L’Eufònic integra art i música en el paisatge ebrenc

El Festival d’Arts Sonores i Visuals programa una quarantena d’activitats a les Terres de l’Ebre

Al festival Eufònic tant important és el contingut artístic com la interacció amb el territori.
Jordi Garrigós
30/08/2016
4 min

BarcelonaPlenament consolidat en l’ecosistema estiuenc després de cinc edicions, l’Eufònic de les Terres de l’Ebre torna, un estiu més, a apostar per la relació entre les arts audiovisuals i sonores inserides en el patrimoni arquitectònic i paisatgístic de la zona. En una recerca constant de diàleg entre l’entorn i l’avantguarda cultural, fugen del concepte de festival convencional per facilitar actuacions que barregen tradició i contemporaneïtat.

Des d’aquest dijous i fins al 4 de setembre, una quarantena d’artistes passaran pels diversos espais repartits entre les poblacions de Sant Carles de la Ràpita, Amposta, Miravet, Ulldecona, Tortosa i Alcanar, una de les viles que se suma al festival en aquesta edició. “L’any passat ja es va obrir a altres poblacions de la zona i tenim ganes d’accentuar-ho encara més”, explica Vicent Fibla, director de l’Eufònic i de Lo Pati, el Centre d’Art de les Terres de l’Ebre.

Més presència internacional

Els responsables pretenen ser una porta d’entrada a propostes poc convencionals i volen donar molta importància a la part d’instal·lacions artístiques -on principalment s’exploren les relacions entre la imatge i el so- més que a la dels concerts convencionals. En aquest àmbit, en l’edició d’aquest any destaca la presència d’artistes internacionals com Gábor Lázár, que ha preparat una instal·lació en què la llum pren tot el protagonisme amb l’objectiu d’aprofundir en l’experiència multisensorial del visitant. L’obra de l’hongarès, A trap for your attention, es pot veure al castell templer de Miravet.

Segons Fibla, l’Eufònic es fixa especialment en artistes que creen “a la frontera de les coses, sense definir-se en un gènere concret”. És així la proposta dels italians Quiet Ensemble, que el director destaca pel seu indesxifrable concepte: “No és una instal·lació, ni una actuació, ni un concert”. L’Eufònic divideix la programació en dues parts, la performativa, amb un horari determinat, i la de les instal·lacions que són visitables també en diverses setmanes anteriors i posteriors. Una de les senyes d’identitat de l’Eufònic és el recorregut que fa el públic pels diversos espais. Aquest concepte d’itinerari lliga amb la intenció del festival de fomentar el turisme cultural a la zona -ja que veure totes les instal·lacions es tradueix en una gira per algunes de les poblacions de l’Ebre- en una proposta sostenible que respecta l’entorn i el territori.

Majoria femenina

Una de les característiques de la programació d’aquesta nova edició de l’Eufònic és la predominant presència femenina en actuacions i tallers, fet que destaca Fibla com a “anecdòtic però que alhora omple d’orgull”. D’entre totes les dones sobresurt la presència de la polifacètica Kyoka, nascuda al Japó i resident a Berlín, que instal·larà una translació visual del so buscant cert caos ordenat des d’una perspectiva minimalista. Serà en un dels espais que s’estrenen aquest cap de setmana, la Cisterna d’Alcanar.

Pel que fa als concerts més convencionals, l’Eufònic també viu buscant constantment la diferència i l’experimentació. Dos exemples són la maresmenca Bad Gyal i el trio Las Vvitch, artistes que, segons Fibla, “trenquen els clixés del trap ”, un gènere que ha centrat part del debat musical dels últims mesos per les acusacions de masclisme a alguns dels seus artistes més coneguts. Altres espectacles que es podran veure aquests dies seran els de Ferran Palau, Nico Roig, Svper, els asturians Fasenuova i els mallorquins Papa Topo, que presentaran el seu primer àlbum, Ópalo negro, en què evolucionen del twee pop desmanegat dels seus inicis a una proposta més barroca i sofisticada. Precisament aquesta és una de les actuacions que destaca el director de l’Eufònic, per a qui “la gràcia és treure de context el grup i fer-los tocar en un espai natural enmig del Delta, a terra i entre eucaliptus”.

Si hi ha un artista d’aquesta edició que fa il·lusió als programadors és Gigi Masin, veterà músic italià que actuarà per primera vegada a Catalunya i a qui consideren una “figura recuperada” fa un parell d’anys gràcies a la publicació del monumental recopilatori Talk to the sea, en què repassa tota la seva carrera. L’actuació del venecià serà divendres a l’església nova de Sant Carles de la Ràpita en un dels pocs espectacles de pagament de l’Eufònic, que ofereix la majoria de la seva programació gratuïtament.

5 imprescindibles de l’Eufònic

Bad Gyal

L’última sensació de la música urbana a Catalunya. Trap, dancehall, costumisme postadolescent i discurs feminista.

Fasenuova

Llegendes de l’electrònica asturiana i activistes musicals, aquest any celebren el desè aniversari en actiu.

Gigi Masin

L’ ambient italià porta el seu nom. A la Ràpita es podrà veure el venecià per primera vegada a Catalunya.

Kyoka

La japonesa és un dels grans noms de la present edició de l’Eufònic. Minimalisme i interacció audiovisual.

Angel Molina

El mític discjòquei barceloní de música techno porta més d’un quart de segle fent ballar en clubs de tot el món.

stats