.
L'OBC obrirà la temporada el 27 de setembre sota la batuta del director titular, Ludovic Morlot, amb un programa prou definitori sobre el propòsit de L'Auditori: gran simfonisme del segle XIX (la Tercera de Beethoven) i del XX (la Simfonia concertant de Prokófiev) i obres d'autoria catalana (Un cant a Pau Casals, de Jordi Cervelló), a més de la Fanfàrria de Joan Guinjoan que va inaugurar l'equipament el març del 1999. "El gran repertori simfònic és la llavor de L'Auditori", recorda Brufau. En aquest sentit, la programació de l'OBC recorrerà partitures com La consagració de la primavera de Stravinsky, la Simfonia núm. 1 de Sibelius, la Manfred i la Patètica de Txaikovski, l'Escocesa de Mendelssohn, la Setena de Mahler, la Quarta de Brahms, el poema simfònic Les alegres entremaliadures de Till Eulenspiegel de Richard Strauss i suites de les òperes Daphnis et Chloé de Debussy i Götterdämmerung de Wagner, a més d'un gran final de temporada amb el Rèquiem de Verdi. En 14 dels 24 programes de l'OBC (10 dels quals dirigits pel mateix Morlot) hi haurà obres d'autoria catalana, tant patrimonials com de nova creació. "Per a mi és una oportunitat meravellosa", diu Morlot sobre incloure obres de Frederic Mompou, Xavier Montsalvatge, Jordi Cervelló, Eduard Toldrà i Baltasar Samper, entre d'altres, i estrenar-ne de Raquel García-Tomás, Hèctor Parra, Octavi Rumbau, Oriol Saladrigues i Josep Maria Guix. També hi haurà composicions catalanes en el programa centrat en Ravel que l'OBC interpretarà a l'Elbphilharmonie d'Hamburg i al Konserthuset d'Estocolm l'abril del 2024.
El conjunt de la temporada de L'Auditori compta amb 14 encàrrecs i 15 estrenes mundials (inclosa la suite de l'òpera Justice d'Hèctor Parra), i un bon nombre de directors convidats, com ara Marta Gardolińska (principal directora convidada), Nicholas Collon, Eun Sun Kim i Ádám Fischer, a més de Daniele Gatti al capdavant de la Mahler Chamber Orchestra. Entre els solistes, la violinista Patricia Kopatchinskaja, la violoncel·lista Alisa Weilerstein i el pianista Denis Kozhukhin.
Una gran temporada de la Banda Municipal
L'altre gran conjunt simfònic de la casa, la Banda Municipal de Barcelona, desplegarà una programació especialment engrescadora de la mà del director titular, José R. Pascual-Vilaplana. "L'Auditori té una programació de banda professional que no té cap altra institució europea", diu José R. Pascual-Vilaplana, que posa l'accent en el repertori original per a banda, amb obres d'Ida Gotkovsky, la simfonia d'El senyor dels anells de Johan de Meij (que rebrà un retrat d’artista), The power of Rome de Percy Grainger i l'estrena de la Simfonia Gaudí d'Albert Guinovart, entre d'altres, a més de peces més jazzístiques de Paquito D'Rivera i Rhapsody in blue de Gershwin, amb la pianista Judith Jáuregui.
Entre els atractius de la temporada de L'Auditori hi ha també la integral dels quartets de Xostakóvitx a càrrec del Quartet Casals, l'enregistrament que farà l'OBC de les obres orquestrals de Ravel i l'estrena d'un nou projecte educatiu, Toy Box, inspirat en el ballet La boîte à joujoux, de Debussy, amb direcció escènica de Marta Pazos, la responsable de la posada en escena de l'òpera Alexina B., de Raquel García-Tomás. I encara hi haurà espai per a un nou festival multidisciplinari, el Subsònic, que s'inaugurarà amb un clàssic del minimalisme, Music for 18 musicians, de Steve Reich.